انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا؛ هم مادورو و هم مخالفان مدعی پیروزی‌اند

رئیس‌جمهوری ونزوئلا که تلاش می‌کند برای سومین بار در این جایگاه قرار بگیرد، انتقادها درباره شفاف نبودن سیستم انتخاباتی را رد می‌کند

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، و ادموندو گونزالس، رقیبش از جریان مخالف، هر دو صبح دوشنبه ۲۹ ژوییه (هشتم مرداد) مدعی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شدند؛ انتخاباتی که با انتقادهایی مبنی بر شفاف نبودن، استفاده دولت از تاکتیک‌های مختلف و گزارش‌هایی از خشونت همراه بود.

به گزارش رویترز، مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا در نخستین دقایق بامداد دوشنبه اعلام کردند که نیکلاس مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای سومین دوره ریاست‌جمهوری در ونزوئلا انتخاب شده و با اینکه نظرسنجی‌های متعدد حاکی از پیروزی مخالفان بود، مسئولان برگزاری انتخابات مدعی شدند که ادموند گونزالس، نامزد اپوزیسیون، تنها ۴۴ درصد آرا را به دست آورده است.

پس از اعلام این نتایج، مادورو با حضور در کاخ ریاست‌جمهوری از حامیانش تشکر کرد و گفت انتخاب مجدد او «پیروزی صلح و ثبات» است. او انتقادها به برگزاری غیرشفاف انتخابات را هم نادرست خواند و بر ادعای کارزار انتخاباتی‌اش مبنی بر «دقیق و شفاف بودن سیستم انتخاباتی ونزوئلا» تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در سوی دیگر، ماریا کورینا ماچادو، رهبر مخالفان، اعلام کرد که ادموندو گونزالس ۷۰ درصد آرا را به دست آورده است و چندین نظرسنجی مستقل هم پیروزی قاطع او را نشان می‌دهد. او در بیانیه‌ای مشترک با گونزالس تاکید کرد: «ونزوئلا یک رئیس‌جمهوری منتخب جدید دارد و آن ادموندو گونزالس است. ما پیروز شدیم و تمام دنیا این را می‌داند.»

البته گونزالس خاطرنشان کرده است که از هوادارانش نمی‌خواهد به خیابان‌ها بیایند یا اعمال خشونت‌آمیز مرتکب شوند.

یک نظرسنجی از موسسه ادیسون ریسرچ پیش‌بینی کرده بود که گونزالس ۶۵ درصد آرا و مادورو ۳۱ درصد رای را به دست خواهند آورد. نظرسنجی مگانالیسیس هم ۶۵ درصد رای را برای گونزالس و کمی کمتر از ۱۴ درصد را برای مادورو براورد کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با اشاره به نتایج قبلی و آرای اعلام‌شده، دراین‌باره گفت: «نگرانی‌های جدی وجود دارد که نتیجه اعلام‌شده منعکس‌کننده اراده و آرای مردم ونزوئلا نباشد.» بلینکن از مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا خواست جزئيات شمارش آرا را منتشر کنند.

در همین حال، الویس آموروسو، رئیس شورای ملی انتخابات، در بیانیه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که آرای حدود ۸۰ درصد صندوق‌ها شمارش شده است. او افزود که اعلام سایر نتایج به دلیل «تعدی» به سیستم انتقال داده‌های انتخاباتی به تعویق افتاده، اما تاکید کرد که مشارکت ۵۹ درصد بوده است.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا قرار است یک نهاد مستقل باشد، اما مخالفان مادورو این نهاد را بازوی دولت می‌دانند.

جناح مخالف مادورو یکشنبه‌شب اعلام کرد که به مقام ارشد اپوزیسیون که قرار بود شاهد شمارش آرا باشد، اجازه حضور داده نشد و چندین مرکز رای‌گیری هم وجود داشت که ناظران انتخاباتی از جناح مخالف دولت اجازه نیافتند آنجا حضور یابند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا، ماریا کورینا ماچادو به دلیل ممنوعیت تصدی مناصب دولتی، مشعل را به ادموندو گونزالس، دیپلمات ۷۴ ساله، سپرد. برخی حامیان سابق حزب حاکم نیز از گونزالس که به داشتن رفتار آرام مشهور است، حمایت کردند. او در حالی به رقابت با نیکلاس مادورو پرداخت که پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ بسیاری کشورها از جمله ایالات متحده، انتخابات ریاست‌جمهوری و برنده معرفی شدن مادورو را زیر سوال برده بودند.

پس از آنکه مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا روز دوشنبه از سومین دوره ریاست‌جمهوری مادورو خبر دادند، برخی گزارش‌ها از خشونت‌های خیابانی و درگیری حامیان حزب حاکم با مخالفان در این کشور منتشر شد.

دولت مادورو که با فروپاشی اقتصادی، مهاجرت حدود یک‌سوم جمعیت و وخامت شدید روابط دیپلماتیک مواجه است، وعده داده است که در صورت بازگشت به قدرت، صلح و رشد اقتصادی را تضمین کند و ونزوئلا را کمتر به درآمد نفت وابسته نگه دارد.

در حالی که تحریم‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورها صنعت نفت ونزوئلا را فلج کرده، بسیاری از حامیان حزب حاکم معتقدند مادورو که از زمان مرگ چاوز در سال ۲۰۱۳ در قدرت است، ادامه‌دهنده راه او در کمک به فقرا است.

مادورو در روزهای پیش از انتخابات ازسرگیری مذاکرات با آمریکا را وعده داد و اعلام کرد که امیدوار است دولت آمریکا تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده‌ای را که در یک دهه گذشته علیه ونزوئلا اعمال کرده است، لغو کند. او که همواره موضعی ضدآمریکایی و روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشته، گفت در دو ماه گذشته از آمریکا برای ازسرگیری مذاکرت و گفت‌و‌گوی مستقیم پیشنهادهایی دریافت کرده و تصمیم گرفته است بپذیرد تا مذاکرات برای اجرای توافقی که در قطر امضا شد و برقراری مجدد شرایط گفت‌و‌گو، آغاز شود.

در سوی دیگر، رهبران مخالف مادورو از جمله گونزالس و ماچادو هم تغییرات عمده در ونزوئلا را به حامیانشان وعده دادند و گفتند که شروع تازه ممکن است به مهاجران انگیزه دهد به این کشور بازگردند.

بنا بر برخی از گزارش‌ها، ونزوئلایی‌های مهاجر در سراسر جهان گزارش کردند که برای شرکت در انتخابات مشکلاتی داشته‌ و تنها درصد کمی از جمعیت بزرگ مهاجران ونزوئلا توانسته‌اند برای رای دادن ثبت‌نام کنند.

بیشتر از جهان