ارتش اسرائیل اجساد شش گروگان را از غزه خارج کرد؛ حمله به پناهگاه آوارگان فلسطینی

دفاع مدنی غزه مدعی شد که حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در غرب غزه دست‌کم ۱۰ کشته به جا گذاشت

بر اساس بیانیه‌های ارتش و دفتر نخست‌وزیری اسرائيل در روز سه‌شنبه، اجساد شش گروگان اسرائیلی از منطقه خان‌یونس در جنوب غزه به اسرائیل بازگردانده شده‌اند.

به گزارش رویترز، در این بیانیه‌ها نام گروگان‌هایی که در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ربوده شدند، یاگف بوچشتاو ۳۵ ساله، الکساندر دانسیگ ۷۵ ساله، آبراهام موندر ۷۸ ساله، یورام متزگر ۸۰ ساله، ناداو پاپلول ۵۱ ساله و هیم پری ۷۹ ساله اعلام شده است. پیش از این تصور می‌شد که یکی از این گروگان‌ها زنده باشد.

انجمن خانواده‌ گروگان‌های اسرائيلی در واکنش به این خبر بار دیگر از دولت نتانیاهو خواست که با گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس به توافق برسد و آزادی سایر گروگان‌ها را تضمین کند. در این بیانیه آمده است: «بازگشت فوری ۱۰۹ گروگان باقی‌مانده تنها از طریق یک توافق امکان‌پذیر است. دولت اسرائیل با کمک میانجی‌ها باید تمام تلاشش را برای نهایی کردن توافقی که در حال حاضر روی میز است، انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایمز اسرائيل نوشت که هر شش گروگان در جریان تهاجم هفتم اکتبر حماس زنده به غزه برده و در طول جنگ ۱۰ ماهه کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل اواخر ژوییه، کشته شدن دانسیگ و بوچشتاو را تایید کرد و در ژوئن نیز اعلام شد که هیم پری، یورام متزگر و ناداو پاپلول جان باخته‌اند. گمان می‌رود که این پنج نفر اوایل سال ۲۰۲۴ در خان یونس کشته شده‌ باشند، اگرچه دلیل مرگ آن‌ها مشخص نیست. ارتش اسرائیل نام آبراهام موندر را در میان اسامی جان‌باختگان اعلام نکرده بود.

خانواده‌ برخی گروگان‌ها دولت نتانیاهو را مسبب مرگ این عزیزانشان می‌دانند و معتقدند که به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش‌بس سبب شده جان نزدیکان‌ آن‌ها در خطر بیفتد. خانواده‌ گروگان‌ها روز دوشنبه نامه‌ای مستقیم به مذاکره‌کنندگان ارسال کردند و از آن‌ها خواستند از این دور از مذاکرات دست خالی برنگردند و توافق آتش‌بس را نهایی کنند.

نتانیاهو در واکنش به اتهاماتی مبنی بر اینکه او برای جان گروگان‌ها به اندازه کافی ارزش قائل نشده است، گفت: «دولت اسرائیل تلاش‌ همه‌جانبه برای بازگرداندن همه گروگان‌ها، اعم از زنده و کشته‌شده، ادامه خواهد داد.»

هم‌زمان با این تحولات، روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به مصر و قطر می‌رود تا برای حصول توافق آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها به دو طرف فشار بیاورد. دور دوم مذاکرات آتش‌بس قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه با حضور نمایندگان اسرائیل و ایالات متحده، مصر و قطر به عنوان میانجی‌ برگزار شود.

جزئیات این توافق که آمریکا ارائه‌ کرده، روزهای پنجشنبه و جمعه با حضور میانجی‌های بین‌المللی و نمایندگان اسرائیل در دوحه به بحث گذاشته شد و اکنون حماس اعلام کرده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، موانع جدیدی در پیشرفت مذاکرات ایجاد کرده است و خواسته‌های جدیدی دارد که حماس آن‌ها را نمی‌پذیرد.

اسامه حمدان، یکی از مقام‌های ارشد حماس، روز سه‌شنبه از اظهارات آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو پیشنهاد به‌روزشده را پذیرفته است، انتقاد کرد و گفت که این پیشنهاد جدید «ابهام‌های زیادی» ایجاد می‌کند و «آن چیزی نیست که به ما ارائه شد و سر آن توافق کردیم».

در همین حال سازمان دفاع مدنی غزه هم روز سه‌شنبه از حمله اسرائیل به مدرسه‌ای واقع در غرب شهر غزه خبر داد و اعلام کرد که دست‌کم ۱۰ نفر جان باخته‌اند. به گفته مقام‌های دفاع مدنی غزه، اسرائیل بار دیگر به مدرسه‌ای حمله کرد که خانواده‌های آواره فلسطینی آنجا پناه گرفته بودند.

ارتش اسرائیل با دفاع از عملیات روز سه‌شنبه مدعی شد که پایگاه شبه‌نظامیان حماس را که داخل مدرسه پنهان شده بودند، هدف قرار داده است.

گروه حماس ادعاهای اسرائیل مبنی بر استفاده از مدارس و بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی را رد می‌کند.

جنگ غزه زمانی آغاز شد که جنگجویان حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل حمله کردند و بر اساس آمار اسرائیل، حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

به گفته مقام‌های بهداشتی فلسطین، حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه در پاسخ به این تهاجم، به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی منجر شد که عمدتا غیرنظامی بودند و بخش زیادی از غزه را به ویرانه بدل کرد. اسرائیل ادعا می‌کند که در جریان این جنگ، ۱۷ هزار جنگجوی حماس را کشته است.

بیشتر از جهان