پدر مهسا امینی: حق داریم مراسم سالگرد عزیزمان را برگزار کنیم

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل اعلام کرد که در آستانه دومین سالگرد مهسا امینی، سرکوب زنان ایرانی تشدید شده است

در آستانه دومین سالگرد مهسا امینی، دختر جوانی که به نماد اعتراض ایرانیان در برابر جمهوری اسلامی تبدیل شد، فعالان حقوق بشر و تشکل‌های مدنی در نقاط مختلف جهان، فراخوان برگزاری تجمع‌های اعتراضی صادر کردند. کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارشی جدید درباره وضعیت زنان ایرانی ابراز نگرانی کرد و خانواده مهسا امینی گفتند که قصد برگزاری مراسم سالگرد را دارند.

امجد امینی، پدر مهسا امینی، در یک پیام صوتی گفت که چنانچه جمهوری اسلامی ممانعت ایجاد نکند «با توجه به تماس‌ها و درخواست‌های مردمی» مراسم سالگرد دخترش در روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه برگزار خواهد شد.

امجد امینی در این پیام صوتی، به محدودیت‌هایی که نهادهای امنیتی حکومت در نخستین سالگرد مهسا برای خانواده امینی ایجاد کردند، اشاره کرد و گفت: «مانند هر خانواده داغدیده ایرانی حق داریم و دوست داریم مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برای عزیز از دست رفته‌مان برگزار کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امجد امینی و مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، طی روزهای اخیر نیز تصاویر جدیدی از او در حساب‌های کاربری‌شان منتشر کردند که مورد توجه بسیار قرار گرفت.

درحالی‌که مقام‌های جمهوری اسلامی چنین وانمود می‌کنند که خیزش سراسری ایرانیان که با جان‌ باختن مهسا امینی آغاز شد، پایان یافته است، دومین سالگرد کشته شدن این دختر جوان، همچنان مورد توجه گسترده افکار عمومی، فعالان حقوق بشر و جامعه جهانی است.

کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل، روز جمعه با انتشار گزارشی مفصل تاکید کرد که حکومت ایران در آستانه دومین سالگرد خیزش سراسری ایرانیان، سرکوب زنان و زیرپا گذاشتن حقوق اساسی آنان را تشدید کرده است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد که پیش‌تر تایید کرده بود مهسا امینی در اثر خشونت و ضرب و شتم در بازداشت به کما رفته است، در گزارش جدید نیز هشدار داد که جمهوری اسلامی با طرح‌هایی مانند «نور» سرکوب حقوق بنیادین زنان را تشدید کرده است.

این کمیته همچنین ضمن ابراز نگرانی درمورد صدور احکام اعدام، به‌خصوص برای زنان، اعلام کرد که حکومت ایران از مجازات اعدام به‌عنوان ابزاری برای ارعاب و سرکوب مخالفان استفاده می‌کند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در بیانیه اخیر به رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان و تجسس در زندگی خصوصی آنان با استفاده از فناوری اشاره کرد و افزود در چنین شرایطی پاسخ‌گویی جمهوری اسلامی برای نقض‌های فاحش حقوق بشر، از جمله جنایات علیه بشریت در مورد قربانیان و بازماندگان آنان، دور از دسترس است.

روز چهارشنبه نیز سازمان عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از خیزش سراسری ۱۴۰۱ ایرانیان، سرکوب زنان تشدید و شمار اعدام‌ها افزایش یافته است، درحالی‌که افرادی که مرتکب جنایت علیه معترضان شده‌اند، همچنان از مجازات مصون‌اند.

طی روزهای اخیر شمار زیادی از فعالان داخلی برای برگزاری تجمع‌هایی به مناسبت سالگرد مهسا فراخوان داده‌اند. فراخوان برگزاری تجمع‌های اعتراضی و دیگر اقدامات اعتراضی مانند شعارنویسی در فضاهای عمومی در دومین سالگرد مهسا امینی در حالی ادامه دارد که محدودیت‌ها و فشارهای امینی بر خانواده‌های دادخواه، زندانیان سیاسی، فعالان مدنی و طیف‌های مختلف معترضان افزایش یافته است.

فعالان مدنی بلوچستان روز جمعه بیست‌وسوم شهریور گزارش دادند که هم‌زمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد مهسا امینی و درپی آن، واقعه جمعه خونین زاهدان، نیروهای نظامی در خیابان‌های منتهی به مسجد مکی زاهدان مستقر شده‌ و جو امنیتی و نظامی حاکم  کرده‌اند.

هم‌زمان با دومین سالگرد مهسا امینی همچنین قرار است تجمع‌هایی در شهرهای مختلف جهان با تمرکز بر مبارزه با هر نوع تبعیض برگزار شود.