بی‌ام‌و آی‌اِکس؛ شاهکاری از طراحی شاسی‌بلند برقی جذاب و لوکس

فناوری درون خودرو یک نقطه قوت واقعی برای بی‌ام‌و آی‌اِکس است که امکان تماشای یوتیوب و نتفلیکس دارد و حتی می‌توانید از طریق ایرکنسول بازی کنید

تصویری از ب‌ام‌و آی‌اکس-BMW

بی‌ام‌و آی‌اِکس (iX) یک شاسی‌بلند برقی لوکس و بزرگ است که ظاهر جسورانه‌اش میان برخی از افراد نظرات متفاوتی ایجاد می‌کند. اما انتقاد از فضای داخلی فوق‌العاده و دینامیک رانندگی بی‌نظیر آن به‌مراتب سخت‌تر است.

 نشستن در بی‌ام‌و آی‌اِکس تجربه‌ای خاص است که صندلی‌های بلند و دید عالی آن این حس را تقویت می‌کنند – و ارتقا و به‌سازی عالی، آن را به یک جایگاه امن واقعی تبدیل می‌کند.

این یک بی‌ام‌و واقعی برای رانندگی است، با دینامیک لذت‌بخش و ثبات فوق‌العاده که به‌دلیل وجود سیستم چهارچرخ متحرک استاندارد در تمامی مدل‌ها بهبود یافته است. حتی مدل پایه [و ارزان‌تر این سری نیز] سریع است و مدل‌های پرقدرت آن به اندازه یک خودرو سوپراسپرت شتاب دارند. آن‌ها همچنین باتری بسیار بزرگی دارند که برد رانندگی تا ۶۱۵ کیلومتر را ارائه می‌دهند.

البته بی‌ام‌و آی‌اِکس بسیار گران است، به‌ویژه اگر خواهان پرقدرت‌ترین مدل با بزرگ‌ترین باتری باشید. اما در استفاده روزمره واقعا عملکرد بالایی دارد و هر سفری را ویژه می‌کند، و ما مطمئنیم که حتی به ظاهر آن نیز علاقه‌مند خواهید شد.

چگونه [این خودرو را] آزمایش کردیم

من یک روز کامل را صرف رانندگی با بی‌ام‌و آی‌اِکس در مناطق زیبای همپشر کردم. با آنکه در ابتدا فکر نمی‌کردم آی‌اِکس ظاهر چندان زیبایی داشته باشد، اما از رانندگی با آن بسیار شگفت‌زده شدم – و با گذشت زمان، طراحی جسورانه آن نیز برایم جذاب‌تر شد.

بی‌ام‌و آی‌اِکس: از ۹۲,۴۵۷ دلار BMW.co.uk

امتیازدهی مستقل: ۸/۱۰

نکات مثبت: رانندگی عالی، فضای داخلی بی‌نظیر، برد طولانی باتری بزرگ‌تر  
نکات منفی: طراحی قابل بحث، قیمت بسیار بالا برای باتری بزرگ‌تر  
بازه قیمت: ۹۲,۴۵۷ تا ۱۶۲,۲۹۷ دلار

ظرفیت باتری: ۷۴.۱ کیلووات ساعت، ۱۰۸.۸ کیلووات ساعت  
بیشترین برد اعلام‌شده: ۴۲۳ تا ۶۱۴ کیلومتر  
کیلومتر به‌ازای هر کیلووات ساعت: ۴.۸  
حداکثر سرعت شارژ: ۱۹۵ کیلووات  
هزینه شارژ برای هر ۱۶۰ کیلومتر در ای‌وان درایو نکست (E.ON Drive Next) ۳ دلار

باتری، برد، شارژ، عملکرد و رانندگی

بی‌ام‌و آی‌اِکس دو نوع باتری ارائه می‌دهد. مدل آی‌اِکس اِکس‌درایو۴۰ (iX xDrive40) باتری ۷۴.۱ کیلووات ساعت دارد که بردی تا ۴۲۳ کیلومتر ارائه می‌دهد. عبارت «اِکس‌درایو» نشان می‌دهد که این خودرو سیستم چهارچرخ متحرک دارد با موتورهای برقی جلو و عقب که مجموعا ۳۲۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۶.۱ ثانیه طول می‌کشد – که برای یک مدل «پایه» بسیار چشمگیر است.

بی‌ام‌و آی‌اِکس اِکس‌درایو۵۰ (iX xDrive50) باتری بسیار بزرگ‌تری به ظرفیت ۱۰۸.۸ کیلووات ساعت دارد که بردی تا ۶۱۴ ارائه می‌دهد. این مدل قدرت بسیار بیشتری دارد – با ۵۲۳ اسب بخار که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ۴.۶ ثانیه کاهش می‌دهد. مدل ام۶۰ (M60) با همان باتری حتی قدرت بیشتری دارد، با ۶۱۹ اسب بخار که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ۳.۸ ثانیه کاهش می‌دهد. هرچند برد این مدل به ۵۵۷ کیلومتر کاهش می‌یابد.

