قیمت قهوه در ایران شش برابر نرخ جهانی است

به‌رغم فراگیر شدن مصرف قهوه، وزارت جهاد و کشاورزی از قرار دادن آن در فهرست کالاهای مواد اولیه خودداری می‌کند

عکس تزیینی دو فنجان قهوه در کافه‌ای در تهران-اصناف شهر

آمار مربوط به میزان عرضه و تقاضای قهوه، گزارش‌های میدانی و تایید فعالان بازار نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر مصرف قهوه در میان ایرانیان به‌ میزان چشمگیری افزایش یافته است. حالا دیگر نوشیدن قهوه به کافه‌ها محدود نیست و بسیاری از مردم در خانه و محل کار نیز قهوه می‌نوشند. با این حال، نگاهی به قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که مردم ایران برای خرید قهوه چند برابر نرخ جهانی هزینه می‌کنند.

به گزارش سایت بازارنیوز، به ‌طور میانگین خرید یک کیلوگرم قهوه فوری برای مصرف‌کننده نهایی ۲۷ دلار تمام می‌شود، در صورتی که میانگین نرخ جهانی آن چهار تا پنج دلار است. بر مبنای این گزارش، در حال حاضر ارزان‌ترین نوع قهوه فوری در ایران حدود ۱۲ هزار تومان و گران‌ترین نوع آن نیز بیش از ۴۳ هزار تومان است.

همچنین هر کیلوگرم قهوه کلاسیک در ایران دو میلیون و ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت قهوه فوری گلدست نیز یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است. بیشتر قهوه‌ها از کشورهای امارات متحده عربی، اتریش، سوئیس، برزیل، هند، ترکیه، چین و اکوادور وارد ایران می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف بسیار قیمت جهانی قهوه با قیمت آن در ایران به اندازه‌ای است که باید ارز ترجیحی ۴۵ هزار تومانی به آن اختصاص یابد. با این حال، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و امور دارایی، مخالف پرداخت ارز ترجیحی به واردات قهوه است.

همتی گرفتن ارز از سرمایه‌گذاران برای وارد کردن قهوه و فروش آن با چند برابر قیمت جهانی در ایران را توجیه‌ناپذیر خواند و گفت: «درست است که دیگر همه قهوه می‌خورند، اما چرا باید نرخ ترجیحی به آن اختصاص دهیم؟»

براساس گزارش حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران، سال ۱۴۰۲ حدود ۴۹ هزار تن دانه سبز قهوه وارد ایران شد، در حالی‌ که میزان واردات قهوه در سال ۱۳۹۷ نزدیک به هشت هزار تن بود.

به گفته این فعال صنفی، از میزان مصرف قهوه در ایران آمار دقیقی در دست نیست اما از آنجا که در این زمینه صادراتی وجود ندارد همه آنچه وارد می‌شود به مصرف داخلی می‌رسد.

ربیعی در گفت‌وگویی با سایت انتخاب صنعت قهوه در ایران را «روبه‌رشد و با سرعت زیاد» توصیف کرد و افزود: «طی شش سال گذشته، واردات دانه سبز قهوه سالانه بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت.» این فعال اقتصادی همچنین ادعا کرد که افزایش دو برابری قیمت قهوه طی یک سال اخیر مسئله‌ای جهانی است.

افزایش مصرف قهوه در ایران تا حدودی به تبلیغاتی که درباره فواید آن می‌شود مربوط است. با اینکه این نوشیدنی اکنون به پای ثابت بسیاری از خانه‌های ایرانی تبدیل شده‌ است، وزارت جهاد و کشاورزی از قرار دادن آن در فهرست کالاهای مواد اولیه خودداری می‌کند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز هفتم اردیبهشت در گزارشی از واردات ۴۹ هزار تن قهوه طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و نوشت که این میزان در قیاس با سال قبل از آن بیش از ۴۸ درصد رشد داشته است.

براساس آمارهای گمرک نیز واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با ۷۵ درصد رشد به ۱۴۸ میلیون دلار رسید. براساس این گزارش، ۷۸ میلیون دلار، یعنی نزدیک به ۵۳ درصد از سهم واردات قهوه ایران، از کشور امارات متحده عربی وارد کشور می‌شود.