آئودی شاسی‌بلند برقی «کیو۴ ئی‌-ترون»؛ نمونه‌ای از فناوری بی‌نظیر آلمانی

فضای داخلی آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون همان چیزی است که از یک خودروساز آلمانی انتظار دارید. با کیفیت بالا و تجهیزات درجه‌یک در کل خودرو، اما بدون هیچ‌گونه زرق‌وبرق یا افراطی که مشتریان وفادار را دلزده کند

آئودی کیو۴-وب‌سایت Audi

اگر بتوانید آئودی کیو۴ ئی-‌ترون (Audi Q4 e-tron) را شاسی‌بلند تصور کنید و سپس سقفش را [در خیال خودتان] محکم به پایین فشار دهید، آنگاه مدل اسپورت‌بک (Sportback) این خودرو را خواهید داشت. این مدل شیک‌تر و پرتوان‌تر به نظر می‌رسد، اما کاربرد کمتر و در مقایسه با همتای شاسی‌بلندش قیمتی بیشتر دارد.

ما مدل اسپرت‌بک را وقتی برای نخستین بار در نسخه اولیه [یا اصطلاحا لانچ ادیشن] با تعداد بسیار محدود عرضه شد آزمایش کردیم. در آن زمان، سطح تزیینات [و تجهیزات داخلی و خارجی] کمی با نسخه‌های امروزی متفاوت بود و خودروها به نام‌های ۳۵، ۴۰ و ۵۰ شناخته می‌شدند که هرکدام توان‌های متفاوتی داشتند. همچنین امکان افزودن سیستم چهارچرخ متحرک کوئاترو (Quattro) فوق‌العاده آئودی نیز وجود داشت.

خودرو لانچ ادیشن ما باتری بزرگ‌تر ۷۷ کیلووات‌ساعتی داشت و در قالب [نسخه] «۴۰» طبقه‌بندی می‌شد که به این معنا بود که می‌توانست ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و با یک بار شارژ ۵۰۶ کیلومتر را بپیماید.

امروزه مدل‌های آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون در سه نسخه «اِس‌لاین»، «اسپورت» و «بلک ادیشن» با قدرت‌های ۳۵ (۱۷۰ اسب بخار)، ۴۵ (۲۸۶ اسب بخار) و ۵۵ (۳۴۰ اسب بخار) عرضه می‌شوند. واقعا کمی گیج‌کننده است! با این حال، یک نکته بسیار واضح است و آن جذابیت این خودرو است. این خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، همه امکانات مدرنی را که امروزه خواهان آنیم دارد و حتی با قیمتی رقابتی عرضه می‌شود.

چگونه [این خود را] آزمایش کردیم؟

ما بخت این را داشتیم که روی مدل محدود لانچ‌ادیشن آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون را یک آزمایش رانندگی اولیه بکنیم. اگرچه از عملکرد آن راضی بودیم، اما هنوز بر این باوریم که مدل استاندارد شاسی‌بلند از آن برتر است.

آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون: از ۶۴,۶۰۰ دلار به بالا Audi.co.uk

امتیاز مستقل: ۸ از ۱۰

مزایا: فضای داخلی با کیفیت بالا، راحتی در مسافرت‌های طولانی، قیمت مناسب در مدل پایه
معایب: فضای محدود برای سر در عقب [خودرو]، قیمت بالای آپشن‌ها، گران‌تر و کمتر کاربردی بودن در مقایسه با مدل شاسی‌بلند
محدوده قیمت: ۶۴,۶۰۰ دلار تا ۷۱ هزار دلار
ظرفیت باتری: ۷۷ کیلووات ساعت
بیشترین برد ادعا‌شده: ۵۰۵ کیلومتر
کیلومتر بر کیلووات ساعت: ۶.۶

بیشترین سرعت شارژ: ۱۲۵ کیلووات

هزینه شارژ به ازای هر ۱۶۰ کیلومتر در ئی.آن درایو نکست (E.ON Drive Next): ۱.۶۸ پوند [۲.۲۰ دلار]

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باتری، برد، شارژ، عملکرد و رانندگی

آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون که ما آزمایش کردیم، یک باتری ۷۷ کیلووات‌ساعتی داشت و برد رسمی‌اش ۵۰۶ کیلومتر بود. اما همان‌طور که درمورد همه خودروهای برقی صدق می‌کند، این میزان واقعا بستگی به سبک رانندگی و شدت استفاده از پدال گاز دارد. ما در بزرگراه کیلومترها طی کردیم، جایی که در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت برد به‌شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

شتاب از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۸.۵ ثانیه طول می‌کشد و سرعت نهایی آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است، بنابراین این خودرو برای ورود به بزرگراه از یک خروجی آرام‌تر یا سبقت گرفتن از ماشین‌های اتاقک‌دار در تابستان هیچ مشکلی ندارد.

