علم‌الهدی: مقابله با بی‌حجابی اقتدار حاکمیت را می‌خواهد؛ برخورد فیزیکی از اشکال نهی از منکر است

یک هفته پس از انتخابات، نمایندگان خامنه‌ای برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری را خواستار شدند

زنی با پوشش اختیاری در خیابان راه می‌رود- رسانه‌های اجتماعی

یک هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر مساله حجاب اجباری و اعمال فشار و تهدید بر زنان ایرانی به موضوع اصلی خطبه‌های نماز جمعه نمایندگان علی خامنه‌ای در استان‌های مختلف تبدیل شد.

احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در مشهد، اعمال «اقتدار حاکمیت» علیه زنان مخالف حجاب اجباری را خواستار شد، امام جمعه رشت، حل مشکلات اقتصادی را به «بی‌حجابی» مشروط کرد و احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران به زنان مخالف حجاب اجباری توصیه کرد «کاری نکنند که شهدا نفرینشان کنند».

احمد خاتمی، مخالفان حجاب اجباری را به «طرف حساب بودن با شهدا در فردای قیامت» تهدید کرد و مدعی شد که «نفرین شهدا زندگی آنان را زیر و رو می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جمعه موقت تهران، به مدافعان پوشش اختیاری توصیه کرد که «حسینی و کربلایی شوند» و از خواهر امام سوم شیعیان «الگوبرداری» کنند.

رسول فلاحتی، نماینده خامنه‌ای در استان گیلان نیز در خطبه‌های نماز جمعه رشت، خواستار برخورد جدی قوه قضاییه با «هتک حرمت آمران به معروف و ناهیان از منکر» شد و با دعوت تلویحی از آتش به‌اختیاران حکومت گفت که «اگر مردم بدانند دستگاه قضا برخورد جدی دارد، همه امر به معروف می‌کنند».

نماینده خامنه‌ای در استان گیلان، زن بودن را در فرزندآوری، تربیت فرزند، همسرداری، پرستاری و خانه‌داری خلاصه کرد و مدعی شد که حکومت در «اجتناب مردم از بدی‌ها رسالت دارد».

امام جمعه رشت در ادامه نیز افزود: «این تفکر اشتباه است که اگر اقتصاد درست شود، مساله بی‌حجابی هم حل می‌شود، تا دینداری مردم درست نشود، این اوضاع درست نخواهد شد.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز که روز پنج‌شنبه طی سخنانی «اقتدار» حکومت در موضوع حجاب را خواستار شده بود، روز جمعه بیست‌ودوم تیرماه نیز اعمال زور و فشار بر زنان مخالف حجاب اجباری را ضروری دانست و گفت: «نمی‌شود در مقابل این بی‌حجابی بگوییم، دستگاه‌ها کارشان تببین و توجیه است. تبیین کار من طلبه است، حاکمیت مکلف به اعمال اقتدار است.»

او «توجیه و تببین» و «اعمال قدرت و حاکمیت» را از «اشکال مختلف نهی از منکر» خواند و با تایید تلویحی برخورد خشونت‌آمیز با مخالفان حجاب اجباری گفت: «در مبنای فقهی نهی از منکر از نفرت قلبی شروع می‌شود و تا مرحله ترش‌رویی و حتی برخورد فیزیکی با گناهکار می‌رسد و هرکس باید در حوزه اقتدار خودش نهی از منکر کند.»

امام جمعه مشهد همچنین به آتش‌به‌اختیارهای حکومتی برای «نهی از منکر» فراخوان داد و از آن‌ها خواست به‌صورت «تبیینی» با بی‌حجابی مقابله کنند اما در ادامه نیز افزود که «بضاعت حاکمیت با مردم تفاوت دارد و در نظام حاکم دینی که نهی از منکر واجب می‌شود، اقتدار حکومتی هم باید پای کار بیاید».

امام‌جمعه‌های شهرهای مختلف ایران که با حکم علی خامنه‌ای منصوب می‌شوند، تاکنون بارها در سخنانشان به مسئله حجاب پرداخته‌ و زنان را به اقدام‌های «آتش‌‌به‌اختیار» تهدید کرده‌اند، تهدید‌هایی که در اذهان عمومی، ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان را تداعی می‌کند که با وجود گذشت سال‌ها، هنوز ابعاد دقیق آن مشخصی نیست و عاملانش هرگز دستگیر و محاکمه نشدند.

پاییز سال ۱۳۹۰ بود که سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان، در سخنانی، زنان را به‌صراحت تهدید کرد و گفت که برای مقابله با «بدحجابی» باید «چوب تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد». در فاصله کوتاهی پس از سخنان امام‌جمعه اصفهان، جریان ناامن‌سازی شهر برای زنان آغاز شد و کار تا آنجا پیش رفت که نیروهای لباس‌ شخصی آتش‌‌به‌اختیار حکومت در اصفهان اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای را آغاز کردند.