خوش‌شانسی ایتالیا و انگلستان؛ غول‌های اروپا در حذفی به یکدیگر می‌خورند

از بین اسپانیا، آلمان، پرتغال و فرانسه تنها یک تیم به فینال می‌رسد

گرت ساوتگیت و لوچانو اسپالتی، سرمربی‌های انگلستان و ایتالیا-ژوئن ۲۰۲۴-AFP

مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا، امروز با انجام ۴ مسابقه به پایان می‌رسد تا تیم‌های صعودکننده به مرحله یک‌هشتم‌نهایی به‌طور کامل مشخص و رقبای خود را بشناسند.

در گروه پنجم مسابقات و در اتفاقی کم‌نظیر، هر چهار تیم رومانی، بلژیک، اسلواکی و اوکراین پس از انجام ۲ بازی ابتدایی ۳ امتیازی شده‌اند و در نتیجه دیدارهای اسلواکی با رومانی و اوکراین با بلژیک که از ساعت ۱۹.۳۰ امروز به وقت ایران آغاز می‌شوند، تیم‌های صعودکننده به مرحله حذفی را مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر در گروه ششم مقدماتی یورو ۲۰۲۴ و در ۲ دیداری که از ساعت ۲۲.۳۰ به وقت ایران آغاز می‌شود، احتمال برد پرتغال ۶ امتیازی مقابل گرجستان یک امتیازی بسیار زیاد است، اما در دیگر دیداری که بسیار حساس خواهد بود، ترکیه ۳ امتیازی با چک یک امتیازی روبرو خواهد شد که تنها برد چکی‌ها در این مسابقه به صعود آن‌ها ختم می‌شود و ترکیه با یک تساوی هم به یک‌هشتم نهایی می‌رسد.

اما پس از پایان مسابقات روز گذشته و تساوی عجیب فرانسه مقابل لهستان و برد شگفت‌انگیز اتریش مقابل هلند در گروه چهارم، قرار گرفتن خروس‌ها در رتبه دوم جدول باعث شده است تا اکثر تیم‌های مدعی قهرمانی یورو، در یک سمت نمودار حذفی قرار بگیرند.

پیش‌بینی اینکه اتریش بتواند در حضور تیم‌های قدرتمندی همچون فرانسه و هلند صدرنشین گروه خود شود، بسیار سخت و محال به نظر می‌رسید، اما رالف رانگنیک، معروف به پرفسور فوتبال آلمان که پیش از این پیشنهاد هدایت بایرن مونیخ را رد کرده بود، باز هم توانایی‌های فنی خود را به رخ رقبا کشید و روز گذشته با اتریشی‌های گمنام و در یک بازی تماشایی، لاله‌های نارنجی پرستاره را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست داد.

از سوی دیگر فرانسه که گمان می‌رفت کار راحتی برابر لهستان داشته باشد، در یک نمایش ناامیدکننده و با حضور کلیان امباپه، با تساوی یک بر یک متوقف شد تا با توجه به پیروزی اتریش، فرانسه در سمت سخت جدول حذفی یورو ۲۰۲۴ قرار بگیرد.

فرانسوی‌ها به دلیل ایستادن در رتبه دوم جدول خود، به اسپانیا، آلمان و پرتغال ملحق شدند و اگر بلژیک هم امشب در گروه خود دوم شود، این تیم هم به همین سمت جدول حذفی اضافه خواهد شد تا فینال‌هایی زودرس در مراحل یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی مسابقات برگزار شود. رویارویی آلمان با دانمارک در یک‌هشتم قطعی شده است، اما برنده این بازی به مصاف پیروز دیدار اسپانیا و حریفی که امشب مشخص می‌شود، خواهد رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین پرتغال که در یک‌هشتم نهایی باید به دیدار یکی از تیم‌های مجارستان یا اسلوونی برود، در صورت پیروزی احتمالی در این مسابقه، با برنده بازی فرانسه و تیم دوم گروه پنجم که شامل رومانی، بلژیک، اسلواکی و اوکراین روبرو می‌شود که در نتیجه می‌توان از حالا انتظار دیدار‌های تماشایی و حساس آلمان با اسپانیا و پرتغال با فرانسه را در مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ کشید.

این درحالی است که اگر این ۴ تیم مدعی در یک‌چهارم نهایی با یکدیگر روبرو شوند، آن‌وقت برنده این دو دیدار هم در نیمه‌نهایی به مصاف هم خواهند رفت تا در یک سمت جدول حذفی و پیش از برگزاری مسابقه فینال، تمامی غول‌های اروپا با یکدیگر روبرو شوند.

در سمت دیگر جدول، بازی سوئیس و ایتالیا در یک‌هشتم نهایی قطعی شده است که می‌تواند به تقابلی حساس و تماشایی تبدیل شود. برنده این مسابقه، با برنده دیدار انگلستان و تیم سوم گروه چهارم یا پنجم مسابقه می‌دهد که امکان دارد این تیم هم هلند مدعی باشد. زیرا ۴ تیم از میان ۶ تیم سومی در ۶ گروه مقدماتی، به مرحله حذفی صعود می‌کنند که با توجه به ۴ امتیازی بودن هلند، احتمال صعود این تیم بسیار بیشتر از تیم سوم پنجم است.

با این تفاسیر، می‌توان نتیجه گرفت که تیم ملی فوتبال ایتالیا، با وجود عملکرد نه‌چندان قابل دفاع در مرحله گروهی، از شانس مناسبی برای رسیدن به فینال مسابقات بهره‌مند شده است و تنها در صورت برد مقابل برنده دیدار انگلستان و هلند که این دو تیم نیز چندان قوی ظاهر نشده‌اند، می‌تواند مسیر نسبتا آسانی را تا فینال طی کند.

این نکته هم جالب خواهد بود که بدانیم اتریش شگفتی‌ساز، در مرحله یک‌هشتم نهایی با تیم دوم گروه ششم که به احتمال زیاد ترکیه است، بازی می‌کند و برنده این مسابقه نیز با برنده دیدار صدرنشین گروه پنجم (از میان رومانی، بلژیک، اسلواکی و اوکراین) و هلند روبرو می‌شود تا بدین طریق، امکان رویارویی دوباره اتریش و هلند به وجود بیاید.

در نتیجه با توجه به اینکه که از میان ۴ غول اروپا شامل اسپانیا، آلمان، پرتغال و فرانسه، تنها یک تیم به فینال می‌رسد، تیم‌هایی همچون ایتالیا و انگلستان از شانس خوبی برای رسیدن به فینال برخورد شده‌اند. اگرچه اتریش رالف رانگنیک را هم نباید دست‌کم کرد و نمایش هجومی و تماشایی این تیم مقابل هلند، بخت آنان را برای رقم زدن یک شگفتی بزرگ و رسیدن به فینال را بیشتر کرده است.

تاکنون صعود تیم‌های آلمان، سوئیس، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، انگلستان، دانمارک، اسلوونی، اتریش و فرانسه به مرحله حذفی قطعی شده و تیم‌های کرواسی، لهستان، صربستان، آلبانی و اسکاتلند با جام خداحافظی کرده‌اند. ۴ مسابقه امروز هم ۶ جای خالی مرحله یک‌هشتم نهایی را مشخص می‌کند.

بیشتر از فوتبال