کنفرانس کاپ ۲۸؛ دبیرکل سازمان ملل بر کاهش جدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرد

آینده استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از مسائل محوری نشست تغییرات اقلیمی دبی است که هنوز توافق مشخصی بر سر آن وجود ندارد

سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اجلاس کاپ ۲۸ دبی، دوم دسامبر ۲۰۲۳‌ــ AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ دبی از رهبران جهان خواست روی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به توافق برسند.

به گزارش رویترز، گوترش تاکید کرد که با وجود تعهدات پیشین، انتشار گازهای گلخانه‌ای رکورد بالایی ثبت کرده که عامل اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

او با بیان اینکه شرکت‌های تولید سوخت فسیلی و حامیان آن‌ها باید از منابع عظیمشان برای رهبری انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند، گفت: «من از رهبران حاضر در کاپ ۲۸ دبی می‌خواهم روی کاهش جدی انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق با سقف ۱.۵ درجه توافق کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفته‌های دبیرکل سازمان ملل در حالی است که روز شنبه، تولیدکنندگان بزرگ نفت با سایر کشورها بر سر توافق احتمالی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در اجلاس تغییرات اقلیمی دبی درگیر شدند؛ موضوعی که تلاش‌ها برای اجرای اولین تعهد برای پایان دادن به استفاده از نفت و گاز را به خطر انداخت.

بیست‌و‌هشتمین نشست آب‌وهوایی سازمان ملل (کاپ۲۸) روز چهارشنبه ۲۹ نوامبر به‌ میزبانی امارات متحده عربی در شهر دبی شروع به‌ کار کرد. توافق بر سر ایجاد یک صندوق همیاری به منظور جبران خسارات‌ ناشی از تغییرات اقلیمی در محور گفت‌وگوها قرار داشت. آینده استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز یکی از مسائل محوری نشست دبی است که هنوز توافق مشخصی بر سر آن وجود ندارد و از موضوع‌های چالش‌برانگیز اجلاس محسوب می‌شود.

در حالی که مذاکرات کاپ ۲۸ به مرحله نهایی می‌رسد، هنوز بر سر توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی اختلاف‌های عمده‌ای وجود دارد و گزارش‌های خبرگزاری رویترز در روز یکشنبه دهم دسامبر نیز حاکی از آن است که مذاکره‌کنندگان در این کنفرانس تغییرات اقلیمی تا رسیدن به تصمیم جمعی در این خصوص، فاصله زیادی دارند.

این سوال که آیا جهان باید برای اولین بار در مورد پایان نهایی عصر نفت توافق کند یا خیر، در این کنفرانس بین‌المللی که در آن نزدیک به ۲۰۰ کشور در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای کنترل تغییرات اقلیمی‌اند، چالش‌برانگیز شده است. ائتلافی متشکل از بیش از ۸۰ کشور از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای جزیره‌ای کوچک برای توافقی که به لغو تدریجی استفاده از نفت، گاز و زغال‌سنگ متمرکز باشد فشار می‌آورند، اما در مقابل، مخالفت‌هایی شدید به رهبری گروه کشورهای تولیدکننده نفت شکل گرفته است.

 اوپک و متحدانش روز ششم دسامبر در نامه‌ای به اعضا و حامیانشان، از آن‌ها خواستند در توافقنامه کاپ ۲۸، با هر عبارتی که سوخت‌های فسیلی را هدف قرار می‌دهد، مخالفت کنند. مذاکره‌کنندگان به رویترز گفتند که به نظر می‌رسد این هیئت‌ها به این درخواست توجه کرده‌اند. تولیدکنندگان نفت استدلال می‌کنند که تمرکز کاپ ۲۸ باید بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد، نه هدف قرار دادن منابع سوختی که باعث آن‌ها می‌شود.

در کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ در دبی، وعده‌های مالی بیش از همه در معرض توجه قرار گرفت و حاضران بر ضرورت پر کردن شکاف عمیق در منابع مالی موجود و راهکارهایی که ارائه می‌شود، تمرکز کردند.

خبرگزاری رویترز یکشنبه سوم دسامبر در گزارشی درباره کنفرانس تغییرات اقلیمی، نوشت سندی را مشاهده کرده است که نشان می‌دهد ۱۰ بانک بزرگ توسعه جهان متعهد شده‌اند تلاش‌های اقلیمی‌شان را افزایش دهند، اما درباره توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی چیزی نگفته‌اند.

امارات متحده عربی، میزبان کنفرانس امسال تغییرات اقلیمی، در این اجلاس متعهد شد که تا سال ۲۰۳۰، از طریق بانک‌هایش ۲۷۰ میلیارد دلار برای «تامین مالی سبز» بپردازد. چندین بانک توسعه هم برای افزایش تلاش‌های تامین مالی سبز از جمله موافقت با توقف بازپرداخت بدهی‌ها در زمان وقوع فاجعه، گام‌های جدیدی برداشتند.

بیشتر از جهان