محافظه‌کاران و راست‌های فرانسه ائتلاف برای شکست مکرون را بررسی می‌کنند

حزب راست میانه «جمهوری‌خواهان» می‌گوید آماده است با دو حزب اصلی جریان راست فرانسه همکاری کند

در حالی که انتخابات پارلمانی زودهنگام در پیش است، مشکلات برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به‌سرعت رو به افزایش است و حزب اصلی راست میانه «جمهوری‌خواهان» اعلام کرده که آماده است برای شکست مکرون، با احزاب راست همکاری کند.

به گزارش پولیتیکو، دو حزب راست‌گرای اصلی فرانسه گفت‌و‌گوها در مورد ائتلافی احتمالی را آغاز کرده‌اند که می‌تواند برای آینده فرانسه و اتحادیه اروپا بسیار مهم باشد.‌

اریک سیوتی، رهبر حزب جمهوری‌خواهان، روز سه‌شنبه اعلام کرد که حزبش آماده است در چنین ائتلافی مشارکت کند. او در ادامه افزود که با مارین لوپن و جردن باردلا از حزب «اجتماع ملی» صحبت کرده است.

مکرون پس از آنکه حزب اجتماع ملی با نتیجه ۳۱.۴ به ۱۴.۶ درصد، حزب رنسانس را در انتخابات پارلمان اروپا شکست داد، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پولیتیکو می‌نویسد در حالی که رئیس‌جمهوری فرانسه قمار می‌کند تا بتواند جریان راست ملی‌گرای ضدمهاجرت را در انتخاباتی سراسری مهار کند، رقبایش در حال آزمودن وضعیت برای تشکیل جبهه‌ای متحدند.

شخصیت‌های کلیدی حزب جمهوری‌خواهان، حزبی که با روسای جمهوری مانند ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی دهه‌ها بر جناح راست فرانسه تسلط داشت، پیش‌تر مخالفتشان با چنین ائتلافی را ابراز کرده‌اند.

ماریون مارشال، نامزد اصلی حزب «فتح دوباره» در انتخابات پارلمان اروپا، روز دوشنبه با خاله‌اش مارین لوپن، نامزد حزب اجتماع ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری، و جوردن باردلا، رهبر حزب اجتماع ملی، دیدار کرد تا در مورد ائتلاف احتمالی صحبت کنند.

گرچه حزب مارشال از حزب لوپن بسیار کوچک‌تر است اما حامیانش در یک انتخابات ملی تنگاتنگ می‌توانند بسیار حیاتی باشند.

لوپن پس از این ملاقات، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت با مجموعه‌ای از رهبران سیاسی دیدار خواهد کرد تا «یک اکثریت تشکیل دهد»، اما جزئیاتی ارائه نداد که آیا با خواهرزاده‌اش به توافق رسیده است یا خیر. او همچنین اشاره کرد که حزب اجتماع ملی در صورت توافق با حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان، از معرفی نامزد در رقابت با نمایندگان آن‌ها خودداری خواهد کرد.

در سوی دیگر طیف سیاسی، چهار جریان سیاسی جناح چپ فرانسه‌ــ کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها، سبزها و جنبش فرانسه تسلیم‌ناپذیر‌ــ بیانیه‌ مشترکی منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه مایل‌اند نامزدهای مشترک معرفی کنند.

این چهار حزب دو سال پیش توافق کردند که با یک جبهه چپ متحد وارد گود انتخابات شوند که به جناح چپ فرانسه امکان داد تعداد نمایندگانش در پارلمان فرانسه را به دو برابر برساند و مانع دستیابی مکرون به اکثریت قاطع شود. اما این ائتلاف دوام نیاورد و در انتخابات پارلمان اروپا جداگانه شرکت کردند و اختلاف نظر آن‌ها در موضوع‌هایی نظیر جنگ در اوکراین و غزه و ادغام اتحادیه اروپا آشکار شد.