معدن طبس؛ از منع اظهارنظر به دستور دادستان تا افزایش شمار قربانیان

از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۶۴ کارگر معدن در پی حوادث کار فوت کرده‌اند

تصویری از وضعیت معدن زغال سنگ طبس، ساعاتی پس از انفجار-دنیای اقتصاد

هم‌زمان با مرگ مغزی یکی دیگر از کارگران معدن زغال‌سنگ طبس، محمدکاظم موحدی، دادستان کل کشور، هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع را ممنوع اعلام کرد و گفت: «باید منتظر نتیجه و اظهارنظر قضایی بازپرس باشیم. تا آن زمان هیچ فردی مجاز به اظهارنظر نیست چون تخصص این کار را نداریم.»

ادعای دادستان کل کشور مبنی بر نداشتن تخصص در حالی مطرح شد که طی روزهای اخیر شمار قابل‌توجهی از کارشناسان و متخصصان درباره انفجار مرگبار معدن زغال‌سنگ طبس صحبت کردند و این حادثه را نتیجه نبود نظارت دولتی، ناامن بودن محیط کار و مقدم بودن سود پیمانکاران بر جان کارگران دانستند.

ازجمله حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر که «مقصر اصلی» حادثه معدن طبس را «نبود نظارت» و «مقصر دوم» را کارفرمای معدن اعلام کرد و با طرح این پرسش که چرا سیستم مانیتورینگ معدن طبس خاموش بوده است، گفت: «در تمام دنیا معادن را به گونه‌ای تجهیز می‌کنند که یک ربع قبل از انفجار، صدای آلارم انفجار به صدا درمی‌آید ولی در معادن ما این‌گونه نیست.»

معاون دبیرکل خانه کارگر به این نکته نیز اشاره کرد که در ایران دو میلیون کارگاه وجود دارد، درحالی‌که شمار بازرسان کار تنها یک هزار و ۳۰۰ نفر است و با این تعداد بازرس، تقریبا پنج سال و سه ماه طول می‌کشد تا یک کارگاه ارزیابی و بازرسی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳، انفجار مرگباری در معدن زغال‌سنگ طبس در استان خراسان جنوبی رخ داد که در پی آن ۴۹ کارگر کشته و شماری نیز مصدوم شدند. از این میان، حال دو تن از مصدومان وخیم اعلام شده بود که یکی از آن‌ها روز چهارم مهر دچار مرگ مغزی شد و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اهدای اعضای بدنش خبر داد.

روز یکشنبه هشتم مهرماه نیز محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از مرگ مغزی یک کارگر دیگر خبر داد و گفت که به این ترتیب شمار جان‌باختگان حادثه انفجار معدن طبس به ۵۱ نفر رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادعا کرد که شرکت معدنجو به ازای فوتی حادثه ۲۰۰ میلیون تومان و برای هر مصدوم ۵۰ میلیون تومان به حساب امانی دادگستری شهرستان طبس واریز کرده است که این مبلغ پس از طی مراحل قانونی به حساب خانواده‌ها واریز می‌شود.

خانواده‌های جان‌باختگان و مصدومان انفجار معدن طبس در روزهای گذشته به رسانه‌ها گفته‌اند که حتی هزینه‌های بیمارستان را هم خودشان پرداخت کرده‌اند. برخی از آنان نیز افشا کردند که کارگران از یک هفته قبل از وقوع حادثه نشت گاز متان را گزارش داده بودند اما پیمانکار آنان را با تهدید به اخراج به درون معدن فرستاد.

انفجار معدن زغال‌سنگ طبس و مرگ بیش از ۵۰ کارگر، علاوه بر اینکه بار دیگر نبود ایمنی محیط کار را در کانون توجه قرار داد، تأثر عمومی را برانگیخت. احساسات عمومی مردم ایران وقتی بیشتر جریحه‌دار شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به کشته شدن سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، ۵ روز عزای عمومی اعلام کرد، در صورتی‌ که حاکمیت نسبت به جان‌باختن کارگران معدن زغال‌سنگ طبس توجه ویژه‌ای نشان نداد.

