سالروز ترور قهرمان ملی افغانستان؛ کرزی: مسعود افغان وطن‌دوست بود

سالروز ترور قهرمان ملی افغانستان؛ کرزی: مسعود افغان وطن‌دوست بود

عکس احمدشاه مسعود در استان پنجشیر پیش از طالبان‌- SHAH MARAI/AFP

۱۸ شهریور ۱۴۰۳ مصادف با بیست‌وسومین سالگرد ترور احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان به دست دو مهاجم انتحاری در پوشش خبرنگار در شهرستان خواجه بهاءالدین استان تخار است. 

حامد کرزی، رئیس‌‌جمهوری پیشین افغانستان، به این مناسبت در حسابش در ایکس، احمد شاه مسعود را «یک افغان وطن‌‌دوست» توصیف کرده است. او نوشت: «هژدهم سنبله/شهریور سالروز شهادت احمد شاه مسعود، فرزند مجاهد و قهرمان افغانستان، است. او یک افغان وط‌ن‌دوست بود و پیوسته برای آزادی وطن مبارزه می‌کرد. شیوه مبارزه، حضور همیشگی در میان مردم و هنر بسیج آن‌ها مسعود را چهره شاخص جهاد افغانستان کرد.» 

 

 

دکتر عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه افغانستان، هم در ایکس نوشت که احمد شاه مسعود از تنوع قومی و مذهبی «درک عمیقی» داشت و همواره در راستای گردآوری مردم افغانستان حول محور منافع ملی تلاش می‌کرد. او اشاره کرد: «۲۳ سال از شهادت قهرمان ملى گذشت. نام شهید احمدشاه مسعود در تاریخ معاصر افغانستان علاوه بر کارنامه‌ درخشان و ماندگار او در مبارزات سیاسی و نظامی، به‌عنوان یک مرد استوار، اعتدال‌پسند و فداکار و فردی عاری از تعصب، نفرت، خشونت و کینه به ثبت رسیده است.» 

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، هم گفت که احمد شاه مسعود فراتر از یک فرمانده نظامی و «به ارزش‌های اسلامی و انسانی متعهد بود». در بیانیه ربانی آمده است: «او [احمد شاه مسعود] با ایمان استوار به ارزش‌های اسلامی و باور به عدالت اجتماعی مبارزه کرد تا افغانستان آزاد،‌ مستقل و عادلانه را برای نسل‌های آینده به ارمغان آورد. کارنامه‌های او چراغ راه همه‌ کسانی‌ است که به دنبال تحقق صلح، ثبات و پیشرفت در کشورند.» 

ربانی افزود که احمد شاه مسعود بر اهمیت وحدت و همبستگی ملی در افغانستان تاکید داشت. او نوشت: «احمد شاه مسعود می‌دانست که تنها با مشارکت همه‌ اقشار جامعه و احترام به حقوق یکدیگر می‌توان به صلح پایدار دست یافت. شهید مسعود همواره خواهان افغانستانی بود که در آن مردم بدون تبعیض و با حفظ تنوع فرهنگی و اجتماعی، در تعیین سرنوشت سیاسی خود نقش داشته باشند.» 

رئیس حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد که افغانستان با هجوم افراطیت خشونت‌بار مواجه است و به همین دلیل بیش از هر زمانی دیگر نیازمند الهام گرفتن از افکار و اعمال این «قهرمان ملی» است. او گفت: «تنها با اتحاد،‌ همدلی و تعهد به آرمان‌های او و دیگر شهدا می‌توانیم آینده‌ روشن برای افغانستان بسازیم؛ آینده‌ای که مردم ما در پرتو عدالت اجتماعی و حق تعیین سرنوشت در صلح و آرامش زندگی کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدشاه مسعود، فرمانده مقاومت علیه طالبان، نهم سپتامبر ۲۰۰۱‌، دو روز قبل از حمله القاعده به خاک آمریکا و فروریختن برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، به دست تروریست‌های القاعده کشته شد. اعضای القاعده مواد انفجاری را در دوربین فیلمبرداری جاسازی و حین مصاحبه آن را منفجر کردند.   

حکومت پیشین افغانستان روز ترور احمدشاه مسعود را در تقویم ثبت کرده بود، اما طالبان آن را حذف کردند. بر اساس فرمان حامد کرزی، رئیس‌جمهوری وقت افغانستان، در آوریل ۲۰۰۲ به احمدشاه مسعود لقب «قهرمان ملی» داده شد. لویه جرگه اضطراری نیز سالگرد مرگ او را تعطیل رسمی اعلام و یک هفته را به نام هفته شهید نامگذاری کرد.  

احمدشاه مسعود از فرماندهان مطرح حزب جمعیت اسلامی بود و در مبارزه با ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان کارنامه درخشانی داشت. او توانست ضربات سنگینی به نیروهای ارتش سرخ وارد کند و شوروی در پی مبارزات احمدشاه مسعود و دیگر فرماندهان جهادی مجبور شد از افغانستان عقب‌نشینی کند.  

با پیروزی مجاهدین در برابر حکومت کمونیستی افغانستان به رهبری دکتر نجیب‌الله که اتحاد جماهیر شوروی از آن‌ حمایت می‌کرد، میان احزاب جهادی جنگ‌ داخلی درگرفت و کارنامه درخشان مجاهدین در جنگ با شوروی پیشین را تحت‌الشعاع قرار داد. احمدشاه مسعود در نیمه دوم ۱۹۹۰ توانست در پنجشیر علیه طالبان جبهه مقاومت ایجاد کند و دامنه نفوذ آن را آهسته‌آهسته در استان‌های دیگر گسترش دهد. طالبان در آن دوره موفق نشدند پنجشیر را تصرف کنند. 

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، به پنجشیر رفت و جبهه مقاومت ملی را علیه طالبان شکل داد. طالبان برای سرکوب این جبهه تلاش زیادی به‌خرج داده‌اند، اما تاکنون در این امر موفق نشده‌اند.    

بیشتر از جهان