«اندام رقصنده باله»؛ روی آوردن بی‌سابقه آمریکایی‌ها به جراحی پلاستیک

این موج صعودی زمانی شکل گرفت که آمریکایی‌ها درپی رفع سریع چاقی‌ ناشی از همه‌گیری‌ کرونا برآمدند

تصویر تزئینی از جراحی زیبایی شکم/canva

تحقیقات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها پس از همه‌گیری کرونا وسواس تازه‌ای به جراحی پلاستیک و سایر روش‌های بهبودِ ظاهر پیدا کرده‌اند.

به گزارش نیویورک پست، براساس گزارش جدید انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، تقاضای کلی برای عمل‌ زیبایی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال پیش از آن ۵ درصد و درخواست‌ برای انجام عمل کمتر تهاجمی ۷ درصد افزایش یافته است.

با نگاهی به رایج‌ترین جراحی‌های انجام‌شده، متوجه می‌شویم که محبوب‌ترین آن‌ها جراحی «بدن باله» است که بدن متقاضی را به اندامی ورزشی و طبیعی و لاغر مانند یک بالرین بدل می‌کند.

دکتر دیوید شافر، جراح پلاستیک مشهور ساکن نیویورک و عضو هیئت جراحی پلاستیک آمریکا، می‌گوید: «این قطعا یک موج فراگیر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد که پس از کووید-۱۹، مردم به سراغ او و همکارانش می‌آیند و می‌خواهند «ورزشکار و لاغر» به نظر برسند، درخواستی که از «مطالبه تغییرات اغراق‌آمیز»، که پیش از قرنطینه‌ رایج بود، فاصله بسیار دارد.

دکتر گابریل چیو، جراح پلاستیک چهره‌های مشهور، می‌گوید: «کشیدن چربی (لیپوساکشن) پرطرفدارترین جراحی در این موج تازه است و در چند سال اخیر نیز محبوب‌ترین عمل جراحی در میان همه جراحی‌ها بوده است.»

با این حال، تعداد بسیار جراحی‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا به ظاهر دلخواهشان دست پیدا کنند، چراکه براساس شکل بدن و جراحی موردنظر نواحی مختلفی از بدن تحت جراحی قرار می‌گیرد.

دکتر چیو گفت: «زمانی که پس از قرنطینه مطب‌های جراحان پلاستیک دوباره باز شد، درخواست‌ها معمولا برای زاویه دادن به صورت (Contouring، کانتورینگ) با ظاهری طبیعی اما ورزشی بود.»

در سال ۲۰۲۳، از نزدیک به ۱.۶ میلیون عمل انجام‌شده، ۵ مورد برتر عبارت‌اند از: چربی‌کِشی (با افزایش ۷ درصد)، بزرگ کردن سینه (با افزایش ۲ درصد)، کشیدن پوست یا ابدومینوپلاستی (با افزایش ۵ درصد)، بالاکشیدن سینه (۷ درصد افزایش)، و جراحی پلک که با نام بلفاروپلاستی نیز شناخته می‌شود (با افزایش ۵ درصد).

از ۲۵.۴ میلیون روش کمتر تهاجمی که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، ۵ روش برتر عبارت‌اند از: تزریق‌ نورومدولاتور، معروف به بوتاکس و شبیه به آن (با افزایش ۹ درصد)، پرکننده‌های اسید هیالورونیک یا فیلر (با افزایش ۸ درصد)، بازسازی پوست (با افزایش ۵ درصد)، ترمیم پوست (با افزایش ۶ درصد)، و بزرگ کردن لب (با افزایش ۴ درصد).

متقاضیان اصلی این جریان زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله‌اند که یا کارمندند یا چند فرزند دارند.

این موج صعودی زمانی شکل گرفت که آمریکایی‌ها درپی رفع سریع چاقی‌ ناشی از همه‌گیری‌ برآمدند و تعداد فزاینده‌ای از داروها مانند اوزمپیک و وِگووی برای کمک به آنان وارد بازار شدند.

منتقدانِ «رفتن زیر تیغ جراحی» نگران‌اند که محبوبیت عمل‌های زیبایی بر انتظارات غیرواقعی و تصورات نامطلوبی که زنان از بدنشان دارند بیفزاید، درحالی‌که متصدیان این صنعت معتقدند که این جراحی‌ها اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهند و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند.

بیشتر از زندگی