روز یکشنبه، روزنامه همشهری گفت‌وگویی با علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، منتشر کرد که در آن علی دایی ضمن انتقاد به وضعیت کارگران معدن طبس و خانواده‌های آنان گفته بود مسئولان جمهوری اسلامی «به‌ جای اینکه به فکر مردم ایران باشند، در فکر مسلمانان غزه و لبنان و عراق هستند.» این گفت‌وگو که بازتاب وسیعی نیز داشت، اندکی بعد از سایت همشهری حذف شد.

رسول خادم، ستاره کشتی ایران نیز در حساب کاربری‌اش ویدیویی از دیدار با خانواده‌های کارگران جان‌باخته معدن طبس منتشر کرد و نوشت: «بیش از پنجاه خانواده بی‌پدر، بی‌همسر و بی‌فرزند شدند.»

حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجو طبس در پی تصاعد آنی گاز متان و در حالی‌ رخ داد که ۶۵ معدنچی مشغول کار بودند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تنها طی شش ماه اخیر، دست‌کم ۱۲ حادثه در معادن مختلف ایران رخ داده که کشته و مصدوم شدن ده‌ها کارگر معدن را در پی داشته است.

برمبنای گزارش روزنامه اعتماد، حدود یک ماه قبل از انفجار معدن طبس، روابط عمومی اورژانس شهرستان سیرجان در کرمان از فوت شدن یک کارگر در معدن گل‌گهر بر اثر سقوط از ارتفاع خبر داد.

دوازدهم مردادماه، در پی حادثه‌ای در معدن زغال‌سنگ داربید خون در شهرستان زرند استان کرمان، یک کارگر شاغل در معدن بر اثر سقوط از ارتفاع در خارج از تونل، جان خود را از دست داد.

دهم مرداد نیز هنگام اجرای عملیات برداشت خاک و سنگ از معدن قلعه شاهین کرمانشاه، ناگهان کوه ریزش کرد و یکی از کارگران راننده، بر اثر واژگونی بیل مکانیکی از ارتفاع جان باخت.

روز هشتم تیرماه، یک کارگر حدود ۳۶ ساله در معدن زغال‌سنگ پابدانا جنوبی از شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان به دلایلی که تا کنون اعلام نشد، در محل کار جان خود را از دست داد.

روز بیست‌وهفتم خرداد، بخشی از معادن سنگ شهرستان شازند دچار ریزش شد و چهار کارگر با هویت محمد بوالحسنی، نصرت‌الله یارمحمدی، آیت رضایی و مجتبی رضایی مفقود شدند که پیکر سه مفقودی، هرچند با فاصله، تا کنون پیدا شد، اما هنوز با گذشت سه ماه خبری از جسد آیت رضایی نیست.

روز بیستم خرداد، برق‌گرفتگی معدن زغال‌سنگ ممرادکو طبس منجر به مرگ یک کارگر شد. دهم خرداد هم در پی وقوع حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ آبنیل در روستای بی‌بی حیات از توابع کرمان، یک معدنچی جانش را از دست داد و ۵ نفر دیگر مجروح شدند.

روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه هم بر اثر وقوع یک حادثه در معدن زغال‌سنگ هشونی شهرستان کوهبنان کرمان، یکی از کارگران این معدن، در ۴۰ سالگی، جان خود را از دست داد.

روز بیستم اردیبهشت‌ماه، حادثه‌ای منجر به فوت یک کارگر معدن در شهرستان دهاقان شد.

بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه نیز ریزش در یکی از کارگاه‌های معدن اصلی زغال‌سنگ منطقه طغرالجرد شهرستان کوهبنان در استان کرمان جان یک کارگر را گرفت.