ممنوعیت مجدد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های فوتبال از فصل جدید

زنان تنها مجاز به حضور حداقلی در بازی‌های آسیایی خواهند بود تا بدین ترتیب باز هم فیفا را فریب دهند

حضور ماموران نیروی انتظامی در میان زنان هوادار پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، پاییز ۱۴۰۲‌- فروغ طاهرخانی

مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در ایران، روز پنجشنبه ۱۸ مرداد فاش کرد که بر اساس دستور فدراسیون فوتبال ایران، مجددا از فصل جدید لیگ برتر ایران ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال اعمال خواهد شد.

در فصل گذشته لیگ برتر فوتبال مردان در ایران، به دلیل اعتراض نیروهای وابسته به نهادهای مذهبی و امنیتی در نظام جمهوری اسلامی نسبت به مخالفت شمار زیادی از زنان حاضر در ورزشگاه‌ها با حجاب اجباری، رفته رفته تعداد ورزشگاه‌های لیگ برتری که از حضور زنان در آن‌ها جلوگیری می‌شد، بیشتر شد و کار به جایی رسید که به جز ورزشگاه آزادی و ۲ ورزشگاه دیگر، باز هم در هفته‌های پایانی لیگ زنان جایی میان هواداران فوتبال نداشتند.

در ورزشگاه‌هایی مانند ورزشگاه خانگی تیم‌های فولاد، استقلال و نفت آبادان در استان خوزستان هیچ‌گاه مجوز ورود زنان صادر نشد و درهای ورزشگاه‌های اصفهان، قائمشهر، اراک و تبریز نیز به بهانه‌هایی همچون «مقابله با بی‌حجابی» یا «نبود زیرساخت‌های مناسب»، مجددا به روی زنان بسته شد.

حالا با توجه به ادامه‌دار شدن روند بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی و در شرایطی که تیم‌های پرسپولیس و استقلال به دلیل مخالفت شورای تامین امنیت استان تهران با برگزاری بازی‌های در ورزشگاه تختی، مجبور به انتخاب ورزشگاه‌های اراک و مشهد برای میزبانی از رقبای خود شده‌اند، به نظر می‌رسد در این دو شهر هم زنان هوادار فوتبال اجازه تماشای مسابقات این دو تیم پرطرفدار را نخواهند داشت.

زیرا در مشهد، احمد علم‌الهدی، امام جمعه تندرو و نماینده علی خامنه‌ای تاکنون به بهانه‌های مذهبی با هرگونه حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال مخالفت کرده است و در اراک نیز پس از در آغوش کشیدن یک دختر نوجوان از سوی حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال، تمامی بازی‌ها پس از دیدار استقلال و آلومینیوم در نیم‌فصل دوم بدون حضور زنان برگزار شدند.

حبیب ستوده‌نژاد، مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، امروز در نشست خبری خود اعلام کرد که فدراسیون فوتبال «نامه مهمی را مبنی بر عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها» ارسال کرده است. او توضیح داد: «در این نامه آمده که تا زمان ممیزی ورزشگاه‌ها، اجازه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود نخواهد داشت. قرار است جاده اختصاصی برای حضور بانوان در استادیوم یادگار امام تبریز تشکیل شود که ۶ میلیارد تومان هزینه دارد. البته این ممنوعیت برای مسابقات لیگ برتر است و در آسیا اعمال نخواهد شد.»

ممنوع شدن تماشای مسابقات تراکتور در لیگ برتر برای زنان تبریزی و آزاد بودن حضور زنان برای تماشای مسابقات آسیایی تراکتور در فصل جدید، نشان می‌دهد که آماده نبودن مسیرهای جداگانه از مردان در ورودی ورزشگاه یادگار تبریز، تنها بهانه‌ای برای جلوگیری از ورود زنان به این ورزشگاه است و برای بازی‌های آسیایی که فدراسیون فوتبال ایران ملزم به رعایت قوانین ای‌اف‌سی مبنی بر میزبانی از زنان است، مشکلی برای ورود دختران و زنان برای تماشای مسابقه تیم محبوب‌شان وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تاکید فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای آزاد بودن حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال جهت تماشای مسابقات فوتبال مردان، نهادهای امنیتی و مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی، در دهه‌های اخیر به به انواع روش‌ها و فریب‌ها تلاش کرده‌اند تا مانع از این اتفاق شوند و به بهانه نبود زیرساخت، ورود زنان به ورزشگاه‌ها را ممنوع کنند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز نقش مهمی را در این سرکوب و ممنوعیت جنسیتی علیه نیمی از جمعیت ایران ایفا کرده است و در ۲ سال گذشته هم با وجود تهدیدهای پیاپی فیفا علیه فدراسیون فوتبال ایران، تنها در ورزشگاه آزادی و چند ورزشگاه دیگر، فقط مجوز حضور حداقلی زنان صادر شد. به طور مثال زنان در مسابقات پرسپولیس و استقلال در ۲ سال اخیر، تنها مجاز به خرید ۵۰۰ صندلی از میان ۸۰ هزار ظرفیت ورزشگاه آزادی شدند و طبقه بالایی در دورترین ردیف‌های ورزشگاه آزادی که دید خوبی به زمین مسابقه ندارد نیز برای نشستن دختران فوتبالی انتخاب شد.

بیشتر از فوتبال