الکل تقلبی در استان‌های مازندران و همدان قربانی گرفت

در پی ممنوعیت فروش نوشیدنی‌های الکلی استاندارد، بسیاری از شهروندان به مصرف محصولات دست‌ساز روی می‌آورند

توقیف بطری‌های نوشیدنی‌های الکلی در تهران- فارس

مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز در پی ممنوعیت نوشیدنی‌های الکلی استاندارد در ایران، بار دیگر شماری از شهروندان را در استان‌های مازندران و همدان به کام مرگ فرستاد.

روز چهارشنبه یازدهم مهرماه، علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران از جان باختن ۱۳ شهروند در پی مصرف الکل دست‌ساز خبر داد و گفت که از این تعداد ۶ نفر در آمل و ۷ نفر نیز در کلاردشت فوت کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران نوشت که دو تن از فوت‌شدگان این استان زن بوده‌اند.

روز چهارشنبه، دادستان عمومی و انقلاب همدان نیز گفت که ۴ نفر در بیمارستان سینای این استان در پی مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز فوت کرده‌اند. به گفته این مقام قضایی، ۱۸ نفر نیز با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان عمومی و انقلاب همدان بدون اشاره به پیامدهای ممنوعیت نوشیدنی‌های الکلی استاندارد در ایران، انگشت اتهام را به سمت خانواده‌ها گرفت و از آنان خواست «از فرزندانشان مراقبت کنند».

او همچنین خبر داد که «دستور بررسی ابعاد این موضوع و شناسایی عاملین توزیع» صادر شده است.

پیش‌تر و در نهم مهرماه نیز دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مراجعه ۵۶ نفر به مراکز درمانی با علائم مسمومیت ناشی از مصرف الکل دست‌ساز خبر داده بود. هم‌زمان محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که ۲۷ نفر در این استان به دلیل مصرف مشروبات تقلبی به بیمارستان مراجعه کردند و ۶ تن آن‌ها نیز جان باختند.

ممنوعیت تولید، واردات و فروش نوشیدنی‌های الکلی در ایران سبب شده است که بسیاری از شهروندان به مصرف محصولات غیراستاندارد و دست‌ساز روی آورند که گاه به مسمومیت و حتی مرگ آنان می‌انجامد.

در جمهوری اسلامی ایران، مصرف الکل مطابق شرع اسلام مستوجب «حد» است و مجازاتی برابر ۷۴ ضربه شلاق دارد که قابل خرید نیست. روزانه صدها نفر از مردم ایران به جرم نوشیدن الکل در دایره اجرای احکام قوه قضاییه شلاق می‌خورند و در نتیجه آسیب‌های جسمی و روحی می‌بینند.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری، پس از انتشار گزارشی درباره مسمومیت تعدادی پزشک در پی نوشیدن الکل در شیراز، برخی از رسانه‌ها و مقام‌های ایران خواستار برخورد با این افراد شدند.

روزنامه کیهان نوشت: «علاوه بر دستگیری عامل فروش این مشروبات الکلی دست‌ساز تقلبی، باید به تخلف این تحصیل‌کرده‌ها در مقطع عالی نیز رسیدگی شود.»

سازمان پزشکی قانونی پیش‌تر اعلام کرده بود که مسمومیت الکلی در ایران سالانه جان ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر و گاه تعداد بیشتری را می‌گیرد و همچنین سن مسموم‌شدگان بر اثر الکل نیز بین ۱۴ تا ۷۴ سال است.