نمایندگان کشورهای جهان در سازمان ملل ظلم و زن‌ستیزی طالبان را محکوم کردند

نماینده اسرائیل گفت طالبان می‌خواهند زنان افغانستان را از همه جنبه‌های زندگی محو کنند

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، گزارش جدید خود را ارایه کرد-AFP

روز دوشنبه، ۲۰ شهریور و در جریان برگزاری پنجاوچهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر این سازمان در امور افغانستان و نمایندگان شماری از کشورهای جهان، از ادامه سلطه خشونت‌بار طالبان بر افغانستان و نقض گسترده حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان ابراز نگرانی کردند و آن‌را محکوم کردند.

ریچارد بنت که در این نشست گزارش جدید خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارایه کرد، بار دیگر رژیم حاکم در کابل را «تک قومی، تک گروهی» دانست و گفت که اکثریت قریب به اتفاق این رژیم را مردانی از قوم پشتون تشکیل می‌دهند.

ریچارد بنت پیش از این ماه ژوئن نیز در گزارشی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه کرد، رژیم طالبان را «قومی و متشکل از مردان پشتون خوانده بود». هیئت معاون سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما) نیز ساختار رژیم طالبان را مردانه و پشتون‌محور توصیف کرده بود.

ریچارد بنت گفت که در نبود قانون در افغانستان، وضعیت اقوام غیر پشتون و به ویژه اقلیت‌های مذهبی، قومی و جنسیتی نگران کننده است. از او طالبان خواست که «سیاست ظالمانه و زن‌ستیزانه» خود را تغییر دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد بنت تصریح کرد که «طالبان برای شنیدن درخواست تشکیل دولت فراگیر و فراقومی ناشنوا هستند و تا کنون اقدامی در این زمینه نکرده‌اند».

نصیراحمد اندیشه، سفیر افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، در گزارشی به این پنجاوچهارمین نشست اجلاس حقوق بشر این سازمان گفت که اقدام‌های خشونت‌بار طالبان در زمینه بازداشت، قتل و اعدام نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان همچنان جریان دارد و محدودیت‌ها علیه زنان نیز با وجود فشارها کاهش نیافته است. اندیشه با حمایت از زنان معترض افغان گفت که نیاز به اقدام عملی و فوری است.

نمایندگان شماری از کشورها که در این نشست سخنرانی کردند، نگرانی‌های خود را از سلطه خشونت‌بار طالبان، تداوم محرومیت زنان و دختران از تحصیل و اشتغال و گسترش فقر و بیکاری در افغانستان مطرح کردند. نماینده اسرائیل در این نشست گفت: «دوسال از سلطه بر افغانستان می‌گذرد و این کشور همچنان شاهد درد، رنج و تاریکی است.»

نماینده اسرائیل در پنجاوچهارمین اجلال شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد که حقوق بنیادین زنان و دختران در افغانستان نقض می‌شود و این تنها کشور در جهان است که آموزش دختران پس از یک رده سنی محدود، ممنوع است.

طالبان با سلطه بر افغانستان محدودیت‌های فراوانی بر زنان و دختران وضع کردند. منع آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم و منع تحصیل و اشتغال زنان، خشم گسترده‌ای را در دوسال گذشته به همراه داشته است، اما طالبان با ادعای اینکه دستور اسلام را اجرا می‌کنند، از لغو این محدودیت‌ها خودداری کرده‌اند. نماینده اسرائیل گفت: «طالبان تصمیم دارند زنان را از تمامی جنبه‌های زندگی محو کنند.»

در دوسال سلطه طالبان بر افغانستان، شورای حقوق بشر و شورای امنیت سازمان ملل متحد، چند نشست را در مورد افغانستان برگزار کردند و ریچارد بنت نیز گزارش‌های خود را پس از سفر به افغانستان به شورای حقوق بشر ارایه کرده است. اما هیچ اقدامی که باعث لغو فرمان‌های طالبانعلیه زنان شود انجام نشده است. پروانه ابراهیم‌خیل، زندانی پیشین طالبان و شماری از فعالان حقوق زن، در مقابل مقر سازمان ملل متحد در ژنو، خواستار اقدام عملی این سازمان در برابر طالبان شدند.

آنان گفتند طالبان از تلاش برای حذف زنان از جامعه دست نمی‌کشند و به‌منظور متوقف کردن روند زن‌ستیزی هدفمند در افغانستان، این کشور باید به عنوان کشوری که در آن تبعیض جنسیتی حاکم است به رسمیت شناخته شود.

بیشتر از جهان