تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران؛ ۱۹ فرد و نهاد تحریم شدند

بلینکن: آمریکا بر تعهد خود برای مقابله با تولید و توسعه و تکثیر موشک‌ها و پهپادهای ایران تاکید می‌کند

موشک سجل به نمایش درآمده در میدان بهارستان تهران - ATTA KENARE / AFP- 

روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر و هم‌زمان با انقضا تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۱ فرد، ۸ نهاد، و یک کشتی را که در ایران، هنگ‌کنگ، چین، و ونزوئلا مستقرند و با پشتیبانی از برنامه پهپادی و موشک‌های بالستیک ایران ارتباط دارند، تحریم کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، افراد و شرکت‌های زیر تحریم شده‌اند:

- شرکت «فن‌آوران صنعت ارتباطات» مستقر در ایران، که با سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضا سپاه پاسدران انقلاب اسلامی همکاری می‌کند، در فهرست تحریم‌‌شدگان روز چهارشنبه آمریکا ذکر شده است. آرمین قرسی عنبران و حسین همسی، دو تن از مدیران و سهام‌داران این شرکت که هر کدام ۵۰ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند، نیز تحریم شده‌اند.

- شرکت «صابرین کیش» مستقر در ایران و متعلق به سپاه پاسداران، که قطعاتی را برای تعمیر تجهیزات فنی و رهگیری قانونی سپاه تهیه می‌کند. همچنین، علیرضا متین کیا، نماینده تدارکات مستقر در ایران، که انتقال قطعات الکترونیکی دومنظوره ژاپنی و آمریکایی از هنگ‌کنگ به ایران را تسهیل می‌کند.

- «لین جینگه»، مستقر در چین، که با نام «گری لم» شناخته می‌شود، و سیرکولاتورهای دومنظوره، تقویت‌کننده‌ها، و سلف‌ها را از آمریکا، ژاپن، سوئیس، تایوان، و بریتانیا خریداری کرده است. شرکت او در هنگ‌کنگ با نام «نان ژیو» شناخته می‌شود و از شرکت فناوری «آر اف دالی» مستقر در هنگ‌کنگ برای تهیه لوازم جانبی پهپاد و قطعات هواپیمای ساخت آمریکا استفاده شده است.

- شرکت الکترو اپتیک صاایران، که زیرمجموعه صنایع الکترونیک ایران است و تجهیزات نظامی برای سپاه فراهم کرده و به طرح و تولید پهپاد شاهد ۱۲۹ کمک کرده است.

- شرکت سرمد الکترونیک سپاهان (سرمد)، مستقر در ایران، که دو نوع قطعه شناسایی‌شده در پهپاد مهاجر-۶ را تولید کرده است.

- یونگزین لی، مستقر در چین، که به نام «اما لی» نیز شناخته می‌شود، یکی از همکاران امیلی لیو است که از تهیه انواع لوازم الکترونیک با کاربرد دوگانه پشتیبانی می‌کند. همچنین «یو وآ یونگ»، مستقر در هنگ‌کنگ، که با نام «استفان یونگ» نیز شناخته می‌شود و در همکاری با اما لی، تهیه و انتقال تجهیزات با کشتی به شرکت رایان رشد را تسهیل می‌کرده است.

- شرکت الکترونیک «آی‌سی‌جی‌اواو» (ICGOO)، توزیع‌کننده قطعات الکترونیک مستقر در هنگ‌کنگ.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا همچنین تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی را در ارتباط با انتقال پهپاد و قایق مجهز به موشک به ونزوئلا در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است.

در این فهرست نام افراد زیر ذکر شده است:‌

- قاسم دماوندیان، مستقر در ایران، که صادرات و ارتقای پهپاد QAI برای ونزوئلا را هماهنگ کرده است.

- محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، که بر عرضه پهپادها و دیگر تسلیحات مودافل به ونزوئلا نظارت داشته است.

- سید حجت‌الله قریشی، مستقر در ایران، معاون تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران، که در خصوص قراردادهای فروش پهپاد و دفاعی ایران با ونزوئلا مذاکره کرده است.

- جابر ریحانی، که همکاری دفاعی ایران با ونزوئلا و از جمله فروش سلاح را هماهنگ کرده است.

- سیدحمزه قلندری، مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت دفاع، که معاملات پهپادی و دفاعی ایران با ونزوئلا را تسهیل کرده است.

آمریکا همچنین کشتی باری پرنیا را که برای صادرات تجهیزات دفاعی به دیگر کشورها استفاده شده است در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است.

بیانیه آنتونی بلینکن در ارتباط با تعهد آمریکا در مقابله با برنامه تسلیحاتی جمهوری اسلامی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرده است از «تعهد آمریکا به مقابله با توسعه و اشاعه تسلیحات ایران» سخن گفت.

در این بیانیه آمده است: «ما شاهد تاثیر وحشتناک عرضه موشک‌ها و پهپاد‌های ایران به سازمان‌های تروریستی و شبه‌نظامیان نیابتی ایرانیم که مستقیما امنیت اسرائیل و شریکان ما در خلیج فارس را تهدید می‌کنند. [...] ما همچنان بر رسیدگی به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اشاعه‌ای هسته‌ای ایران متمرکزیم، به‌ویژه بر برنامه‌های موشکی و پهپادی این کشور و تهدیدهایی که برای جهان ایجاد می‌شود.»

آنتونی بلینکن در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه محدودیت‌های سازمان ملل متحد بر فعالیت‌های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت روز ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) منقضی می‌شود، گفت که آمریکا بر تعهد به استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارد برای مقابله با تولید، توسعه، و تکثیر موشک‌ها و پهپادها تاکید می‌کند.

فایننشال تایمز به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که «آمریکا کنار نخواهد ماند و نظاره‌گر ادامه بی‌ثبات کردن منطقه و کشورهای دیگر مانند اوکراین، با تکثیر پهپادها و موشک‌های ایران، نخواهد بود».

بلینکن همچنین تاکید کرد که آمریکا پیش از این همه نهادها و افرادی را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم شده بودند نیز تحریم کرده است و امروز نام‌های اضافی دیگری را، شامل افراد و نهادهای مرتبط با فعالیت‌های موشکی و تسلیحات متعارف و برنامه پهپادی ایران اعلام می‌کند.

«همچنین، در هماهنگی با وزارت بازرگانی، دادگستری، و خزانه‌داری، ما دستورالعمل‌های عمومی جدیدی را برای صنایع خصوصی در مورد خرید موشک‌های ایران و تحریم‌های آمریکا و محدویت‌های صادراتی مربوط به آن صادر می‌کنیم.»

بلینکن افزود که امروز با گروه گسترده‌ای از ۴۷ کشور همکاری می‌کند که در «طرح امنیت اشاعه»، بر تعهد مشترک بر اتخاذ تمام اقدام‌های لازم برای جلوگیری از عرضه و فروش یا انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها، و فناوری مربوط به موشک‌های بالستیک تاکید دارند و از تصمیم اتحادیه اروپا برای حفظ محدودیت‌های هسته‌ای، تسیلحات متعارف، و موشکی مرتبط با ایران حمایت می‌کند.