پیشنهاد «سرآمد» برای مدیریت افکار عمومی در ایران در صورت پیروزی ترامپ

این گزارش توصیه می‌کند «شبکه‌سازی نخبگان» در آمریکا انجام شود و درباره مقامات آمریکایی و آنهایی که احتمالا در دولت ترامپ نقش خواهند داشت و ارتباطات آنها تحقیق شود تا بتوان به‌طور موثرتری به آنها نفوذ کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا

اندیشکده سیاست‌های راهبردی اقتصاد و مدیریت (سرآمد) و پژوهشکده توسعه ابزارهای نوین حکمرانی مرکز اندیشگاهی دانشگاه تهران، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مقاله‌ای ۱۲۸ صفحه‌ای تحت عنوان «انتخاب مجدد ترامپ، راهبردها و پیشنهادات برای ایران» منتشر کرده و توصیه‌هایی برای دور دوم احتمالی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مطرح کرده که از جمله آنها «مدیریت افکار عمومی در داخل کشور» است.

این مقاله ک عنوان انگلیسی «ترامپیزه شدن دوباره آمریکا ۲۰۲۴» (US Re-Trumpization 2024) یک سند رسمی یا لازم‌الاجرا نیست و جنبه توصیه دارد اما راهبردهای مطرح شده با آنچه که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، همخوانی دارد.

یکی از این توصیه‌ها به «شبکه‌سازی نخبگان» یا به بیان ساده‌تر لابی‌گری اشاره دارد. این گزارش می‌گوید که جمهوری اسلامی باید شبکه‌ای از لابی‌گران نخبه با هدف پیشبرد غیرمستقیم منافع تهران در سیاست و افکار عمومی آمریکا ایجاد کند.

این مقاله توصیه می‌کند، باید شبکه‌ای ویژه از افرادی در آمریکا تشکیل شود که منافع جمهوری اسلامی را اولویت قرار می‌دهند و در صورت درگیری ایران و آمریکا می توان از رسانه‌ای کردن افکار آنها استفاده کرد. در این زمینه به انتشار مقاله در رسانه‌ها و همکاری با اتاق‌های فکر اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرحی مشابه آنچه که به گزارش سمافور در سال ۲۰۱۴ به پیشنهاد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایجاد شد و اکنون گفته می‌شود رابرت مالی، نماینده ویژه تعلیق‌شده دولت بایدن در امور ایران نیز با آن ارتباطاتی داشته است.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان درباره لابی جمهوری اسلامی در آمریکا هشدار داده‌اند. این گروه‌ها عموما منافع جمهوری اسلامی و نه مردم ایران را دنبال می‌کنند.

این گزارش با اشاره به اینکه دونالد ترامپ پیشتاز انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۴ و درون حزبی آمریکا است، با طرح احتمال پیروزی او، پیش‌بینی می‌کند که ترامپ سیاست فشار حداکثری و مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را در پیش گیرد. این گزارش به روابط بهتر ترامپ با عربستان سعودی و پوتین اشاره کرده و بر این باور است که حضور دوباره ترامپ در کاخ سفید روابط ایران را با همسایگان و در سطح بین‌المللی از جمله چین و هند تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این گزارش توصیه می‌کند درباره مقامات آمریکایی و آنهایی که احتمالا در دولت ترامپ نقش خواهند داشت و ارتباطات آنها تحقیق شود تا بتوان به‌طور موثرتری به آنها نفوذ کرد.

این گزارش ایجاد یک گروه اقدام برای مقابله با سیاست فشار حداکثری و طراحی پروژه و سناریو را نیز توصیه می‌کند.

به گزارش مرکز پژوهشی شهرآرا، بخش پایانی این مقاله شامل نام افراد و مقامات دوره قبلی ترامپ، افراد بانفوذ و همچنین حامیان مالی او در کارزار انتخاباتی‌اش است.