نشانه‌های واضح هراس جمهوری اسلامی از ریاست‌جمهوری مجدد ترامپ

«ایران با ریاست‌جمهوری هریس همچنان می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی‌اش را گسترش دهد»

دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سپتامبر ۲۰۲۴‌ــ رویترز

برخی تحلیلگران و چهره‌های اطلاعاتی در ایالات متحده آمریکا به فاکس‌نیوز گفته‌اند اینکه جمهوری اسلامی ایران اخیرا سیستم‌های اطلاعاتی کارزار دونالد ترامپ را هک کرد، می‌تواند یک نشانه واضح از تمایل این کشور به انتخاب کامالا هریس به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا باشد.

هفته گذشته دولت ایالات متحده فاش کرد که هکرهای ایرانی تلاش کرده‌اند تا اطلاعاتی را که از هک کارزار انتخاباتی ترامپ به دست آورده‌اند، در اختیار افراد مرتبط با دولت بایدن و کارزار انتخاباتی کامالا هریس و نیز سازمان‌های رسانه‌ای مرتبط با آن‌ها قرار دهند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، ضمن درخواست دریافت اطلاعات بیشتر درباره هک شدن اطلاعات کارزار انتخاباتی ترامپ، معتقد است که کامالا هریس نامزدی است که جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد پیروز انتخابات آتی آمریکا باشد.

حالا رابرت گرین‌وی، رئیس سابق حوزه خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا، به فاکس‌نیوز می‌گوید که «این اتفاقی تعجب‌برانگیز نیست». او توضیح می‌دهد که بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به قدرت برای نظام جمهوری اسلامی که در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد، یک تهدید بنیادین قلمداد می‌شود.

دوناد ترامپ که در بیشتر نظرسنجی‌های معتبر از رقیب دموکراتش پیش افتاده است، در دوران ریاست‌جمهوری‌ خود، آمریکا را از توافق برجام با جمهوری اسلامی‌ــ که برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای و در ازای کاهش تحریم‌ها منعقد شد‌‌ــ خارج کرد. جمهوری‌خواهان استدلال می‌کردند که این توافق سازوکارهای کافی برای اجرا ندارد.

گرین‌وی می‌گوید پس از آنکه بایدن تعدادی از تحریم‌های اقتصادی ایران را به‌طور واضح کنار گذاشت، رژیم جمهوری اسلامی تعداد ۵۰۰ سانتریفیوژ موردنیاز برای ساخت بمب هسته‌ای را به هفت هزار رساند، غلظت غنی‌سازی اورانیوم را از پنج درصد تا ۶۰ درصد بالا برد و صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت آن در سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های سخت دولت ترامپ، در حال حاضر به  ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

او افزود: «آن‌ها مقدار زیادی پول به دست آوردند و دولت ایالات متحده درهای زیادی را به روی آنان باز کرد.»

به گزارش فاکس‌نیوز، گزارش‌های رسمی همچنین از فعالیت مجدد دو سایت تسلیحات هسته‌ای ایران به نام‌های سنجریان و گلاب‌دره نیز حکایت دارد.

این رسانه در گزارشش به سراغ بهنام بن طالبلو، کارشناس ایرانی‌ــ‌آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، رفت که معتقد است جمهوری اسلامی مشخصا به دنبال ایجاد اختلاف میان دولت‌های غربی و سیاستمداران آمریکایی است.

او گفت تاکید کرد که جمهوری اسلامی اکنون نیز مانند انتخابات سال ۲۰۲۰، تلاش می‌کند نظر رای‌دهندگان آمریکایی را تا حد ممکن به سمت طیف سیاسی چپ سوق دهد: «دلیل اینکه جمهوری اسلامی هنوز به دنبال ترور دونالد ترامپ است، نیز همین است. ترامپ در کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی، به‌طرزی استثنایی موفق بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاکس‌نیوز خاطرنشان می‌کند مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران، که اخیرا در نیویورک بود، روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نسبت به رئیس‌جمهورهای قبلی ایران، لحن آرام‌تری داشت و خطاب به حاضران گفت: «ما نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی در منطقه باشیم. ما جنگ نمی‌خواهیم. ما می‌خواهیم در صلح زندگی کنیم. ما بیش از هر کس دیگری می‌دانیم که اگر جنگ بزرگ‌تری در خاورمیانه رخ دهد، به نفع هیچ‌کس در سراسر جهان نخواهد بود. این اسرائیل است که به دنبال ایجاد درگیری‌های گسترده‌تر است.»

پزشکیان در ایران با این وعده در انتخابات پیروز شد که می‌تواند غرب را متقاعد کند تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را لغو کند.

بهنام بن طالب‌لو می‌گوید پزشکیان به نیویورک رفت تا رسانه‌ها را متقاعد کند که ایران واقعا به مذاکرات هسته‌ای علاقه‌مند است، «اگرچه حقیقت این است که آن‌ها از مذاکرات هسته‌ای فقط به‌عنوان سپری برای ادامه دادن فعالیت‌های قبلی استفاده خواهند کرد؛ آن‌ها احتمالا سعی می‌کنند از آرام شدن اوضاع به نفع خود بهره‌برداری کنند تا بتوانند راحت‌تر به چین نفت بفروشند و درآمد بیشتری به دست آورند تا آن را برای تامین مالی برنامه‌های ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، برنامه‌های موشکی یا برنامه هسته‌ای‌شان تحت حمایت روسیه و چین، هزینه کنند.»

در این میان اما آرون استاین، رئیس موسسه مطالعاتی تحقیقات سیاسی خارجی آمریکا، به فاکس‌نیوز گفت که معتقد است هک شدن سیستم‌های کامپیوتری کارزار ترامپ، می‌تواند به‌سادگی ناشی از کلیک ناخواسته یک کارمند ستاد انتخاباتی او روی یک لینک کلاهبرداری و فیشینگ بوده باشد.

آرون استاین گفت: «ایرانی‌ها همواره حملات سایبری زیادی انجام می‌دهند و من فکر می‌کنم که این مورد ممکن است به همین سادگی که توضیح دادم، حاصل اشتباهی احمقانه باشد. نمی‌دانم ایرانی‌ها در این انتخابات یک گزینه موردعلاقه دارند یا خیر، اما به هرحال تحقیقات متعددی هم انجام شده است که نشان می‌دهد ایرانی‌ها از تلاش و توطئه فعالانه برای انتقام از اعضای دولت ترامپ بابت قتل قاسم سلیمانی دست بر نداشته‌اند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش‌ رو، روز چهارشنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، از تهدید علیه جانش از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. در پیام ترامپ آمده بود: «تهدیدهای بزرگ علیه جان من از سمت ایران. کل ارتش ایالات متحده به تماشا نشسته و منتظر است. ایران قبلا اقدام‌هایی انجام داده بود که نتیجه نداد. اما آن‌ها دوباره تلاش خواهند کرد. شرایط خوبی نیست. من با مردان، تفنگ‌ها و سلاح‌های زیادی احاطه شده‌ام.»