ترس از سالگرد مهسا امینی؛ نظامیان در شهرها

انتشار گزارش‌هایی از افزایش بازداشت‌ها و ایجاد جو امنیتی در آستانه سالگرد مهسا امینی

گزارش‌ها از ایجاد جو امنیتی در شهرهای مختلف استان کردستان حکایت دارد. با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی، نظامیان از شهرهای مختلف به سمت استان کردستان و به خصوص شهر سقز آمده‌اند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که شامگاه دوشنبه ٢٠ شهریورماه، نیروهای سپاه پاسداران در سطح شهر سنندج، اقدام به ایجاد ایست بازرسی کرده‌اند. هه‌نگاو اعلام کرد که این نقاط در نایسر، شهرک بهاران (مسجد قبا)، عباس‌آباد و چند محله دیگر شهر سنندج دایر شده و خودروهای شهروندان مورد بازرسی قرار می‌گیرند. در برخی از ویدیوهای منتشرشده شنیده می‌شود که نیروهای امنیتی اقدام به تیراندازی بی‌هدف در راستای ایجاد رعب و وحشت در شهر می‌کنند.

پیش از آن نیز این سازمان حقوق بشری تصاویری منتشر کرده بود که بر اساس آن اعلام شد که نیروی زمینی سپاه پاسداران در حال اعزام مستمر نیرو و ادوات سنگین به مرز مریوان است. این رسانه همچنین روز سه‌شنبه ویدیویی از جاده بیجار به دیواندره منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای یگان ویژه از سمت همدان به سوی شهرهای دیواندره و سقز در حال عزیمت‌اند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که خانواده مهسا امینی علی‌رغم فشارهای امنیتی بر این خانواده، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بودند که در سالگرد کشته شدن فرزندشان بر سر مزار او حاضر خواهند شد.

نیروهای امنیتی طی روزهای گذشته همچنین اقدام به راه‌انداختن مانور نظامی در شهرهای کردنشین کردند. هه‌نگاو در همین راستا از مانور نیروهای سپاه پاسداران در خیابان‌های مریوان برای ایجاد رعب میان مردم در آستانه سالگرد مهسا امینی خبر داد. بر اساس این گزارش و آن‌طور که در این تصاویر مشخص است، برخی از خودروهای نظامی مجهز به سلاح‌های نیمه سنگین جنگی بوده است.

همچنین روز دوشنبه نیز اعلام شده بود که شمار قابل توجهی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با ادوات سنگین نظامی به سمت شهر سقز در حرکت‌اند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که «با توجه به حجم بالای تجهیزات و نیروی انسانی در این ستون نظامی، این احتمال قوی وجود دارد که چنین انتقال نیرویی با هدف حمله گسترده به احزاب سیاسی کردستان ایران صورت گرفته باشد.» بر اساس این گزارش، همچنین چند فروند از بالگردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی این ستون نظامی را همراهی می‌کردند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در واکنش به این اقدام‌های جمهوری اسلامی در امنیتی کردن فضای شهرهای استان کردستان نوشت: «جمهوری اسلامی شهرهای کردستان را کاملا میلیتاریزه کرده است. این تداوم فتوای جهاد خمینی بر علیه کردستان است. در این شرایط سخن گفتن از موازین حقوق بشری و حاکمیت قانون بسیار دشوار است.»

این سازمان حقوق بشری همچنین در ادامه اشاره کرد که تاکنون دست‌کم هزار تن از نیروهای حکومتی یگان ویژه از شهرهای مرکزی ایران وارد شهر سقز شده و در این شهر مستقر شده‌اند. هه‌نگاو در گزارشی دیگر اعلام کرد که جمهوری اسلامی تمامی نیروهای بازنشسته سپاهی و بسیجی را در روزهای منتهی به سالگرد مهسا امینی به خدمت فراخوانده است. این سازمان بر اساس گزارش برخی منابع آگاه خود از مسلح کردن نیروی حراست ادارات و سازمان‌های دولتی در استان کردستان خبر داد.

