حکم اخراج رئیس مرکز اسلامی هامبورگ از خاک آلمان صادر شد

مفتح با دفتر علی خامنه‌ای پیوند کاری داشته و با معاونت بین‌الملل دفتر رهبر جمهوری اسلامی پیوسته در ارتباط بوده است

محمد هادی مفتح، روحانی شیعه و رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ‌ــ وب‌سایت مرکز اسلامی هامبورگ

رسانه‌های آلمانی روز پنجشنبه هشتم شهریور از صدور حکم اخراج محمدهادی مفتح، نماینده علی خامنه‌ای و رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، خبر دادند.

به گزارش آ‌ب‌س زایتونگ، وزارت کشور آلمان حکم اخراج محمدهادی مفتح ۵۷ ساله را صادر کرده است و او باید ظرف دو هفته این کشور را ترک کند.

پلیس آلمان پیش‌تر فعالیت‌ مرکز اسلامی هامبورگ و مساجد و موسسات وابسته به آن را به‌دلیل ترویج افکار افراطی و تروریستی ممنوع اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالت هامبورگ نیز با تایید این خبر اعلام کرد که از محمدهادی مفتح خواسته شده ظرف ۱۴ روز و حداکثر تا ۱۱ سپتامبر خاک آلمان را ترک کند. این فرد اجازه ورود مجدد به آلمان یا اقامت در این کشور را نخواهد داشت و اگر چنین کند، حکم سه سال زندان دریافت خواهد کرد.

محمدهادی مفتح با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از تابستان ۱۳۹۷ مدیر مرکز اسلامی هامبورگ شد. بنا بر اعلام وزارت کشور آلمان، این مرکز اسلامی در زمره مبلغان اسلام افراطی و تفکرات تروریستی طبقه‌بندی و فعالیت آن ممنوع شده است. پلیس آلمان دارایی‌ها و امکانات این مرکز و پنج سازمان زیرمجموعه آن را نیز مصادره کرده است.

محمد هادی مفتح، روحانی شیعه، فرزند محمد مفتح، متولد سال ۱۳۴۶ در قم است و  از سال ۱۳۸۷ تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه قم بوده است. پیش از این روزنامه اشپیگل در مقاله‌ای با عنوان «واتس‌آپ از تهران» با بررسی اسناد به دست‌آمده از مرکز اسلامی هامبورگ، گزارش داده بود که محمدهادی مفتح، رئیس این مرکز، با دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ارتباطی مستمر داشته و با مهدی مصطفوی، قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر رهبر جمهوری اسلامی پیوسته در ارتباط بوده است.

آن‌ها بین دی ۱۴۰۰ تا دی‌ماه ۱۴۰۲ بیش از ۶۵۰ پیام ردوبدل کرده‌اند. در این پیام‌ها، مصطفوی به‌تفصیل دستوراتی به مفتح داده که گاه حاوی پیام‌های علی خامنه‌ای برای «زائران آلمانی‌زبان» و دستورالعمل‌ فعالیت‌های آتی بوده‌ است.

از نگاه برخی چهره‌های امنیتی و حکومتی در ایران، پلمب دو موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران واکنش‌ اعتراضی جمهوری اسلامی به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در پیشینه خبر یورش ماموران نیروی انتظامی به موسسه زبان گوته در تهران نوشت: «وزارت کشور آلمان ۳ مرداد ۱۴۰۳ با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ، این سازمان و نهادهای زیرشاخه آن را تعطیل کرد. حتی وزیر کشور آلمان در آن زمان عنوان کرد که امروز ما مرکز اسلامی هامبورگ را به دلیل تبلیغ ایدئولوژی اسلام‌گرا و دیکتاتوری تعطیل کردیم.»

پیش از این شاهزاده رضا پهلوی ضمن تقدیر از دولت آلمان برای بستن چند مرکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی در این کشور، از سایر کشورهای غربی خواسته بود از آلمان الگو بگیرند. شاهزاده رضا پهلوی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جمهوری اسلامی از بدو پیدایش، شبکه‌ای فراگیر از مراکز اسلامی، مساجد، موسسات خیریه، و نهادهای فرهنگی و آموزشی را در سراسر اروپا، کانادا، آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و ایالات متحده ایجاد و با سوءاستفاده از چارچوب‌ها و قوانین دموکراتیک کشورها، از این شبکه به طور سازمان‌یافته برای جاسوسی، تبلیغ ایدئولوژی نفرت و خشونت، و حتی ترور هدفمند مخالفان سیاسی خود استفاده کرده است.»