تایمز: انتظار می‌رود در ساعات آینده آمریکا و بریتانیا به حوثی‌ها حمله کنند

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن روز پنجشنبه گفته بود که حوثی‌ها باید حمله‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند و در صورتی که چنین نشود با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد

حمله حوثی‌ها به کشتی گلکسی در نوزدهم نوامبر-ANSARULLAH MEDIA CENTRE/AFP

 

تایمز گزارش داد که انتظار می‌رود در ساعات آینده آمریکا و بریتانیا به مواضع نظامی حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی کنند.   به گزارش تایمز، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا کابینه‌اش را در جریان این مداخله نظامی قرار داده است. رسانه‌های دیگر بریتانیایی نیز گزارش دادند که دیگر چهره‌های سیاسی بریتانیا شامل رهبر اپوزیسیون نیز اطلاعاتی در این زمینه از دولت دریافت کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به‌زودی در این زمینه سخنرانی کند.

رویترز نوشت که دفتر نخست‌وزیری بریتانیا هنوز به درخواست توضیح در این زمینه پاسخ نداده است و آمریکا نیز معمولا در چنین مواردی موضع‌گیری نمی‌کند. اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن روز پنجشنبه گفته بود که حوثی‌ها باید حمله‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند و در صورتی که چنین نشود با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد. 

ویلیام پتی، سفیر سابق بریتانیا نیز به اسکای‌نیوز درباره جلسه ویژه پنجشنبه شب کابینه بریتانیا گفت: وقتی جلسه اضطراری کابنیه برگزار می‌شود یعنی پای عملیات نظامی در میان است. او گفت که روشن است که آمریکایی‌ها طرحی برای حمله روی میز گذاشته‌اند و از ما (بریتانیایی‌ها) خواسته‌اند مشارکت کنیم.

ارتش ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی یک موشک بالستیک ضد کشتی به خطوط کشتیرانی بین‌المللی در خلیج عدن شلیک کردند و هیچ تلفات یا خسارتی در نتیجه این حمله ثبت نشده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موشک در آب فرود آمده است و این بیست‌و‌هفتمین حمله حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به کشتی های بین‌المللی از ۱۹ نوامبر تا امروز بوده است.

از سوی دیگر کاخ سفید نیز تهدید کرد که در ائتلاف ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها برای مقابله با تهدیدات حوثی‌ها در دریای سرخ، هر کاری لازم باشد را انجام خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دریاسالار مارک فاکس در گفتگو با العربیه بر لزوم مقابله با تهدید شبه نظامیان حوثی علیه کشتیرانی در دریای سرخ تاکید کرد و پیشنهاد کرد که واشنگتن گزینه‌های نظامی احتمالی را برای مقابله با حوثی‌ها ترتیب دهد و همچنین خواستار لزوم توقف حمایت جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها شد.

عبدالملک الحوثی، رهبر گروه حوثی، تهدید کرد که پس از صدور قطعنامه سازمان ملل در محکومیت حملات آنها به کشتی‌های تجاری بین‌المللی، در مقابله با هر حمله آمریکا آنها را در آب‌های دریای سرخ مورد هدف قرار خواهد داد.

رهبر حوثی ها روز پنجشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که هرگونه حمله آمریکا به اعضای این گروه در دریای سرخ بدون پاسخ نخواهد ماند. او گفت که چنین پاسخی بیشتر از واکنش اخیر است که طی آن پهپادها و موشک‌های این گروه یک کشتی آمریکایی را در دریای سرخ هدف قرار دادند. او همچنین تاکید کرد که «موضع واشنگتن و لندن مانع از ادامه حمله‌های این گروه علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل نخواهد شد». 

از سوی دیگر، محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها در واکنش به قطعنامه شورای امنیت گفت که حملات آنها علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل که به سمت بنادر این کشور می‌روند ادامه خواهد داشت و  قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت که خواستار توقف این حمله‌ها است را «لکه‌ای تاریخی» برای این شورا توصیف کرد.

سخنگوی حوثی‌ها همچنین گفت: «این تصمیم شورای امنیت اسرائیل را تشویق می‌کند که به جنایات خود علیه فلسطینیان ادامه دهد.»

شورای امنیت سازمان ملل در این قطعنامه‌ حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم و از این گروه خواست که فورا این حملات را متوقف کند. قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن پس از رای موافق اکثریت اعضا و رای ممتنع کشورهایی مانند روسیه و چین به تصویب رسید.