از سوی دیگر، رسانه کردپا از نصب دوربین‌های امنیتی و مستقر کردن ایست بازرسی از ترس خیزش سراسری خبر داد. بر اساس این گزارش، در ادامه تشدید فضای امنیتی در شهرهای کردستان، گزارش‌ها و تصاویر رسیده به این رسانه حاکی از نصب دوربین‌های امنیتی در میدان‌های اصلی شهر کامیاران و مستقر کردن‌ چندین ایست بازرسی در مسیرهای خروجی این شهر است.

سپاه پاسداران به بهانه سالگرد مهسا امینی حضور احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق را بهانه‌ای تازه برای تهدید این اقلیم کرده است. کانال تلگرامی «سپاه سایبری پاسداران»، در پستی نوشت: «در حالی به موعد ۲۸ شهریور، زمان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق برای خارج کردن گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان عراق نزدیک می‌شویم که مقامات ایرانی به صراحت اعلام کرده‌اند این موعد تمدید نخواهد شد و ایران در حفاظت از مرزها و شهروندانش با کسی تعارف ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تهدیدها در حالی رخ می‌دهد که نیروهای سپاه پاسداران در رابطه با تحرکات نیروهای طالبان در مرزهای شرقی ایران مانند تیراندازی به نیروهای مرزی جمهوری اسلامی هیچ واکنشی نشان ندادند. همزمان با کردستان، حضور نیروهای امنیتی و گشت‌های پلیس در شهرها و استان‌های دیگر نیز افزایش بسیاری پیدا کرده است و برخی گزارش‌ها حاکی از ایجاد ایست بازرسی در شهرهای مختلف ایران است.

در همین راستا، گزارش‌ها از افزایش بازداشت‌ها در کردستان و سیستان و بلوچستان حکایت دارد. کولبرنیوز اعلام کرد که امید توتی و قادر عبداللهی، دو شهروند اهل شهر بوکان، به دست نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. این رسانه همچنین خبر داد که ریبوار عبداللهی، فردین میرکی و اقبال شبانی، سه فعال کارگری اهل شهر سنندج، از طرف پلیس امنیت احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

بازداشت‌ها در شهر سقز نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. هه‌نگاو در همین راستا اعلام کرد که در ادامه موج بازداشت شهروندان در سقز، هیرو قدیمی، از فعالان مدنی شناخته‌شده اهل این شهر به دست نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

امید مقدس، شهروند ۴۳ ساله اهل سقز دیگر شهروند این شهر است که به دست نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. طاهر سلطانی، ورزشکار رشته رزمی موی تای و اهل سقز نیز، طی یورش نیروهای اداره اطلاعات همراه با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از سوی دیگر، روز دوشنبه نیز شیرکو حجازی، رئیس هیئت فوتبال سقز و از فعالان مدنی این شهر، طی یورش شماری از نیروهای اداره اطلاعات همراه با خشونت شدید در خیابان محل کارش مورد ربایش قرار گرفت.

بازداشت‌ها و فشارهای امنیتی در استان سیستان و بلوچستان نیز کماکان ادامه دارد. به گزارش کارزار فعالان بلوچ، ماموران اطلاعات سپاه با بازداشت اعضای خانواده بنیامین کوهکن قصد دارند تا خانواده او را تحت فشار قرار داده تا مجبور به همکاری با آن‌ها شود.

بر اساس این گزارش روز یکشنبه یک جوان بلوچ به نام ادریس کوهکن به دست ماموران اطلاعات سپاه در زابل بازداشت شد. کارزار فعالان بلوچ به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که ماموران اطلاعات سپاه ساعت ۸ صبح ادریس را از داخل منزل به اتهام همکاری با قتلی که پیش‌تر برای بنیامین پرونده‌سازی کرده بودند، بازداشت کرده‌اند. ماموران اطلاعات سپاه همچنین حمیدرضا، پدر ادریس، را تحت فشار قرار داده و از او خواسته‌اند تا با آن‌ها همکاری کند که با مخالفت شدید او روبه‌رو شدند. گفته می‌شود ماموران اطلاعات سپاه همچنین پدر ادریس را تهدید کرده و گفته‌اند: «اگر پیشنهاد را قبول نکنی حکم اعدام غیابی برایت صادر شده است و بعد از آن راه نجاتی ندارد.»