رویای رئیس‌جمهوری جلیلی و قالیباف آمال «جبهه انقلاب» را بر باد داد

تلاش‌ اصول‌گرایان برای ائتلاف دو نامزد اصلی جریان موسوم به «انقلاب» ناکام ماند

فرصت نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای تبلیغات صبح پنجشنبه هفتم تیر به پایان رسید. شش نامزدی که از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور کرده‌اند، در آخرین فرصت‌های باقی‌مانده از کارزارهای انتخاباتی، به تلاش برای جلب مشارکت مردم ادامه دادند.

در حالی‌ که اصلاح‌طلبان اصرار دارند مسعود پزشکیان را به عنوان «پدیده انتخابات» و «منشا تحولات» معرفی کنند، در اردوگاه اصول‌گرایان اختلاف‌‌ها بر سر اینکه چه کسی به نفع دیگری کنار بکشد، بالا گرفته است.

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس کنونی بنیاد شهید و امور ایثارگران، شامگاه چهارشنبه از ادامه رقابت انصراف داد و در حساب کاربری‌اش نوشت که این تصمیم را با هدف «حفظ انسجام نیروهای انقلاب» و در پاسخ به نامه شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب گرفته است.

قاضی‌زاده که در انتخابات قبلی نیز به‌عنوان نامزد پوششی شرکت کرده بود، پس از حضور در پنج مناظره تلویزیونی و ده‌ها برنامه تبلیغاتی دیگر به‌صراحت گفت که «برای دفاع از سید محرومان» در انتخابات نامزد شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وابستگان رژیم به ابراهیم رئیسی لقب‌هایی مانند «شهید خدمت» و «سید محرومان» داده‌اند. امیرحسین قاضی‌زاده هم در کارزارهای انتخاباتی، به‌خصوص مناظرات، علم دفاع از عملکرد رئیسی را بالا گرفت و به منتقدان دولت سیزدهم به‌شدت تاخت و در نهایت نیز از دور رقابت خارج شد.

تلاش اصول‌گرایان برای ائتلاف دو نامزد اصلی، یعنی قالیباف و جلیلی، از روزها قبل آغاز شد؛ با این حال، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه هیچ‌یک از این دو نفر حتی به قیمت سهم‌‌گیری در دولت آتی، حاضر نیست به نفع دیگری کنار بکشد.

در رسانه‌های اجتماعی نیز آنچه دیده می‌شود، این است که حامیان جلیلی از قالیباف می‌خواهند کنار برود و حامیان قالیباف، جلیلی را برای کنار رفتن تحت فشار گذاشته‌اند. در نهایت نیز هر دو نامزد اعلام کرده‌اند که قصد کناره‌گیری ندارند، تصمیمی‌ که برخی وابستگان حکومت از جمله حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، را به‌شدت عصبانی کرده است. نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان در یادداشتی، ائتلاف نامزدهای جبهه انقلاب را «ضرورت اسلامی و انقلابی» خواند و نوشت که نادیده‌گرفتن این ضرورت با «شخصیت انقلابی نامزدها هم‌خوانی ندارد».

احتمالا از نظر محمدباقر قالیباف که سال‌های متمادی رویای رئیس‌جمهوری در سر داشته و سعید جلیلی که به قول مصطفی پورمحمدی، برای رسیدن به این پست «زنبیل» گذاشته است، اینکه شریعتمداری درباره «شخصیت انقلابی» آنان چه قضاوتی داشته باشد، اهمیتی ندارد و این دو نفر که خود را به لحظه تاریخی تصاحب جایگاه رئیس‌جمهوری نزدیک می‌دانند، تصمیمی برای عقب‌‌کشیدن ندارند.

وحید یامین‌پور، از اعضای جبهه انقلاب، روز چهارشنبه با انتشار پستی در حساب کاربری‌اش به‌صراحت اعلام کرد که تلاش برای ائتلاف جلیلی و قالیباف ناکام ماند. برخی منابع رسانه‌ای نیز خبر دادند که جلسه اجماع احتمالی دو نامزد در مشهد با حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، بدون نتیجه تمام شد.

هم‌زمان لطف‌الله فروزنده، رئیس ستاد انتخابات علیرضا زاکانی، در رسانه اجتماعی ایکس نوشت چنانچه قالیباف و جلیلی با هم ائتلاف کنند، زاکانی نیز با آن‌ها همراه می‌شود. ‌

زاکانی که در نخستین روزهای تبلیغات ادعا کرده بود تا پایان می‌ماند، زمزمه کناره‌گیری را در روزهای اخیر آغاز کرد. او نیز مانند قاضی‌زاده هاشمی با تکرار الگوی انتخابات پیشین به عنوان نامزد پوششی در دوره اخیر نامزد شد.

پس از اعلام کناره‌گیری احتمالی زاکانی، کانال تلگرامی شهرما که اخبار مربوط به مدیریت شهری را پوشش می‌دهد، درخواست برخی کارکنان شهرداری از زاکانی را منتشر کرد که در آن از شهردار تهران خواسته‌اند «شجاعت» داشته باشد، بماند و در انتها ببیند که مردم به کارنامه سه‌ساله‌اش در شهرداری چه نمره‌ای می‌دهند.

اکنون در حالی‌ که نهادهای تبلیغاتی و رسانه‌ای ادعای مشارکت بالای مردم در انتخابات را مطرح می‌کنند، افراد و گروه‌های بیشتری به تحریم‌کنندگان انتخابات می‌پیوندند. طی روزهای اخیر بسیاری از تشکل‌ها، فعالان مدنی و زندانیان سیاسی از جمله فاطمه سپهری با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند که در «انتخابات نمایشی»، «سیرک انتخابات» و «انتصابات حکومتی» شرکت نمی‌کنند.