مکرون برای ضیافت شام مجلل با شاه چارلز و همسرش ۴۰۰ هزار پوند هزینه کرد

مکرون سپتامبر گذشته در یک ضیافت دولتی در تالار آینه معروف قرن هفدهمی کاخ ورسای، از شاه و همسرش ملکه کامیلا با خرچنگ آبی، مرغ فرانسوی برس با گراتن قارچ و مجموعه‌ای از پنیرهای فرانسوی و انگلیسی پذیرایی کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و شاه چارلز سوم‌، سپتامبر ۲۰۲۳‌ــ Reuters

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در سال گذشته تقریبا ۴۷۴ هزار یورو (۴۰۰ هزار و ۱۰۰ پوند) بابت یک شام مجلل برای شاه چارلز سوم و ملکه کامیلا هزینه کرد که بنا بر اعلام بالاترین نهاد حسابرسی این کشور، بودجه سالانه او را مختل کرده است [ موجب کسری بزرگی شده است].

دفتر مکرون سال گذشته چند میلیون یورو کسری بودجه داشت، زیرا او بابت شام مجلل با خرچنگ دریایی برای چارلز، پادشاه بریتانیا، و دیگر ضیافت‌های دولتی، از جمله برای نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، از هیچ هزینه‌ای دریغ نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون سپتامبر گذشته در یک ضیافت دولتی در تالار آینه معروف قرن هفدهمی کاخ ورسای، از شاه و همسرش ملکه کامیلا با خرچنگ آبی، مرغ فرانسوی برس با گراتن قارچ و مجموعه‌ای از پنیرهای فرانسوی و انگلیسی پذیرایی کرد.

این ضیافت برای دولت فرانسه ۴۷۴ هزار و ۸۵۱ یورو هزینه داشت که ۱۶۶ هزار و ۸۵۱ یورو آن برای غذا و پذیرایی و ۴۲ هزار و ۵۱۵  یورو برای نوشیدنی‌ها بود.

در این ضیافت‌ــ که افراد مشهوری چون هیو گرانت، میک جگر و آرسن ونگر نیز حضور داشتند‌ــ شاه چارلز به مکرون گفت: «روحیه سخاوتمندانه شما به یادم آورد که خانواده‌ام و من، چقدر از ادای احترام‌ها به مادرم، ملکه فقید، در فرانسه تحت‌تاثیر قرار گرفتیم.»

رئیس‌جمهوری فرانسه در نطقش گفت که «با وجود برگزیت، به دلیل اینکه روابط ما بسیار قدیمی است، می‌دانم که ما همچنان بخشی از تاریخ قاره‌مان را با هم خواهیم نوشت».

در همین حال، مکرون در تلاش برای متقاعد کردن دهلی‌نو به خرید زیردریایی‌ها و جت‌های جنگنده فرانسوی بیشتر، در ژوییه ۲۰۲۳ نیز یک ضیافت دولتی به افتخار مودی در لوور برگزار کرد که به گفته حسابرس، هزینه آن ۴۱۲ هزار یورو بود.

خبر هزینه‌های ریاست‌جمهوری با پیام دولت رو‌به‌پایان که می‌گوید فرانسه نمی‌تواند سطح فعلی هزینه‌های عمومی‌اش را که در مقایسه با اندازه اقتصاد [این کشور] یکی از بالاترین‌ها در جهان است، تحمل کند، تناقض دارد.

حسابرس همچنین به هزینه‌های فزاینده سفرهای خارجی ریاست‌جمهوری از جمله استفاده روزافزون از ایرباس ای‌۳۳۰ (A330) برای پروازهای بین‌المللی با هزینه‌ای بیش از ۲۳هزار یورو در ساعت اشاره کرد.

دفتر حسابرسی اعلام کرد که در نتیجه هزینه‌های بیشتر برای پذیرایی‌های دولتی و سفرهای رسمی، هزینه‌های ریاست‌جمهوری در سال گذشته ۶.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۱۷.۲ میلیون یورو رسید و موجب کسری بودجه ۸.۳ میلیون یورویی شد.

این دفتر اکنون اعلام کرده است که الیزه به «تلاش‌های قابل‌توجه... برای بازیابی و حفظ تعادل مالی ریاست‌جمهوری» نیاز دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان