همه‌چیز درباره داماد سلطنتی در برونئی؛ از «شایسته‌ترین مرد مجرد آسیا» تا چهره محبوب اینستاگرام

سلسله مراسم عروسی سلطنتی این زوج به مدت ۱۰ روز و با حضور پنج هزار مهمان از جمله خانواده سلطنتی اردن و عربستان سعودی برگزار شد

شاهزاده متین و همسرش آنیشا روزنا در یکی از جشن‌های ده روزه عروسی سلطنتی-instagram/tmski

شاهزاده متین برونئی (عبدالمتین ابن سلطان حاجی حسنال بولکیاه) ۳۲ ساله با آنیشا روزنا (یانگ امات مولیا پنگیران آناک ایستری آنیشا روزنا) ۲۹ ساله، فردی خارج از خانواده سلطنتی که صاحب یک مارک مد و آژانس مسافرتی است، ازدواج کرد.

شاهزاده متین دهمین فرزند سلطان حسنال بولکیاه، یک افسر نظامی در نیروهای مسلح برونئی است که در بریتانیا آموزش دیده و خلبان هلی‌کوپتر است. او نماینده کشورش در مسابقات چوگان هم بوده است.

طرفداران شاهزاده متین در فضای مجازی از او با صفت‌هایی چون جذاب و گیرا یاد می‌کنند و این شاهزاده خوش‌هیکل در اینستاگرام بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد.

همسر او یک کارآفرین است که مارک «مجموعه ابریشم» (Silk Collective) و آژانس مسافرتی (Authentirary) را تاسیس کرده است. این زوج سال‌ها است که یکدیگر را می‌شناسند و شاهزاده عکسی دوست‌داشتنی از دوران کودکی‌شان را در حساب اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mateen (@tmski)

سلسله مراسم عروسی سلطنتی این زوج طی ۱۰ روز و با حضور پنج هزار مهمان از جمله خانواده سلطنتی اردن و عربستان سعودی، جوکو ویدودو رئیس‌جمهوری اندونزی، و بونگ بونگ مارکوس، رئیس‌جمهوری فیلیپین، برگزار شد.

آن‌ها در روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه، به طور رسمی به عنوان زن و شوهر در یک مراسم اسلامی با حضور مهمانان مرد شرکت کردند. پس از آن زوج جوان در یک رولزرویس روباز به خیابان‌ها، جایی که تصاویر آن‌ها روزها است روی تابلوها و نمای ساختمان‌ها نمایش داده می‌شود، رفتند و برای تماشاچیان دست تکان می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلطان حسنال بولکیاه، پدر شاهزاده متین، یکی از ثروتمندان افسانه‌ای جهان است که تخمین زده می‌شود دارایی خالصش حدود ۳۰ میلیارد دلار باشد. او در حال حاضر طولانی‌ترین دوران پادشاهی در جهان را دارد و زمانی ثروتمند‌ترین مرد روی کره زمین بود.

ثروت عظیم او از ذخایر عظیم نفت و گاز برونئی به دست آمده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mateen (@tmski)

شاهزاده متین که دهمین فرزند و چهارمین پسر سلطان حسنال بولکیاه است بعید است هرگز بر تاج و تخت این کشور نفت‌خیز در لبه شمالی جزیره بورنئو تکیه بزند. با این حال، این شاهزاده جذاب با بدن ورزشکاری و حس ماجراجویی که در عکس‌ها و ویدیوهای اینستاگرام او دیده می‌شود، یکی از نمادهای این خانواده سلطنتی است تا وجهه عمومی آن‌ها را که در طول سالیان آسیب دیده است، کمی ترمیم کند.

عکسی که ۳۱ دسامبر قبل از عروسی متین و نامزدش، در اینستاگرام شاهزاده منتشر شد، او را با پیراهن سفید یقه باز و کت‌شلوار تیره نشان می‌داد؛ در حالی که روزنا، کت‌شلوار کرم‌رنگی به تن داشت و بی‌حجاب بود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mateen (@tmski)

به نظر می‌رسد این عکس بخشی از تلاش برونئی برای ایجاد تصویری مدرن‌تر از یک کشور محافظه‌کار است که تلاش می‌کند خانواده سلطنتی آن را به نسل جوان‌تر برونئی که در شبکه‌های اجتماعی بزرگ شده‌اند، نزدیک کند.

مصطفی عزالدین، استاد مدعو روابط بین‌الملل دانشگاه اسلامی اندونزی، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «شاهزاده متین چیزی است که من به عنوان یک عامل تغییر مهم جوانان در جامعه برونئی توصیف می‌کنم.» او ادامه داد: «می‌توانید او را یک نماینده فرهنگی اینستاگرامی بنامید، زیرا او در برقراری ارتباط با افراد جوان‌تر مهارت دارد. نسل فعلی علائق ارزش‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارد.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mateen (@tmski)

به گفته عزالدین، سلطان ۷۷ ساله برونئی پس از بیش از پنج دهه نشستن بر تخت سلطنت، باید «قرارداد اجتماعی» بین خود و ۴۵۰ هزار مردم تحت حکومتش را تجدید کند.

برخی بدنامی‌ها در دهه‌های اخیر شهرت سلطنت مطلقه را خدشه‌دار کرده است. یکی از آن‌ها درگیری بین سلطان و برادر کوچک‌ترش شاهزاده جفری بولکیاه بر سر اتهام‌های مبنی بر اختلاس میلیاردها دلاری جفری بود در مقطعی در دهه ۱۹۹۰ وزیر دارایی بود.

این کشور همچنین در سال ۲۰۱۹ هنگامی که قوانین شرعی اعدام با سنگسار و قطع دست و پا را برای جرائم خاص وضع کرد، با واکنش جهانی روبرو شد. البته این قوانین پس از اعتراض افراد مشهور، سازمان ملل و مبارزان حقوق بشر اجرا نشدند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mateen (@tmski)

به نظر می‌رسد شاهزاده متین که اغلب با پوشیدن کت‌شلوارهای غربی، پدرش را در سفرهای رسمی به خارج از کشور همراهی می‌کند، در جذب قلب‌ها و ذهن‌های جوان پیشتاز است. حساب اینستاگرام او پر از عکس‌هایی است که او را در حال بازی چوگان، شنا، ژست گرفتن با لباس نظامی و عکاسی نشان می‌دهد و تعداد انبوه کسانی که آن‌ها را می‌پسندند و با گذاشتن شکلک‌های قلب به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند، از این خبر می‌دهد که او احتمالا در راه ترمیم وجهه سلطنت برونئی موفق عمل کرده است.

بیشتر از زندگی