این خودرو در جاده‌های فرعی با پیچ‌وخم‌های زیاد بسیار متعادل عمل می‌کند، خودرو ما تنظیم تعلیق مبتنی بر اِس‌لاین داشت، بنابراین [رانندگی و فرمان آن] کمی خشک و سفت است. این به معنای آن است که باید برای هر دست‌انداز غیرمنتظره آمادگی داشته باشید.

به غیر از این مورد، خودرو بسیار روان است و صدای مختصری به درون کابین نفوذ می‌کند. نکته قابل توجه دیگر، آسانی رانندگی با آن است. برای بسیاری از افراد، لانچ‌ ادیشن [نسخه اولیه ویژه که با ویژگی‌های خاص و معمولا در تعداد محدود عرضه می‌شود] نخستین تجربه رانندگی برقی بوده است، بنابراین باید آئودی را تحسین کرد که (به غیر از نام‌گذاری) کار با آن را بیش از حد پیچیده نکرده است.

در کنار سه سطح مختلف ترمز احیاکننده برای بازیابی انرژی در حین حرکت، چند حالت [یا اصطلاحا مُد] رانندگی برای تغییر دینامیک عملکرد وجود دارد. تنها ایراد و نارضایتی جدی ما دید کم عقب بود که به‌دلیل سقف شیب‌دار خودرو و شیشه عقب دو تکه آن ایجاد می‌شد.

خودرو آزمایشی ما می‌توانست ۵ تا ۸۰ درصد باتری را ازطریق یک شارژر سریع ۱۲۵ کیلوواتی طی ۳۸ دقیقه شارژ کند. این فرایند در مدل‌های جدیدتر تنها ۲۸ دقیقه طول می‌کشد.

فضای داخلی، کاربرد و ظرفیت صندوق عقب

فضای داخلی آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون همان چیزی است که از یک خودروساز آلمانی انتظار دارید. با کیفیت بالا و تجهیزات درجه‌یک در کل خودرو، اما بدون هیچ‌گونه زرق‌وبرق یا افراطی که مشتریان وفادار را دلزده کند. شاید برخی بگویند که کمی بیش از حد قابل پیش‌بینی و بدون جذابیت است، اما ما آن را به همین شکل دوست داریم.

صندلی‌ها با چرم مصنوعی روکش شده‌اند که ظاهر زیبایی دارند و می‌توان آن‌ها را گرم کرد. طراحی بالا و پایین فرمان صاف است که به آن ظاهری کمی مدرن می‌بخشد و سطوح نرم و تزیینات جذاب در کل خودرو وجود دارد.

فضای جلو [خودرو] عالی است، اما افراد بلندقد ممکن است در عقب سرشان به سقف شیب‌دار خودرو برخورد کند.

ظرفیت صندوق اسپورت‌بک وقتی همه صندلی‌های آن صاف و ایستاده باشند برابر با ۵۳۵ لیتر است که در مقایسه با شاسی‌بلند، با ظرفیت ۵۲۰ لیتر، وسیع‌تر است. اما وقتی صندلی‌های عقب تاشو کاملا خوابیده باشند، شاسی‌بلند برتری دارد و ظرفیت آن به ۱,۴۹۰ لیتر می‌رسد، در حالی که این مقدار در خودرو آزمایشی ما ۱,۴۶۰ لیتر بود. زیر کف صندوق نیز برای نگهداری کابل‌ها فضای اضافی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، حدود ۲۵ لیتر فضای ذخیره‌سازی در کل کابین وجود دارد که محفظه مرکزی کوچک، داشبورد قفل‌شونده، محفظه‌های کنار در، توری‌های پشت صندلی، جا لیوانی‌های جلو و عقب و برخی سینی‌های کاربردی را شامل می‌شود.

فناوری، سیستم صوتی و اطلاعات سرگرمی

اولین چیزی که در داخل خودرو جلب توجه می‌کند صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی ۱۰.۱ اینچی است که در وسط داشبورد قرار دارد و کمی به سمت راننده متمایل است تا دسترسی [به آن] آسان‌تر شود. این صفحه نمایش دسترسی به امکاناتی مانند اتصال گوشی‌های هوشمند از طریق «اپل کارپلی» (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto)، سیستم صوتی فوق‌العاده سونوس (Sonos)، مسیریابی ماهواره‌ای و پخش رادیویی دیجیتال (DAB) را فراهم می‌کند.

