اسامی تایید صلاحیت‌‌شدگان برای انتخابات ریاست‌جمهوری طبق اعلام رسانه‌ها در ایران

مشابه سال ۱۴۰۰، رسانه‌های داخلی اسامی تایید صلاحیت‌شدگان را پیش از وزارت کشور اعلام کردند

پس از یک هفته کش‌وقوس، طبق اخبار منتشرشده در برخی خبرگزاری‌های داخلی ایران، با رد صلاحیت چهره‌هایی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد و تایید صلاحیت یک نفر از مسئولان دولت سیزدهم، تکلیف رقابت سیاسی خودی‌های نظام اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو مشخص شد.

بر اساس این اخبار شورای نگهبان صلاحیت علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، ‌امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان را برای نامزدی چهاردهمین انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ایران تایید کرده است.

سرنوشت نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۳ در شرایطی مشخص شد که  بر اساس اعلام رسانه‌ها، شورای نگهبان با شروط مختلف و رایزنی فشرده شش چهره را برای شرکت در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور معرفی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، ظهر یکشنبه با اعلام پایان‌ یافتن بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «فهرست نامزد‌های احراز صلاحیت‌شده به وزارت کشور ارسال شده است و تا ساعاتی بعد به طور رسمی اعلام خواهد شد.»

در شرایطی که وزارت کشور هنوز اسامی دریافت‌شده را اعلام نکرده، رسانه‌های مختلف با انتشار فهرستی مشترک از احراز صلاحیت تنها شش نامزد برای انتخابات ۸ تیرماه سال جاری خبر داده‌اند که همانند انتخابات سال ۱۴۰۰، به معنای فاش شدن اسامی پیش از اعلام رسمی وزارت کشور است.

رد صلاحیت علی لاریجانی که اخبار آن از شنبه‌شب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، زمانی ابها‌م‌برانگیز می‌شود که تنها دقایقی پیش از انتشار خبر رد صلاحیت او، نام اعضا ستاد انتخاباتی‌اش اعلام شد.

اسحاق جهانگیری هم که شنبه‌شب از نماد و شعار ستاد انتخاباتی‌اش رونمایی کرد، برخلاف گمانه‌زنی‌های روز‌های اخیر، دیگر چهره مطرح رد‌صلاحیت‌شده این انتخابات است.

از میان سه گزینه اعلام‌شده جبهه اصلاحات تنها نام مسعود پزشکیان در میان نامزد‌های احراز صلاحیت‌شده به چشم می‌خورد که در نظرسنجی‌ها کمترین شانس را در میان نامزد‌های اصلاح‌طلب داشت و مشخص نیست با حذف لاریجانی، آخوندی و جهانگیری آیا او نقطه اجماع نیرو‌های سیاسی موسوم به اصلاح‌طلب و میانه‌رو در انتخابات خواهد بود یا خیر.

سمت دیگر ماجرا حذف دو نامزد اصلی نیرو‌های نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی است، درحالی‌که با حمایت‌های اعلام‌شده از مهرداد بذرپاش و محمدمهدی اسماعیلی، به نظر می‌رسید که آن‌ها قرار است به عرصه انتخابات پای بگذارند.

دیگر نکته قابل‌توجه فهرست اعلام‌شده، احراز صلاحیت علیرضا زاکانی، شهردار تهران، است که شنیده‌ها حاکی از رد صلاحیت او در این انتخابات بود.

با پایان‌ بررسی صلاحیت‌ها مشخص نیست آیا مطابق انتخابات سال ۱۳۸۴ علی خامنه‌ای با حکم حکومتی خود افرادی مانند لاریجانی را به فهرست اسامی احراز صلاحیت‌شده اضافه خواهد کرد و یا همانند سال ۱۴۰۰، داستان حذف لاریجانی با ابراز تاسفی از سوی رهبر جمهوری اسلامی خاتمه پیدا می‌کند.

نظر سیاست جمهوری اسلامی تکرار الگوی انتخابات سال ۱۴۰۰ است و دست‌کم بر اساس شواهد، انتخابات ریاست‌جمهوری را باید رقابتی میان محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی دانست.