ادامه درگیری‌های نظامی در چابهار و راسک با بیش از ۲۰ کشته و ۱۰ زخمی

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، در حملات بامداد پنجشنبه در چابهار یک سرباز وظیفه نیروی انتظامی هم کشته شده است

راسک ۱۶ فروردین ۱۴۰۳- رکنا

در تازه‌ترین اخبار درباره حملات مسلحانه گروه جیش‌العدل به چند مرکز نظامی در شهرهای راسک و چابهار، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد که تاکنون ۱۵ نفر از «تروریست‌های مسلح» در استان سیستان‌ و بلوچستان کشته شده‌ و پنج نفر از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، شامل سه نیروی فراجا و دو نیروی سپاه هم جانشان را از دست داده‌اند.

بنا بر گزارش مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، یکی از نیروهای جان‌باخته فراجا در این عملیات یک سرباز وظیفه بوده است.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، هم کشته شدن ۱۵ نیروی جیش‌العدل را تایید کرد و افزود علاوه بر جان باختن پنج نفر از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ۱۰ شهروند ایرانی هم در این حادثه زخمی شدند و احتمال افزایش تعداد جان‌باختگان هم وجود دارد.

به گفته او، سه فرد مسلح «قصد ورود» به دریابانی در چابهار را داشتند که هر سه نفر کشته شدند و «عملیات در حوزه دریایانی خاتمه یافته است»، اما تایید کرد که درگیری‌ میان نیروهای جمهوری اسلامی و اعضای جیش‌العدل در چابهار همچنان ادامه دارد و حمله‌کنندگان چند شهروند غیرمسلح را گروگان گرفته‌اند.

ویدیویی نیز در رسانه‌های دولتی ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد یکی از گروگان‌ها با کمک نیروهای جمهوری اسلامی در حال فرار از ساختمانی است که جیش‌العدل در اختیار گرفته است.

علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌ و‌ بلوچستان، پیش‌تر اعلام کرده بود که حمله به «چند مقر نظامی» در شهرستان‌های راسک و چابهار از حدود ساعت ۲۲ چهارشنبه ۱۵ فروردین آغاز شد و تا صبح پنجشنبه ۱۶ فروردین ادامه داشت.

در همین حال خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی نوشت: «از دقایق اولیه بامداد امروز، گروهک تروریستی جیش‌الظلم با حمله مسلحانه به مقر سپاه شهرستان راسک قصد ضربه زدن به این مقر سپاه را داشت که با مقاومت رزمندگان، با شکست روبرو شد. اخبار منتشرشده در خصوص درگیری در شهرستان سرباز صحت ندارد. درگیری و تیراندازی در شهرستان راسک از حدود نیم ساعت پیش [ساعت ۹ صبح به وقت ایران] به اتمام رسیده است و رزمندگان سپاه در حال پاکسازی منطقه و تعقیب عوامل احتمالی حاضر در منطقه‌اند.»

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌ و‌ بلوچستان هم در این زمینه گفت که نیروهای جیش‌العدل در شهرستان راسک «از طریق انفجار» وارد مقر سپاه پاسداران در این منطقه شدند اما در ادامه «با آتش سنگین نیروهای سپاه» روبرو شدند و عقب‌نشینی کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بر اثر حمله گسترده صبح پنجشنبه جیش‌العدل، عباس میر، جانشین کلانتری، ستوان کریمی، از ماموران این کلانتری، و یک سرباز کشته شدند. تصویر امیرمحسن حسن‌نژاد که پاسدار تيپ الغدیر استان یزد معرفی شده، هم به‌عنوان یکی از کشته‌شدگان این حادثه و با عنوان «شهید مدافع وطن» در رسانه‌های حکومتی منتشر شده است.

گروه مسلحانه جیش‌العدل با انتشار اطلاعیه‌ای که در رسانه‌های دولتی ایران هم بازتاب داده شد، مسئولیت حملات شامگاه چهارشنبه و بامداد پنجشنبه به چند مقر نظامی در راسک و چابهار را بر عهده گرفت. این گروه در ماه‌های گذشته نیز بارها به مقر پلیس و نیروهای سپاه پاسداران در استان سیستان‌ و بلوچستان حملات مسلحانه انجام داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های داخل ایران چهارم اسفند، گزارش دادند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی موفق شده‌اند اسماعیل شه‌بخش، یک شبه‌نظامی مرتبط با گروه جیش‌العدل، را در خاک پاکستان بکشند اما منابع نظامی در پاکستان، دو روز بعد ادعای مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی را تکذیب کردند و هدف از این دست ادعاها را «کاهش شرمساری ناشی از عملیات اخیر پاکستان در خاک ایران» دانستند.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۹ دی، جلسه‌ای فوق‌العاده برای رسیدگی به تنش‌ نظامی در مرز ایران و پاکستان برگزار کرده بود. در این جلسه عنوان شد که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی از «در مرحله اجرا بودن» برنامه‌های گروه جیش‌العدل برای انجام دادن «عملیات بزرگ در مناطق شرقی ایران» اطلاعاتی مستند و محرز دارند.

در این نشست، حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاک پاکستان حمله «پیش‌دستانه» توصیف شد و شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی در توصیف کشته‌شدگان حمله متقابل ارتش پاکستان به ایران هم از عبارت «اتباع عادی پاکستانی ساکن در جدار مرزی» استفاده کرد.