انتقام تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ از ایرانی‌هایی که داوطلب آموزش زبان آلمانی هستند

وزارت خارجه آلمان: حمله به مرکز آموزش زبان گوته هیچ توجیهی ندارد، سفیر ایران را احضار می‌کنیم

ماموران در حال پایین آوردن تابلو موسسه آموزش زبان آلمانی گوته‌ــ فارس

کمتر از یک ماه پس از تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های زیرمجموعه‌ آن در آلمان، ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با حکم قضایی به ساختمان‌های موسسه آموزش زبان آلمانی گوته در خیابان‌ دیباجی و منطقه قلهک تهران یورش بردند و ضمن بیرون کردن کارکنان، استادان و دانشجویان، درهای این موسسه را پلمب کردند.

تصاویری که روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد از یورش ماموران به موسسه گوته در رسانه‌ها منتشر شد، ماموران را در حال پایین‌ آوردن تابلوهای این موسسه و پلمب درهای ورودی آن نشان می‌دهد.

هم‌زمان، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به نقل از شاهدان عینی خبر دادند که ماموران هنگام بیرون راندن کارکنان و استادان از موسسه آن‌ها را کتک زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آلمان چند ساعت پس از حمله ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به موسسه گوته، در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و از احضار سفیر جمهوری اسلامی در برلین خبر داد.

وزارت خارجه آلمان با بیان اینکه حمله به موسسه آموزش زبان گوته «هیچ توجیهی ندارد» تاکید کرد: «زبان پایه و اساس درک متقابل را تشکیل می‌دهد و موسسه گوته محلی شناخته‌شده و محبوب برای افرادی است که در میانه شرایط چالش‌برانگیز، تمام تلاششان را برای یادگیری زبان به کار می‌گیرند.»

بر مبنای این بیانیه، در موسسه گوته ۸۵ استاد تدریس‌ می‌کردند که هیچ‌کدام از آلمان اعزام نشده‌ بودند و بودجه فعالیت این موسسه هم از طریق شهریه دوره‌های زبان و برگزاری امتحانات تامین می‌شد.

وزارت خارجه آلمان از دولت جدید جمهوری اسلامی خواسته است بدون فوت وقت، شرایط از سرگیری آموزش در موسسه گوته تهران را فراهم کند.

به فاصله اندکی پس از انتشار خبر یورش ماموران امنیتی به موسسه‌ گوته در تهران، گمانه‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه پلمب این موسسه با تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ ارتباط دارد و در واقع یک اقدام تلافی‌جویانه است. هم‌زمان، رسانه‌های وابسته به دستگاه‌ قضایی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری‌ میزان و فارس، با انتشار خبری واحد، ادعای «غیرقانونی» بودن فعالیت دو شعبه موسسه گوته در تهران را مطرح کردند و مدعی شدند که این مراکز «وابسته به دولت آلمان با نقض قوانین کشور، اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات مالی گسترده مرتکب شده بودند و با دستور مقام قضایی تعطیل شدند».

رسانه‌های حکومتی ضمن تکذیب هرگونه درگیری و ضرب‌وشتم هنگام پلمب ساختمان‌های موسسه گوته در تهران، تلویحا تایید کردند که این اقدام پاسخی به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ بود.

خبرگزاری فارس در پیشینه خبر یورش ماموران نیروی انتظامی به موسسه گوته نوشت: «وزارت کشور آلمان ۳ مرداد ۱۴۰۳ با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ، این سازمان و نهادهای زیرشاخه آن را تعطیل کرد. حتی وزیر کشور آلمان در آن زمان عنوان کرد که امروز ما مرکز اسلامی هامبورگ را به دلیل تبلیغ ایدئولوژی اسلام‌گرا و دیکتاتوری تعطیل کردیم.»

رسانه وابسته به سپاه پاسداران همچنین مدعی شد که از تخلفات «سایر مراکز وابسته به آلمان» هم گزارش‌هایی دریافت شده و تحقیق درباره آن‌ها نیز در جریان است.

پلیس آلمان روز سوم مرداد (۲۴ ژوییه) پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی، فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های زیرمجموعه‌ آن از جمله مسجد برلین را به دلیل «تبلیغ ایدئولوژی افراطی اسلامی» ممنوع کرد. وزیر کشور آلمان نیز در پیوند با این موضوع گفت که مرکز اسلامی هامبورگ «اسلام افراطی و ایدئولوژی تمامیت‌خواه حکومت استبدادی ایران را تبلیغ می‌کرد و به‌عنوان نماینده مستقیم رهبر جمهوری اسلامی، ایدئولوژی موسوم به انقلاب اسلامی را در آلمان به‌شیوه‌ای تهاجمی گسترش می‌داد».

پس از آن، اشپیگل نیز در گزارشی افشا کرد که محمد هادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، با دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ارتباط مستقیم و مستمر داشته است.

جمهوری اسلامی در واکنش به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، سفیر آلمان در تهران را احضار کرد و مدعی شد که این اقدام «خصمانه» و «نمونه بارز اسلام‌هراسی» است.

پس از تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های زیرمجموعه‌ آن، عبدالرضا داوری، مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد، با انتشار پستی در شبکه‌ اجتماعی ایکس، ایده تعطیلی موسسه گوته در تلافی بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ را مطرح کرد. حال‌ آنکه موسسه گوته با فعالیت شفاف و مشخص در زمینه آموزش زبان فعالیت می‌کند و مانند مرکز اسلامی هامبورگ ماموریت سیاسی و ایدئولوژیک ندارد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه آلمان، موسسه آموزش زبان گوته در تهران سال ۱۳۷۴ افتتاح شد.

پس از یورش ماموران نیروی انتظامی به این مرکز، حسین موسویان، سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلمان، به سایت انتخاب گفت که هم‌زمان با تاسیس موسسه گوته در تهران قرار بود موسسه‌ای هم به نام حافظ در آلمان برای آموزش زبان فارسی تاسیس شود اما دولت جمهوری اسلامی بودجه راه‌اندازی این موسسه را نداد.