جوردن باردلا، رهبر ۲۸ ساله حزب راست فرانسه کیست؟

جریان راست فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا شکستی سنگین به حزب میانه‌رو امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، تحمیل کرد

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا و شکست حزب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، مقابل حزب «اجتماع ملی»، اکنون جوردن باردلا، رهبر این حزب راست‌گرا، در کانون توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP)، باردلا در سال ۲۰۲۲ رهبری حزب ضدمهاجرت «اجتماع ملی» را بر عهده گرفت، در حالی که فقط ۲۷ سال سن داشت، اما مهارت‌های ارتباطی‌اش تداعی‌گر سیاستمداری بسیار مسن‌تر و جاافتاده‌تر است.

حزب باردلا در انتخابات پارلمان اروپا، با تقریبا دو برابر آرا، از ائتلاف میانه‌رو مکرون پیش افتاد و رئیس‌جمهوری فرانسه ناچار شد پارلمان این کشور را منحل کند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ۳۰ ژوئن شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باردلا پیش‌تر در واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا، از مکرون خواست انتخابات پارلمانی برگزار کند و گفت: «فرانسه حکمش را صادر کرده است و جای اعتراض و درخواست تجدیدنظر وجود ندارد.»

او در جمع حامیان حزب گفت: «هم‌میهنان ما تمایلشان برای تغییر و همچنین مسیر آینده را اعلام کرده‌اند.» و در ادامه افزود که نتایج حاکی از «عزم کشور ما برای تغییر مسیر اتحادیه اروپا است».

باردلا مکرون را «رئیس‌جمهوری تضعیف‌شده» توصیف کرد و گفت «این باد امید است و تازه برخاسته است».

باردلا رهبری اجتماع ملی را از مارین لوپن تحویل گرفت، که تلاش کرده است حزب را از آثار نژادپرستی و یهودستیزی به‌جامانده از پدرش، ژان ماری لوپن، که یکی از بنیان‌گذاران این حزب بود، پاک کند.

انتظار می‌رود لوپن که در دو دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری در رقابت با مکرون ناکام ماند، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷ شرکت کند.

اما جانشین کاریزماتیک لوپن، که ۱.۲ میلیون دنبال‌کننده در تیک‌تاک دارد، در جذب آرای جمعیت جوان‌تر نقش مهمی ایفا کرده است.

لوپن اشاره کرده است در صورتی که در انتخابات سال ۲۰۲۷ به کاخ الیزه راه پیدا کند، باردلا به نخست‌وزیری منصوب خواهد شد. اما در حزب زمزمه‌هایی وجود دارد که این جوان تازه‌کار می‌تواند گزینه بهتری برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.

باردلا در سال ۲۰۲۲ در مورد دوران کودکی‌اش شرح داد که در طبقه هشتم برجی کسل‌کننده در محله‌‌ای جرم‌خیز در شمال شرق پاریس زندگی می‌کرد، و این می‌تواند به تلطیف چهره حزب اجتماع ملی کمک کند که زمانی ژان ماری لوپن آن را از عمارتی در شهری ثروتمندنشین در غرب پاریس هدایت می‌کرد.

در جریان مناظره‌های کارزار انتخاباتی تلاش شد باردلا رهبری حزبی بدون علاقه جدی به اروپا و با دیدگاهی انزواطلب و مایل به خروج از اتحادیه اروپا ترسیم شود. باردلا در پاسخ گفت: «من مخالف اروپا نیستم. من با نحوه عملکرد کنونی اروپا مخالفم.»

کارشناسان می‌گویند باردلا نظام عقیدتی حزب را متحول نکرده است، اما همچنان به حزبش حال‌و‌هوایی جوانانه می‌دهد.

موسیقی پس‌زمینه پست تبلیغاتی او در تیک‌تاک می‌خواند: «کاپیتان، کاپیتان، به تو نیاز داریم، هدایتمان کن.»

بیشتر از جهان