انتخابات ونزوئلا؛ رویارویی حامیان و مخالفان مادورو به خشونت کشیده شد

مسئولان برگزاری انتخابات در ونزوئلا نیکلاس مادورو را به عنوان پیروز این رقابت معرفی کردند اما مخالفان می‌گویند نامزد آن‌ها بیش از ۷۳ درصد آرا را به دست آورده‌ است

مسئولان انتخاباتی ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کردند که نیکلاس مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برنده این رقابت شده و سومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که مخالفان می‌گویند ادموندو گونزالس، رقیب مادورو در انتخابات ونزوئلا، توانسته ۷۳ درصد آرا را به دست بیاورد و پیروزی او انکارناپذیر است.

به گزارش رویترز، پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی مقام‌های حزب حاکم ونزوئلا، معترضان راهی خیابان‌ها شدند و تظاهراتی گسترده‌ را علیه مادورو آغاز کردند؛ اعتراض‌هایی که به خشونت کشیده شد اما پیش‌بینی می‌شود همچنان ادامه داشته باشد.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به عنوان یک خانواده نشان می‌دهیم که درباره صیانت از آرا و دفاع از حقیقت مصممیم».

در همین حال خورخه رودریگز، مدیر ستاد انتخاباتی مادورو، از حامیان رئیس‌جمهوری این کشور خواست که برای حمایت از دولت به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات مناقشه‌آمیز ونزوئلا در حالی معترضان را به خیابان‌ها کشاند که گونزالس خواستار پرهیز از خشونت شده بود؛ با این حال رودریگز مخالفان را به دامن زدن به خشونت متهم کرد.

نیکلاس مادورو دوشنبه‌شب در سخنرانی‌اش گفت که دولت او «می‌داند چگونه با این وضعیت مقابله کند و خشونت‌طلبان را شکست دهد»، هرچند او در ادامه افزود که از صلح حمایت می‌کند.

مادورو ۶۱ ساله، راننده اتوبوس سابق و وزیر خارجه قبلی ونزوئلا، پس از مرگ هوگو چاوز در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید. ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر که مادورو را دیکتاتور می‌نامند، انتخاب مجدد او در سال ۲۰۱۸ را تقلبی خواندند.

بسیاری از مخالفان مادورو در ونزوئلا از دوران حکومت او که در آن فروپاشی اقتصادی، مهاجرت حدود یک‌سوم جمعیت و وخامت شدید روابط دیپلماتیک را شاهد بودند، انتقاد دارند. آن‌ها می‌گویند این دوره از انتخابات نیز شفاف برگزار نشد و نمی‌خواهند بار دیگر مادورو بر کشورشان حکومت کند.

در حالی که تحریم‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورها صنعت نفت ونزوئلا را فلج کرده، بسیاری از حامیان حزب حاکم معتقدند مادورو که از زمان مرگ چاوز در سال ۲۰۱۳ در قدرت است، ادامه‌دهنده راه او در کمک به فقرا است.

مادورو در روزهای پیش از انتخابات از سرگیری مذاکرات با آمریکا را وعده داد و اعلام کرد که امیدوار است دولت آمریکا تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده‌ای را که در یک دهه گذشته علیه ونزوئلا اعمال کرده است، لغو کند. او که همواره موضعی ضدآمریکایی داشته و با جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی دارد، ادعا کرده که در دو ماه گذشته از آمریکا برای ازسرگیری مذاکرت و گفت‌و‌گوی مستقیم پیشنهادهایی دریافت کرده و تصمیم گرفته است بپذیرد مذاکره به منظور اجرای توافقی که در قطر امضا شد، آغاز شود.

درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی که با پرتاب گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت همراه بود، روز دوشنبه از سراسر ونزوئلا گزارش شد. گفته می‌شود در این درگیری‌ها دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند و در کورو، مرکز استان فالکون، معترضان مجسمه هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیش از مادورو، را پایین کشیده‌اند.

واشینگتن و برخی از کشورهای جهان خواستار ارائه اطلاعات کامل درباره نتایج انتخابات ونزوئلا شده‌اند و در همین حال ۱۲ دولت عضو سازمان کشورهای آمریکایی قرار است روز چهارشنبه برای گفت‌وگو در مورد این انتخابات گردهم آیند.

کشورهای آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه در بیانیه‌ای مشترک خواستند که نتیجه این انتخابات با حضور «ناظران بی‌طرف» بازبینی شود. در این میان، پاناما یک گام فراتر برداشت و دیپلمات‌هایش را از ونزوئلا فراخواند. برزیل نیز با تاکید بر حق تعیین سرنوشت و استقلال ملت ونزوئلا، به صورت مستقل درخواست کرد نتایج انتخابات به تایید یک ناظر بی‌طرف برسد.

افزون بر این کشورها، اتحادیه اروپا نیز خواستار شفافیت در اعلام نتایج انتخابات ونزوئلا شد و بریتانیا نیز از «بی‌نظمی در شمارش آرا» ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر مادورو، مخالفانش را به «اقدام به کودتا» متهم کرد و گفت: «آن‌ها در تلاش‌اند بار دیگر کودتای فاشیستی و ضدانقلابی را به ونزوئلا تحمیل کنند.»

دادستان کل این کشور نیز ماچادو، رهبر مخالفان، را به «دست داشتن در هک سیستم انتخاباتی» متهم کرد و گفت که تحقیقات درباره این «حمله سایبری» آغاز شده است.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، اعلام کرده که بررسی آن‌ها نشان می‌دهد در مجموع ۲.۷۵ میلیون رای برای مادورو و ۶.۲۷ میلیون رای برای گونزالس جمع شده است. این در حالی است که مقام‌های انتخاباتی اعلام کرده‌اند ۵.۱۵ میلیون رای به نفع مادورو بوده و گونزالس ۴.۴۵ میلیون رای کسب کرده است.

پیش از این نیز یک نظرسنجی از موسسه ادیسون ریسرچ پیش‌بینی کرده بود که گونزالس ۶۵ درصد و مادورو ۳۱ درصد آرا را به دست خواهند آورد. نظرسنجی مگانالیسیس هم ۶۵ درصد رای را برای گونزالس و کمی کمتر از ۱۴ درصد را برای مادورو براورد کرده بود.

گزارش‌ها از ونزوئلا حاکی از آن است که اعلام نتایج به بیش از ۱۸۰ اعتراض در ۲۰ استان از ۲۳ استان این کشور منجر شد که با اقدام‌های سرکوبگرانه نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

بیشتر از جهان