عروسی سلطنتی برونئی؛ جشن پودر زنی چیست؟

تصاویر مراسم پودر زنی که به‌طور جداگانه برای عروس و داماد برگزار شد، این زوج را با لباس قرمز هماهنگ نشان می‌داد

سلطان برونئی، حسنال بلکیاه، در مراسم پودر زنی، روغن معطر را کف دست شاهزاده عبدالمتین می‌ریزد/RUDOLF PORTILLO / AFP

این روزها کشور برونئی در حال برگزاری جشن ۱۰ روزه عروسی شاهزاده عبدالمتین و آنیشا روزنا است و به واسطه آن آداب و رسوم و سنت‌های چند صدساله این کشور کوچک به نمایش گذاشته می‌شود.

شاهزاده متین ۳۲ ساله، پسر سلطان برونئی و دوست دختر دیرینه او، روزنا، نوه یکی از مشاوران ویژه سلطان است.

روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه، در چهارمین روز این جشن ۱۰ روزه مراسم پودر‌زنی (powdering ceremony) یا «استیادت بربداک» (Istiadat Berbedak) برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشنال نیوز، طی این مراسم مالایی و برونئی که اکنون صدها سال است انجام می‌شود، داماد و عروس آینده با خمیر پودری که اعضای نزدیک خانواده به دستانشان می‌مالند، برکت می‌گیرند. این خمیر از آرد برنج رنگی و روغن‌های معطر تهیه می‌شود و این مراسم نمادی از باروری و ثروت است.

تصاویر مراسم پودر‌زنی که به‌طور جداگانه برای عروس و داماد برگزار شد، این زوج را با لباس قرمز هماهنگ نشان می‌داد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mateen (@tmski)

شاهزاده متین اولین کسی بود که با پوشیدن لباس عروسی سنتی و جلیقه سلطنتی خود وارد مراسم شد. این مراسم با رژه ۴۰ سرباز نیزه به دست و سپس شلیک ۱۷ توپ آغاز شد. سلطان و همسرش مراسم را آغاز کردند و خمیر پودر را کف دست شاهزاده متین و پس از آن بقیه اعضای خانواده گذاشتند. سپس شاهزاده متین محل را به اتفاق همراهانش ترک کرد، و عروس آینده جای او را گرفت و مراسم برای او تکرار شد.

شاهزاده متین و روزنا به‌طور رسمی در یک مراسم مذهبی در روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه، پنجمین روز جشن، عقد کردند. سپس تعدادی مراسم دیگر برگزار خواهد شد که با جشن عروسی سلطنتی در روز یکشنبه ۱۴ ژانویه، به پایان می‌رسد.

روز بعد یک ضیافت سلطنتی پر زرق و برق برگزار می‌شود که انتظار می‌رود مهمانانی از سراسر جهان در آن شرکت کنند.

گفته می‌شود که نام شاهزاده و شاهدخت ولز از بریتانیا و همچنین ولیعهد اردن، شاهزاده حسین و امیره رجوه -که شاهزاده متین در مراسم عروسی آن‌ها حضور داشت- در فهرست مهمانان به چشم می‌خورد.

بیشتر از زندگی