افزایش چهار برابری بودجه قرارگاه بقیه‌الله سپاه طی سه سال

نهادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی تحت عنوان محرومیت‌زدایی از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند

محمدعلی جعفری، رئیس قرارگاه بقیه‌الله در جمع اعضای دفاتر استانی سازمان فضای مجازی سراج‌‌ــ افکارنیوز

بودجه قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران که در پوشش فعالیت‌های موسوم به «جهادی» به تبلیغ جمهوری اسلامی در نقاط محروم مشغول است، طی سه سال اخیر تا چهار برابر افزایش یافته است.

بررسی‌های مرکز داده‌های باز ایران نشان می‌دهد که بیشترین افزایش بودجه نهادهای نظامی امسال به قرارگاه فرهنگی‌ــ‌جهادی بقیه‌الله وابسته به سپاه پاسداران اختصاص یافته است. در قانون بودجه ۱۴۰۱، بودجه این قرارگاه ۶۶۸ میلیارد تومان بود. این رقم در سال بعد به ۸۸۸ میلیارد تومان رسید و در سال ۱۴۰۳ تا مرز سه هزار میلیارد تومان بالا رفت.

این بودجه بابت «کمک و حمایت» از موسسات «اوج» و «سراج» که عنوان «فرهنگی، هنری و اجتماعی» را یدک می‌کشند، در اختیار قرارگاه بقیه‌الله قرار گرفته است. دو موسسه اوج و سراج در حوزه‌های هنری، رسانه‌ای و فعالیت مجازی فعالیت گسترده دارند.

سپاه پاسداران تاسیس سازمان اوج را با هدف نفوذ همه‌جانبه در تولید محصولات سینمایی و نمایشی پس از وقایع سال ۱۳۸۸ کلید زد. پول‌پاشی‌های این سازمان طی سال‌های اخیر به انزوای سینمای مستقل در ایران منجر شد. در نقطه مقابل، شمار قابل‌توجهی از سینماگران برای درآمد بیشتر به همکاری با این سازمان و حرکت در مسیر مورد نظر جمهوری اسلامی تن دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه سراج نیز که خود را «حامی گروه‌های مردمی انقلابی» معرفی می‌کند، یکی از چند مرکز امنیتی در جمهوری اسلامی است که لشکر موسوم به «سایبری» را در فضای مجازی سازماندهی می‌کند.

پیش‌تر منصور امینی، رئیس موسسه سراج، «تربیت و آموزش هزاران نیروی انقلاب در فضای مجازی، تربیت چند هزار نفر مربی سواد فضای مجازی و راه‌اندازی و طراحی کلینیک‌های سلامت ذهن در فضای مجازی» را از «دستاوردهای» این موسسه برشمرده بود.

در وب‌سایت قرارگاه بقیه‌الله وابسته به سپاه پاسداران به دریافت بودجه دولتی اشاره‌ای نشده و این قرارگاه ادعا می‌کند که با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به جهاد فرهنگی مشغول است. درگاه آنلاینی هم برای دریافت کمک‌ها در وب‌سایتش تعبیه کرده است.

میزان درآمد قرارگاه بقیه‌الله از محل این کمک‌ها مشخص نیست، اما این مرکز وابسته به سپاه پاسداران مدعی است که فعالیت‌هایی از جمله «ابرپروژه خادمین اربعین»، «طرح بزرگ داروهای مازاد»، «نذر کریم اهل بیت» و «کاروان شادی عید ولایت» را با جذب کمک‌های مردمی انجام داده است و نیروهای داوطلب نیز بابت این کارها دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

ابرپروژه خادمین اربعین بخشی از فعالیت سپاه پاسداران در مراسم پیاده‌روی اربعین را پوشش می‌دهد.

در طرح داروهای مازاد، نیز نیروهای سپاه داروهای بدون استفاده و تاریخ‌مصرف گذشته را از خانه‌ها جمع‌آوری می‌کنند. نذر کریم اهل بیت هم پروژه‌ای با ادعای جمع‌آوری کمک برای تامین جهیزیه دختران فقیر است.

این پروژه‌ها که در قالب فعالیت‌های موسوم به «جهادی»، کلیدواژه موردعلاقه علی خامنه‌ای، انجام می‌شوند، در ظاهر اقدام‌هایی داوطلبانه و عام‌المنفعه‌اند، اما در اصل بخشی از برنامه تبلیغاتی حکومت‌اند که رهبر جمهوری اسلامی تحت عنوان مبارزه با جنگ نرم، به سپاه پاسداران ماموریت داده است.

علی خامنه‌ای اردیبهشت ۱۳۹۸ محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، را به سمت رئیس قرارگاه بقیه‌الله منصوب کرد و از او خواست به «نقش‌آفرینی‌ در جنگ نرم در قالب مسئولیت قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله» ادامه دهد.

نکته این است که قرارگاه بقیه‌الله تنها یکی از ده‌ها مرکز تبلیغاتی جمهوری اسلامی است که از بودجه عمومی و جیب مردم ایران ارتزاق می‌کنند. علاوه بر سپاه پاسداران، بنیاد شهید، ستاد اجرایی، بنیاد علوی و بسیج سازندگی نیز به نام محرومیت‌زدایی از خزانه عمومی ردیف اعتباری می‌گیرند.

همین چند سازمان حکومتی با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس، ۱۷ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی را تنها با ادعای محرومیت‌زدایی برداشت کردند. حال آنکه در بودجه سال ۱۴۰۳، سهم سازمان بهزیستی بدون احتساب هزینه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

به این موارد باید بودجه نهادهای نظامی جمهوری اسلامی را نیز افزود که با افزایش ۱۹۷ هزار میلیاردی در ۱۴۰۳ به ۷۲۲ هزار میلیارد تومان رسید تا سهم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از بودجه معادل یک‌چهارم کل بودجه عمومی ایران باشد. این مبلغ نه‌تنها در قالب ردیف‌های اصلی بودجه بلکه به‌طور جداگانه از محل درآمدهای نفتی در اختیار نهادهای نظامی و انتظامی قرار می‌گیرد.