باتری ۷۴.۱ کیلووات ساعت با سرعت‌های شارژ سریع تا ۱۵۰ کیلووات شارژ می‌شود. این بدان معناست که از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ در ۳۱ دقیقه انجام می‌شود. باتری ۱۰۸.۸ کیلووات ساعت سرعت شارژ سریع‌تر ۱۹۵ کیلووات دارد، که هرچند بزرگ‌تر است اما همچنان از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ را طی ۳۵ دقیقه انجام می‌دهد.

آی‌اِکس مانند بیشتر بی‌ام‌وها، تجربه رانندگی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. این خودرو با ثبات بالا و دینامیک غیرمنتظره‌ برای یک شاسی‌بلند لوکس بزرگ می‌تواند لبخندی بر لبانتان بیاورد. همچنین سواری آن به طرز شگفت‌آوری نرم است و ناهمواری‌های جاده را به‌خوبی در خود جذب می‌کند – حتی مدل‌هایی با چرخ‌های آلیاژی ۲۲ اینچی بزرگ.

فضای داخلی، کارایی و فضای صندوق‌ عقب

بی‌ام‌و آی‌اِکس فضای داخلی فوق‌العاده‌ای دارد. طراحی آن هیجان‌انگیز و مدرن است، با نمایشگر خمیده بی‌ام‌و که در مرکز قرار دارد. این نمایشگر به نظر می‌رسد که روی داشبوردی، که به زیبایی تکمیل شده است، معلق است و این داشبورد می‌تواند با طیفی از رنگ‌ها و مواد جذاب ساخته شود. 

پنل‌های در نیز به‌خوبی طراحی شده‌اند، با کنترل‌های برقی صندلی از جنس بلور کریستال که در آن‌ها نصب شده است، و جادستی وسط یک پنل کنترلی «معلق» دارد که شامل کنترل‌کننده چرخشی برای سیستم اطلاع‌رسانی سرگرمی است.

بی‌ام‌و در انتخاب‌های موجود برای روکش‌ها بسیار نوآورانه عمل کرده است که حس لوکس مدرن آن را افزایش می‌دهد. هرچند فرمان شکل عجیبی دارد، اما نگه‌داشتش بسیار راحت است. راحتی صندلی‌ها، همان‌طور که انتظار می‌رود، فوق‌العاده است و فضای زیادی برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند، علاوه بر کف صاف. هرچند صندلی‌های اسپورت با پشتی‌های بلند کمی دید جلو را محدود می‌کنند.

بی‌ام‌و آی‌اِکس صندوق‌عقبی به حجم ۵۰۰ لیتر دارد. این فضا مناسب است، اما در کلاس خود بهترین نیست، هرچند فضای آن خوش‌فرم است. با تا کردن صندلی‌های عقب این حجم به ۱۷۵۰ لیتر افزایش می‌یابد. در کابین نیز جای بسیاری برای گذاشتن اشیا وجود دارد – جادستی میانی بسیار کاربردی است.

فناوری، سیستم صوتی و تجهیزات اطلاع‌رسانی
فناوری درون خودرو یک نقطه قوت واقعی برای بی‌ام‌و آی‌اِکس است. نمایشگر خمیده بزرگ و فوق‌العاده‌ای که شامل یک صفحه نمایش ۱۴.۹ اینچی اطلاع‌رسانی و نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی برای راننده است، زیر یک شیشه واحد قرار گرفته است. این سیستم از آخرین نسخه سیستم عامل بی‌ام‌و آی‌درایو ۸.۵ استفاده می‌کند که بسیار کامل است.

نکات برجسته شامل امکان تماشای یوتیوب و نتفلیکس است، حتی می‌توانید از طریق ایرکنسول بازی کنید (فراموش نکنید دسته‌های بازی‌تان را همراه داشته باشید). ترکیب لمس، صوت  و دسته‌های بازی آ‌ی‌درایو استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند و ایجاد حساب کاربری از طریق اپلیکیشن موبایل بی‌ام‌و خودرو را به‌طور خودکار با تنظیمات دلخواه شما شخصی‌سازی می‌کند، حتی تنظیمات صندلی، رادیو و تهویه را.

در حالی که این شرکت همچنان به پروژه «قابلیت‌های تقاضامحور» ادامه می‌دهد، فروشگاه اپلیکیشن بی‌ام‌و به شما امکان می‌دهد قابلیت‌های بیشتری را دانلود کنید. این امکان به صاحبان خودرو امکان می‌دهد [انواع]‌ ارتقا مانند کروز کنترل فعال پیشرفته‌تر را خریداری کنند – و برای یک ماه، یک سال یا دسترسی مادام‌العمر هزینه آن را بپردازند. اپلیکیشن موبایل بی‌ام‌و همچنین قابلیت کلید دیجیتال دارد، بنابراین می‌توانید با استفاده از گوشی‌تان خودرو را باز و روشن کنید.

