عربستان سعودی شکار در مناطق ویژه حیات‌وحش را ممنوع می‌کند

سازمان توسعه ذخیره‌گاه سلطنتی برای برقراری تعادل اکولوژیکی، حفظ تنوع‌زیستی و کاهش شکار غیرقانونی تلاش می‌کند

تصویری از ناظران عربستان سعودی در ذخیره‌گاه‌های ویژه حیات‌وحش ـ SPA

سازمان توسعه ذخیره‌گاه سلطنتی امام عبدالعزیز بن محمد عربستان سعودی به عنوان بخشی از تلاش‌ در راستای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، شکار در این منطقه به‌ویژه شکار گونه‌هایی را که در معرض انقراض‌اند، ممنوع کرد.

به گزارش عرب‌نیوز، این سازمان که وظیفه آن نظارت بر ذخیره‌گاه‌های سلطنتی امام عبدالعزیز بن محمد و ملک خالد است، اعلام کرده است که این ممنوعیت با هدف حفاظت از حیات‌ وحش و برخورد قانوین با متخلفان اجرایی می‌شود.

تیم های این سازمان از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۲۹۰ مورد تخلف زیست‌محیطی در این دو ذخیره‌گاه ثبت کرده‌اند. این موارد بر اساس قوانین محیط‌ زیستی پیگیری شده‌اند.

سازمان توسعه ذخیره‌گاه سلطنتی که برای حفظ تعادل اکولوژیکی و تنوع زیستی و کاهش آثار منفی شکار غیرقانونی در پادشاهی سعودی تلاش می‌کند، اعلام کرده است که با ممنوع شدن شکار، ذخیره‌گاه‌ها می‌توانند از رونق حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده اطمینان حاصل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام مقام‌های این سازمان، گروه‌های ویژه نظارتی با استفاده از فناوری پیشرفته گشت‌های میدانی را نیز تشدید خواهند کرد.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر در حوزه حفاظت از محیط‌ زیست و گونه‌های در معرض انقراض، مبارزه با تغییرات اقلیمی و ایجاد شهرهای پایدار هزینه‌های کلانی کرده و پروژه‌های بزرگی را نیز در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به اجرا درآورده است.

مقام‌های این کشور برای حفظ تنوع زیستی منابع زیادی‌ اختصاص داده‌اند. از جمله بودجه برای گسترش ذخایر طبیعی، حمایت از پروژه‌های حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید و همچنین جلوگیری از تجاوز به زیستگاه‌های آسیب‌پذیر.

این تلاش‌ها از ۱۹۷۸ آغاز شد. زمانی که مقام‌های سعودی یک منطقه ۸۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتری را به زیستگاه‌های طبیعی حفاظت‌شده اختصاص دادند. سپس در سال ۱۹۸۶ برای نظارت بر طرح‌های حفاظتی، کمیسیون ملی حفاظت و توسعه حیات وحش را تاسیس کردند.

در بخش دیگری از تلاش‌های عربستان سعودی به منظور حفاظت از محیط زیست، محیط‌بانان، پژوهشگران و نیروهای متخصص برای همکاری با نهادهای بین‌المللی به‌منظور گسترش ذخایر طبیعی بسیج شدند و برای حفاظت از گونه‌های در حال انقراض منطقه پناهگاه‌هایی ایجاد شد. 

در حال حاضر کمیسیون ملی حفاظت و توسعه حیات وحش عربستان سعودی ۱۵ منطقه حفاظت‌شده را مدیریت می‌کند و در حال بررسی پیشنهادها برای گسترش مناطق حفاظت‌شده به ۲۰ ذخیره‌گاه است. 

منطقه حفاظت‌شده سلطنتی ملک سلمان بن عبدالعزیز که بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه طبیعی عربستان سعودی است و ۱۳۰ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد، محل زندگی حدود ۲۷۷ گونه بومی مهره‌دار پرنده، پستاندار، خزنده و دوزیست است و سه منطقه حفاظت‌شده اصلی آن به نام‌های خونفه، طوبیق و حرات الحرا، پناهگاهی برای غزال، گرگ عربی، روباه، بزکوهی، مارمولک خاردم و گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر ازجمله هوبره، عقاب طلایی و فرفری سنگی اوراسیا محسوب می‌شوند.

بیشتر از جهان