پشت فرمان صفحه نمایش دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی قرار دارد که تمامی اطلاعات مهم مانند سرعت کنونی، برد و سطح شارژ باتری را نمایش می‌دهد. این صفحه را می‌توان به دلخواه شخصی‌سازی کرد تا اطلاعات مورد نظر در اولویت نمایش قرار گیرند.

چندین دکمه لمسی روی فرمان وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بدون برداشتن دست از روی فرمان به امکانات و کنترل‌های مختلف دسترسی داشته باشید. در ابتدا کار با این دکمه‌ها کمی دشوار است، اما پس از مدتی استفاده، آسان‌تر می‌شود.

یک پنل جداگانه برای تمامی تنظیمات کنترل آب‌وهوا تعبیه شده است و ما از این موضوع رضایت داریم که آئودی همچنان تعداد قابل‌توجهی کلید و دکمه فیزیکی را در خودرو حفظ کرده است. هیچ چیز بدتر از این نیست که فقط برای یک یا دو درجه گرم‌تر کردن کابین مجبور باشید منوهای پیچیده لمسی را جست‌وجو کنید.

قیمت و هزینه‌های نگهداری

خودرو آزمایشی ما در مدل محدود لانچ ادیشن با قیمت ۶۵,۵۰۰ دلار ارائه شد و با افزودن برخی آپشن‌ها قیمت نهایی به ۶۷,۱۳۰ دلار رسید.

این مدل دیگر در دسترس نیست، اما مدل‌های جدید  آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون در سال ۲۰۲۴ با قیمت ۶۴,۵۹۰ دلار  برای مدل اسپورت شروع می‌شوند و برای نسخه بلک‌ ادیشن به ۷۰,۸۸۸ دلار می‌رسند. البته این قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن آپشن‌های اضافی‌اند و، مانند بیشتر برندهای پریمیوم، روش‌های زیادی برای شخصی‌سازی خودرو وجود دارد – البته با پرداخت هزینه.

هزینه‌های روزانه بسته به تعداد دفعات شارژ خودرو در ایستگاه‌های خدماتِ بزرگراهیِ گران‌قیمت متفاوت خواهد بود. اگر مراجعه را به حداقل برسانید و بیشتر شارژ را از طریق شارژر خانگی یا در محل کارتان انجام دهید، می‌توانید هزینه‌ها را در سطح معقولی نگه دارید.

کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون با ضمانت استاندارد سه‌ساله آئودی به میزان ۹۶,۵۶۰ کیلومتر پوشش داده می‌شود که برای باتری‌ها تا هشت سال یا ۱۶۰هزار کیلومتر می‌رسد. 

رقبای آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون

نیسان آریا

هیوندای آیونیک ۵

ب‌ام‌و آی‌اکس۲

کیا ئی‌وی۶

پرسش‌های متداول

چقدر طول می‌کشد تا شارژ شود؟

با یک شارژر سریع ۱۲۵ کیلوواتی می‌توانید باتری ۷۷ کیلووات ساعتی را از ۵ تا ۸۰ درصد در ۳۸ دقیقه شارژ کنید. (مدل‌های ۲۰۲۴ کمی سریع‌ترند و از ۱۰ تا ۸۰ درصد در ۲۸ دقیقه شارژ می‌شوند.)

هزینه آن چقدر است؟ آیا ارزشش را دارد؟

آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون با شروع قیمت از ۶۵,۴۰۰ دلار، با قیمت رقابتی ارائه می‌شود، به‌ویژه برای خودرویی از یک تولیدکننده لوکس. اما در حال حاضر رقابت زیادی در این بخش وجود دارد.

آیا آئودی باتری‌ها را رایگان تعویض می‌کند؟

باتری‌ها با ضمانت هشت ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر پوشش داده می‌شوند.

داوری نهایی: آئودی کیو۴ اسپورت‌بک ئی-‌ترون

درباره شاسی‌بلندهای شبیه به کوپه همیشه دودستگی و اختلاف‌نظر وجود دارد. به نظر می‌رسد که این خودرو هنوز هویت خاص خود را پیدا نکرده و از بسیاری از خودروهای دیگر الهام گرفته است. با این حال، این مدل در طول آزمایش رانندگی ما در کورنوال توجه زیادی را به خود جلب کرد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی