تشدید «آزار روانی و کلامی» دانشجویان در کمیته‌های انضباطی در آستانه سال تحصیلی جدید

گزارش شوراهای صنفی دانشجویان حاکی از آن است که تعدادی از دانشجویان به‌ویژه دختران در کمیته‌‌های انضباطی هدف توهین قرار گرفته‌اند

شوراهای صنفی دانشجویان: دانشگاه یزد یکی از دانشگاه‌هایی است که دانشجویان در کمیته انضباطی آن تحت «آزار» قرار گرفته‌اند-‌Snn

در آستانه سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در ایران، شوراهای صنفی دانشجویان از شدت گرفتن برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی و «آزار روانی، کلامی و جنسیتی» دانشجویان در کمیته‌های انضباطی بسیاری از دانشگاه‌ها خبر داد.

در این گزارش عنوان شده است که تعدادی از دانشجویان مخصوصا دانشجویان دختر در جلسات کمیته‌ انضباطی هدف توهین و آزارهای کلامی از جانب اعضای کمیته و رئیس دانشگاه قرار می‌گیرند.

در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان از دانشگاه یزد به عنوان یکی از دانشگاه‌هایی نام برده شده است که دانشجویان آن تحت «آزار و فحاشی» قرار گرفته‌اند. در توضیح این مورد آمده است: «در مواردی، معاونت دانشجویی دانشگاه و نماینده‌ نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه یزد به دانشجویان انگ بی‌بندوباری زده‌ و آ‌ن‌ها را به‌شدت هدف آزار و فحاشی قرار داده‌اند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور تاکید کرد: «آزار روانی، کلامی و جنسیتی دانشجویان در تعدادی از دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه یزد با وجود فشار زیاد و تهدید دانشجویان از طرف دانشگاه، در سکوت خبری تداوم یافته است.»

«بلاتکلیفی در وضعیت تحصیلی» یکی از روش‌های آزار روانی دانشجویان در آستانه سال تحصیلی جدید است. برخی دانشجویان در حالی که حکم انضباطی قطعی دریافت نکرده‌‌اند، با ممنوعیت‌های طولانی‌مدت از تحصیل و امکانات رفاهی مواجه می‌شوند. علاوه بر این، «در مواردی دانشگاه با اخذ تعهد یا گذراندن بخشی از محکومیت انضباطی، به دانشجویان قول بازگشت به تحصیل می‌دهد اما باز هم در بازه انتخاب واحد، سامانه‌ آموزشی آنان را مسدود می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تهدید دانشجویان برای همکاری با حراست» یکی دیگر از آزارهایی است که به دانشجویان تحمیل می‌شود. دانشجویان در کمیته‌های انضباطی تهدید شده‌اند که چنانچه نام دوستانشان را فاش نکنند، پرونده‌ آن‌ها هرگز بسته نخواهد شد.

علاوه بر این، دوستان و نزدیکان دانشجویانی که در کمیته‌های انضباطی محکوم شده یا هدف آزار قرار گرفته‌اند، تهدید شده‌اند که در صورت انتشار اخبار درباره دوستانشان، خود نیز از تحصیل محروم خواهند شد.

در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، به «اجبار دانشجو به ارائه درخواست انتقالی از دانشگاه» به عنوان یکی دیگر از آزارهای اعمال‌شده از طرف کمیته‌های انضباطی اشاره شده است. در این روش، کمیته‌های انضباطی بدون ابلاغ هیچ‌ حکمی، دانشجو را از تحصیل منع و او را تهدید می‌کنند که یا باید درخواست انتقالی بدهد یا اخراج خواهد شد.

شوراهای صنفی در این گزارش تاکید کرد که این موارد تنها بخشی از بی‌قانونی‌ها و «برخوردهای بی‌شرمانه‌ مسئولان دانشگاه» از جمله در دانشگاه یزد با دانشجویان‌اند و در دیگر دانشگاه‌های کشور نیز برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی با دانشجویان از طریق کمیته‌های انضباطی انجام می‌شود.

پیش‌تر در تیرماه، فعالان دانشجویی با انتشار یک فایل صوتی از سه موج سرکوب دانشجویان معترض پرده برداشتند و اعلام کردند که بعد از آغاز خیزش سراسری در شهریور ۱۴۰۱، ابتدا دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای بازداشت فله‌ای دانشجویان معترض اقدام کرد؛ اما در موج دوم از «حراست» و «بازداشت هوشمند» استفاده کردند که به معنای بازداشت فعالان دانشجویی اثرگذار بود.

در این گزارش، دانشجویان مرحله سوم سرکوب دانشجویان معترض را «سرکوب سفید» خواندند و گفتند که دستگاه‌های امنیتی از اسفند ۱۴۰۱ با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و نیز مدیران دانشگاه‌‌ها، از طریق کمیته‌های انضباطی احکام سنگین تعلیق و اخراج برای صدها دانشجو صادر کردند که دامنه این سرکوب سفید همچنان در حال گسترش است.