رهبر طالبان قیچی کردن روبان، با کفش راه رفتن روی فرش و تجلیل روز معلم را ممنوع کرد

رهبر طالبان یک‌ ماه پیش نیز قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان را امضا کرد

ملا محمدحسن آخند، نخست‌وزیر و ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان در حال بریدن روبان افتتاح و راه رفتن روی فرش‌ــ FDPM_AFG/X@

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در فرمانی به همه روسای ادارات این رژیم دستور داد از این پس از قیچی کردن روبان هنگام افتتاح طرح‌ها خودداری کنند و همچنین زمانی که کفشی به پا دارند، روی فرش راه نروند.

در این فرمان که وزارت امر به معروف و نهی از منکر به مسئولان همه نهادهای طالبان فرستاده، آمده است که بریدن روبان و راه رفتن با کفش روی فرش از «منکرات» و مشابه «غیرمسلمانان» است.

یک منبع در وزارت امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان کپی نامه‌های مبادله‌شده میان این وزارتخانه و دفتر ملا هبت‌الله آخندزاده در قندهار را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت. این نامه‌ها نشان می‌دهند که محمدخالد حنفی ابتدا پنجم خرداد در مورد بریدن روبان افتتاحیه، راه رفتن با کفش روی فرش و جشن گرفتن مناسبت‌هایی «که در دین اسلام در مورد آنان حکمی صادر نشده است» مانند روز معلم و روز عشاق و همچنین ورزش مبارزات آزاد (هنرهای رزمی ترکیبی یا ام‌ام‌ای) خواستار فتوا شده است.

حنفی در این نامه خاطرنشان کرده که همه موارد مذکور خلاف شریعت‌اند، اما در سازمان‌های رژیم طالبان جریان دارند و از ملا هبت‌الله خواسته است درخصوص جلوگیری از آن‌ها به این وزارتخانه دستور دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه می‌افزاید که مناسبت‌های مانند روز معلم، روز عشاق و دیگر مناسبت‌های مشابه را غیرمسلمانان ایجاد کرده‌اند و مسلمانان نباید آن‌ها را جشن بگیرند.

ملا هبت‌الله آخندزاده هم پنجم شهریور به نامه محمد خالد حنفی پاسخ داده و پای آن نوشته است: «همه موضوع‌های ذکرشده از نظر ما تایید است و همه شما در عمل کردن آن مکلفید.» ملا هبت‌الله افزوده که در مورد ممنوعیت بریدن روبان، «فتوای قاسمیه» را نیز ضمیمه نامه به وزارت امر به معروف ارسال کرده است. 

در فتوای قاسمیه که ضمیمه نامه رهبر طالبان شده، آمده است: «بریدن روبان در جریان افتتاح مغازه یا آغاز کارهای دیگر نماد و شعار قوم‌های غیرمسلمانان است و در دین اسلام دلیل آن وجود ندارد و ثبوت آن نه در قرآن، نه در احادیث  و نه در فقه موجود نیست. خودداری از این عمل بر مسلمانان لازم است. مسلمانانی که شعار یا نماد اقوام دیگر را پیشه کنند، از همقطاران همان قوم به حساب می‌آیند و در آخرت حساب و کتابشان با همان‌ها خواهد بود.»

«فتاوای قاسمیه» مجموعه فتواهای مفتی شبیراحمد قاسمی، از علمای برجسته و فقهای هندی در حوزه علوم اسلامی‌ و از چهره‌های برجسته دارالعلوم دیوبند است. دارالعلوم دیوند از مهم‌ترین مراکز علمی اسلامی در شبه‌قاره هند به‌شمار می‌رفت که پس از استقلال پاکستان از هند، شعبه‌های آن در پاکستان و بنگلادش و اکنون در افغانستان گسترش یافت. 

 مجموعه فتواهای مفتی قاسمی به‌ویژه در میان پیروان مکتب دیوبندی که طالبان افغانستان و پاکستانی از آن جمله‌اند، تاثیرگذار است و بسیاری از گروه‌های تندرو جهادی در جنوب آسیا نیز از همین مجموعه فتوا الهام می‌گیرند.

 رهبران طالبان که دانش‌آموختگان مدارس دینی پاکستان و پیرو مکتب دیوبندیه‌اند، از افکار چهره‌هایی تندرو مانند مفتی شبیراحمد قاسمی تاثیرپذیرند و در صدور فتوا از منابع آنان استفاده می‌کنند.

رهبر طالبان یک‌ ماه پیش نیز قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان را امضا کرد که در آن صورت، صدا و بدن زن «عورت» دانسته و تاکید شده بود باید پوشیده و پنهان بماند.