مدل پایه بی‌ام‌و آی‌اِکس سیستم صوتی مناسبی دارد، اما سیستم صدای فراگیر هارمن کاردون (Harman Kardon) در مدل‌های اِم اسپورت حتی [از این هم] بهتر است. برای صدای نهایی، سیستم صدای فراگیر «باورز اند ویلکینز دایاموند» (Bowers & Wilkins Diamond) که‌ به صورت معمول در مدل اِم۶۰ عرضه می‌شود، صدای فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد – برخی آن را یکی از بهترین سیستم‌های صوتی در خودروهای امروزی می‌دانند.

 قیمت‌ها و هزینه‌های جاری

بی‌ام‌و آی‌اِکس، یک شاسی‌بلند لوکس، پیشرفته‌ترین مدل  این سری است که با برچسب قیمتی بالا همراه است. قیمت آن از ۹۲,۴۷۸ دلار در قالب مدل اکس‌درایو ۴۰ اسپورت شروع می‌شود و نسخه محبوب اِم‌اسپورت با قیمت ۹۶,۳۸۷ دلار به فروش می‌رسد. ارتقا به ام‌ اسپورت قطعا ارزشش را دارد، هم به‌دلیل ویژگی‌های ظاهری بهبودیافته و هم تجهیزات اضافی مانند سیستم صوتی هارمن کاردون.

افزایش قیمت باتری‌های بزرگ‌تر نیز قابل‌توجه است؛ مدل «بی‌ام‌و آی‌اِکس اِکس‌درایو ۵۰ اِم اسپورت» قیمت را به ۱۳۵,۸۶۲ دلار  می‌رساند، در حالی که مدل فوق‌العاده سریع اِم ۶۰، نزدیک به ۱۶۲,۸۴۹ دلار هزینه دارد.

حداقل هزینه‌های جاری به‌دلیل کارآمدی سیستم‌های برقی آن، احتمالا از بسیاری از خودروهای دیگر با برچسب قیمت شش رقمی کمتر باشد. این خودرو در هر کیلووات ساعت شارژ به‌طور متوسط حدود ۴.۸ کیلومتر می‌پیماید، که برای چنین خودرو بزرگی بد نیست. در حالی که بیمه احتمالا گران خواهد بود، حداقل مدل‌های اِکس‌درایو۴۰ در بالاترین گروه‌های بیمه قرار نمی‌گیرند و هر دو در گروه ۴۷ قرار دارند. 

رقبای بی‌ام‌و آی‌اِکس
- آئودی کیو۸- ئی‌ترون (Q8 e-tron)  
- مرسدس-بنز ئی‌کیوئی (EQE) شاسی‌بلند  
- لوتوس الترا

سؤالات متداول
چقدر طول می‌کشد تا شارژ شود؟  
بی‌ام‌و آی‌اِکس طی ۳۱ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ سریع می‌شود.

چقدر هزینه دارد - آیا ارزشش را دارد؟
بی‌ام‌و آی‌اِکس خودرو گرانی است، اما تجربه رانندگی درجه‌یک و فضای داخلی فوق‌العاده آن دائما این را یادآوری می‌کند که پولتان کجا رفته است.

آیا بی‌ام‌و باتری‌ها را به‌صورت رایگان تعویض می‌کند؟  
بی‌ام‌و باتری‌های ولتاژ بالا را تا هشت سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی می‌کند.

داوری نهایی: بی‌ام‌و آی‌اِکس
 شاید درمورد طراحی بی‌ام‌و آی‌اِکس اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، اما وقتی صحبت از رانندگی و سفر با آن می‌شود، این خودرو به‌طور گسترده‌ای جذاب است. فضای داخلی آن فوق‌العاده است، مملو از فناوری‌های مفید است و برد طولانی مدل‌های رده بالا، آن را به یک خودرو برقی ایده‌آل برای سفرهای طولانی تبدیل می‌کند.

بی‌ام‌و آی‌اِکس از نظر طراحی ظاهری [کمی سلیقه‌ای است،] برخی عاشق آن می‌شوند و برخی بیزار. اما وقتی صحبت از تجربه رانندگی و سفر با آن می‌شود مدلی است که پذیرش فراگیرتری دارد. این خودرو فضای داخلی فوق‌العاده‌ای دارد، مملو از فناوری‌های کاربردی است و برد بالای مدل‌های پیشرفته‌اش، آن را به یک خودرو ایده‌آل برقی برای مسافت‌های طولانی تبدیل کرده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی