تلاش برای نهایی کردن طرح آتش‌بس؛ اسرائیل در مرحله دوم توافق از فیلادلفی خارج می‌شود؟

عربستان سعودی ادعای نتانیاهو را مبنی بر اینکه کریدور فیلادلفی یک تهدید امنیتی است، محکوم کرد

وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل با انتشار گزارشی درباره طرح نهایی توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس که میانجی‌گران بین‌المللی در دست تدوین دارند، نوشت: «بنا بر آنچه در رسانه‌های عمومی منتشر شده، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی در روزهای اخیر به میانجی‌ها گفته‌اند که با وجود اظهارات روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه اورشلیم باید به طور نامحدود در کریدور فیلادلفی حضور نظامی داشته باشد، با خروج کامل ارتش اسرائیل از این گذرگاه در مرحله دوم توافق موافق‌اند.»

یک دیپلمات عرب به تایمز اسرائیل گفت که ساعاتی قبل از کنفرانس مطبوعاتی بنیامین نتانیاهو، دیوید بارنیا، رئیس موساد، به دوحه رفت تا محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، را از موضع اسرائیل مطلع کند.

دفتر نتانیاهو این گزارش‌ها را رد نکرده و با این حال اعلام کرده که کابینه امنیتی هنوز در مورد مرحله دوم توافق بحث نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده نیز در تازه‌ترین واکنش درباره این موضوع اعلام کرد که اسرائیل با آخرین پیشنهاد موافقت کرده است؛ پیشنهادی که طبق آن ارتش اسرائیل باید در اولین مرحله توافق که شش هفته‌ خواهد بود، از مناطق پرجمعیت در امتداد کریدور فیلادلفی عقب‌نشینی کند.

اظهارات سخنگوی دولت بایدن نشان می‌دهد که امکان دارد سربازان اسرائیلی در دیگر بخش‌های کریدور که در مجاورت مناطق پرجمعیت مرز مصر و غزه نیست، باقی بمانند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت که به ارائه پیشنهاد نهایی به طرفین تا پایان هفته نزدیک است. اکنون نیز گزارش‌ رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که واشینگتن قصد دارد این کار را تا روز جمعه انجام دهد.

پیش از این، سامی ابوزهری، یکی از مقام‌های ارشد حماس، در واکنش به این موضوع گفته بود: «از هرگونه پیشنهاد برای آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل اسرائیل استقبال خواهد شد». او تاکید کرد که برای رسیدن به توافق، تحقق هر دو مورد ضروری است.

در همین حال، عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای ادعای بنیامین نتانیاهو را مبنی بر اینکه کریدور فیلادلفی در مرز غزه و مصر یک تهدید امنیتی است، محکوم کرد. ریاض همچنین از اصرار قاهره برای خروج نیروهای اسرائیلی از منطقه حمایت کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در این بیانیه، اسرائیل را به «تلاش‌های بیهوده برای توجیه تداوم نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی» متهم کرده است.

اسرائیل مدعی است که کریدور فیلادلفی شریان اصلی قاچاق اسلحه و تجهیزات برای حماس است. نتانیاهو روز دوشنبه ادعا کرد که خروج نیروهایش از این منطقه به حماس اجازه می‌دهد که هم دوباره مسلح شود و هم گروگان‌ها را از نوار غزه خارج کند.

مصر که ۹ سال پیش هزاران خانه کنار مرزهایش با غزه را با خاک یکسان کرد تا منطقه‌ای حائل با غزه ایجاد کند، اعلام کرده است که ادعای اسرائیل درباره قاچاق اسلحه صحت ندارد و هدف نتانیاهو از این اظهارات منحرف کردن افکار عمومی اسرائیل است.

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «قاهره اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل را رد می‌کند و او را مسئول افزایش تنش‌ها در منطقه می‌داند.»

این بیانیه ادعاهای نتانیاهو را مبنی بر اینکه قاهره به حماس اجازه داده از شبه‌جزیره سینا به غزه اسلحه قاچاق کند، رد کرده است.

چند روز پس از پیدا شدن اجساد شش گروگان جوان اسیر حماس که با شکل‌گیری تظاهرات اعتراضی گسترده و اعتصاب در اسرائیل همراه بود، ارتش اسرائیل به دولت هشدار داد که هرگونه گسترش عملیات نظامی غزه می‌تواند جان سایر گروگان‌ها را به خطر بیندازد. در کانال ۱۳ اسرائیل هم به نقل از یک مقام ارشد نظامی ادعا شد که معامله گروگان‌ها به ارتش اجازه می‌دهد در غزه، از جمله در مکان‌هایی که هنوز عملیات نکرده‌اند، آزادانه‌تر فعالیت کنند.

فرمانده ارتش اسرائیل اوایل این هفته از تونلی در رفح که در آن اجساد شش گروگان کشته‌شده پیدا شد، بازدید کرد. به گزارش شبکه کان اسرائیل، ظاهرا اطلاعات در مورد تونل رفح به اندازه کافی دقیق نبوده و این باعث شده است نگهبان‌های حماس از وجود سربازانی که به محل نگهداری گروگان‌ها نزدیک می‌شدند، خبردار شوند.

تحقیقات اولیه‌ ارتش اسرائیل در مورد قتل این شش گروگان نشان می‌دهد که جنگجویان حماس بیرون تونل رفح حضور داشتند و نیروهای اسرائیلی را که در حال نزدیک شدن بودند، دیدند و به همین دلیل قبل از فرار از صحنه، گروگان‌ها را کشتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که پس از پیدا شدن اجساد شش گروگان در تونل‌های غزه هدف انتقادهای گسترده‌ای قرار گرفته است، در یک سخنرانی نادر از خانواده‌ گروگان‌ها عذرخواهی کرد، با این حال یادآور شد که در مورد حفظ نیروی نظامی در کریدور فیلادلفی کوتاه نخواهد آمد.

بیشتر از جهان