پیروزی تاریخی؛ ذکیه خدادادی نخستین مدال‌آور تیم پناهدگان پارالمپیک پاریس کیست؟

ذکیه خدادادی متولد هرات افغانستان است و پس از بازگشت طالبان به قدرت به فرانسه پناهنده شد

ذکیه خدادادی، عضو تیم پناهندگان در پارالمپیک پاریس-UNHCR/Facebook

 

 ذکیه خدادادی روز پنج‌شنبه هشتم شهریور در مسابقات تکواندو در وزن ۴۷ کیلوگرم «نخستین مدال پارالمپیک تاریخ را برای تیم پناهندگان» کسب کرد.

ذکیه خدادادی شهروند افغانستان است. او پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت به فرانسه پناهنده شد و به ورزش پاراتکواندو در این کشور ادامه داد. روز پنج‌شنبه ذکیه خدادادی رقیب خود رودریگویز ریویرو از کشور کوبا را با نتیجه ۲۱ بر ۱۱ شکست داد و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک، در مطلبی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، پیروزی ذکیه خدادادی را «تاریخی» خواند و گفت این ورزشکار نخستین مدال‌آور تیم پناهندگان در تاریخ مسابقات پارالمپیک است. 

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز در پیامی نوشت که «ذکیه خدادادی با کسب مدال برنز برای تیم پناهندگان در پارالمپیک تاریخ‌ساز شد».

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد افزود که ذکیه نخستین عضو تیم پناهندگان است که در بازی‌های پارالمپیک مدال کسب کرده است. این سازمان با ستایش پیروزی ذکیه خدادادی افزود که پیروزی او متعلق به ۱۲۰ میلیون نفری است که به‌اجبار خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذکیه خدادادی یک روز پس از آغاز مسابقات پارالمپیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت برای به دست آوردن مدال در این مسابقات تلاش می‌کند.

ذکیه متولد ۱۹۹۸ در هرات است و پیش از بازگشت طالبان به قدرت به نمایندگی از افغانستان در چندین مسابقه بین‌المللی شرکت کرده بود. ذکیه نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ با شرکت در مسابقات پاراتکواندو در آفریقا به شهرت رسید.

ذکیه خدادادی تنها یک بازوی کاربردی دارد و نخستین زن اهل افغانستان است که در مسابقات پارالمپیک مدال کسب کرده است. خدادادی در مسابقات پاراتکواندو ۲۰۲۳ اروپا نیز مدال قهرمانی به دست آورده بود.

روز پنج‌شنبه، فلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، با حضور در محل بازی‌های پارالمپیک پاریس، ذکیه خدادادی را در آغوش گرفت و پیروزی او را ستود.

پیروزی ذکیه خدادادی همچنین با موجی از استقبال گسترده در داخل و بیرون از افغانستان مواجه شد. چهره‌های سرشناسی مانند ملاله یوسف‌زی و برخی مقام‌های دولت پیشین افغانستان با انتشار پیام‌هایی پیروزی ذکیه خدادادی را تبریک گفتند و توانایی او را ستودند.

ذکیه خدادادی در حالی این مدال را کسب کرد که طالبان روز پنج‌شنبه اعلام کردند ورزش‌های رزمی به‌دلیل «خشونت و تضاد با آموزه‌های اسلام» ممنوع است. در اطلاعیه اداره ورزش و تربیت بدنی این گروه آمده است که در ورزش‌های رزمی خطر زخمی شدن و حتی مرگ ورزشکاران وجود دارد و به همین دلیل در تضاد با شریعت اسلام است. در نامه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که خطاب به ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر این گروه نوشته شده است نیز این موضوع ذکر شده که در ورزش‌های رزمی اغلب گوش، بینی، دهان و دیگر اعضای بدن ورزشکاران آسیب می‌بینند و اسلام آسیب زدن به خود را منع کرده است.

هفته گذشته، طالبان قانون امر به معروف و نهی از منکر را که ملا هبت‌الله آخندزاده توشیح کرده بود منتشر کردند. در این قانون صدا، صورت و بدن زنان «عورت» دانسته شده و تاکید شده است که باید پوشیده و پنهان باشد. در این قانون همچنین آمده است که صدای زنان حتی اگر تلاوت قرآن باشد نباید پخش شود.

بسیاری از کاربران افغان در رسانه‌های اجتماعی پیروزی ذکیه خدادادی را پاسخی به فرامین و قوانین اخیر طالبان دانستند و گفتند پیروزی ذکیه فرامین طالبان را به چالش کشید و باعث خلق امید و انگیزه در میان زنان و دختران افغانستان شد.

بیشتر از