پزشکیان در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی: مردم ناراضی‌اند و ما مقصریم نه آمریکا

رییس دولت چهاردهم که به اسامی وزرای پیشنهادی‌اش انتقادهای گسترده‌ای وارد شده، گفت که «دولت وفاق ملی» را معرفی کرده‌ است

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری تازه جمهوری اسلامی، شنبه ۲۷ مرداد در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا از کابینه پیشنهادی‌اش، که با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است، دفاع کند و از نمایندگان مجلس برای وزیرانش رای اعتماد بگیرد.

پزشکیان که هفته گذشته وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم را معرفی کرد، با اعتراض چهره‌های اصلاح‌طلب و افرادی مواجه شد که معتقدند کابینه او با حضور چنین چهره‌های اصولگرا و محافظه‌کاری نمی‌تواند وعده‌های انتخاباتی او را محقق کنند.

پزشکیان که پس از انتقادها خواهان صبوری مردم تا زمان شروع کار کابینه‌اش شده بود روز شنبه در مجلس گفت: «دولتی که به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است؛ دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است.»

پزشکیان، که بارها تاکید کرده است پیرو علی خامنه‌ای و تابع گفته‌های اوست، بار دیگر از پشت تریبون مجلس تاکید کرد: «دولتی که معرفی شده التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب رهبری را در نظر می‌گیرد. شما هم با رای دادن به کابینه کاری کنید که دنیا بداند ما باهم و یکصدا پشت سر رهبری برای رسیدن به چشم‌اندازها تلاش خواهیم کرد. نقطه قوت ما در وهله اول مقام معظم رهبری است که رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفته‌هایش به نارضایتی شهروندان ایرانی اذعان کرد و گفت: «اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود شاهد ناامیدی خواهیم بود.»

پزشکیان با بیان اینکه «مردم امروز از ما شاکی‌اند و مقصر ما هستیم نه آمریکا یا بیگانگان دیگر» افزود: «مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند و بی‌عدالتی‌ها در حوزه‌های مختلف را شاهدیم. مردم احساس نارضایتی دارند. بی‌میلی آنها برای شرکت پرشور در انتخابات نشانه‌ای از این دلسردی است. انسجام داخلی ضیعف شده و اعتبار دولت نزد ملت کاهش یافته است.»

مسعود پزشکیان، که مانند روزهای پیش از انتخابات می‌کوشید چهره‌ای مردمی را از خود نشان دهد، در ادامه اظهاراتش گفت: «ما نوکر مردم هستیم. ما دنبال خدمت به مردم هستیم. ما برای خدمت به ملت آمدیم نه برای حکومت بر آنان. حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد و هدف ما انعکاس صدای بی‌صدایان و گوش فرا دادن به فراموش‌شدگان است.»

او همچنین مدعی «مقابله با فسادستیزی» شد و وعده داد که به «آزادی بیان و انتقاد» احترام خواهد گذاشت. «بازگرداندن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به مردم»، «فراهم کردن بستر مشارکت مردم و بخش خصوصی» و از بین بردن «عدم شفافیت و رانت اطلاعاتی و مالی» از موارد دیگری بود که پزشکیان مدعی شد دولت وفاق ملی او به آنها دست خواهد یافت.

رییس دولت چهاردهم همچنین در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد: «مردم اگر بدانند بدون تبعیض نژادی، قومی و منطقه‌ای برای آنان حق قائل می‌شویم پشت حکومت خواهند ایستاد.» این سخنان در حالی بیان می‌شود که در کابینه معرفی‌شده پزشکیان، برخلاف وعده‌های پیشین او، نماینده‌ای از اقلیت‌های قومی  دیده نمی‌شود و از میان زنان، که او بر حضور و توان‌افزایی آنها تاکید کرده بود، تنها یک نفر در فهرست کابینه قرار دارد.

فهرستی که پزشکیان به مجلس فرستاد دربردارنده افراد امتحان‌‌پس‌داده‌ جمهوری اسلامی است که سوابق کاری‌شان اثبات می‌کند تغییر محسوسی در وضعیت فعلی ایران رخ نخواهد داد و این موضوعی است که حتی برخی حامیان پزشکیان نیز به آن اذعان کرده‌اند.

انتقادها از کابینه پزشکیان در حدی بوده است که حسام‌الدین آشنا در توییتی به معاون اولی محمدرضا عارف و کناره‌گیری محمدجواد ظریف کنایه زد و نوشت: «معاون اول آمد و معاونین اول رفتند.» شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رییس‌جمهور در دولت اول روحانی، نیز گفت: «اگر رودربایستی نداشتند برای معاونت زنان هم یک مرد را تعیین می‌کردند.»

موافقان و مخالفان کابینه معرفی‌شده پزشکیان

طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت ابتدا برنامه و اصول کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران بررسی می‌شود و پس از توضیحات رییس‌جمهوری و اظهارات مخالفان و موافقان، مجلس به ترتیب حروف الفبای نام وزارتخانه‌ها، برنامه‌‏ها و صلاحیت هریک از وزیران را بررسی می‌کند.

اما در روز اول نیز مخالفان و موافقان پشت تریبون رفتند و هرکدام دلایلشان را برای تایید کابینه پیشنهادی یا مخالفت با آن مطرح کردند.

در حالی که موافقان بر لزوم همراهی مجلس با دولت گفتند که دولت ائتلافی پزشکیان شاید بتواند مشکلات کنونی را برطرف کند، محمد قسیم عثمانی این موضوع را نشانه گرفت و با بیان اینکه «مردم به تغییر رای دادند اما ترکیب کابینه نشان‌دهنده تحول در هیچ حوزه‌ای نیست» گفت: «وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود. شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.» این نماینده بوکان پزشکیان را به ایجاد امید و سپس ناامیدی در میان زنان و اهل سنت متهم کرد و پرسید که چرا ۱۵ میلیون اهل سنت در کابینه هیچ نماینده‌ای ندارند.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی دیگر از نمایندگان مخالف، تاکید کرد که پزشکیان برای حل مشکلات کنونی برنامه دقیقی ارائه نکرده و صرفا به بیان راه‌حل‌های کلی اکتفا کرده است. مسلم صالحی نیز نماینده دیگری بود که اظهار کرد برنامه‌های وزیران در کمیسیون‌ها به‌شکل کلی ارائه شده و کارنامه وزرای پیشنهادی برای سمت‌هایی که قرار است در آن مشغول فعالیت شوند ضعیف است.

علاوه بر مخالفانی که به نوبت پشت تریبون رفتند، دو نماینده دیگر مجلس هم در تذکری جداگانه از اینکه پزشکیان برنامه مشخصی به مجلس ارائه نکرده انتقاد کردند و برنامه او را ناکارآمد دانستند.

جلسات مجلس شورای اسلامی درباره ۱۹ وزیر کابینه پیشنهادی دولت پزشکیان در دو نوبت صبح و عصر تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و رای‌گیری برای کابینه روز چهارشنبه انجام خواهد شد.