وال‌استریت ژورنال: بایدن از برنامه هسته‌ای ایران محافظت می‌کند

پس از حمله موشکی سپاه به اسرائیل، رئیس‌جمهوری آمریکا نتانیاهو را تحت فشار گذاشت که به اهداف خاصی در ایران حمله نکند

نشریه وال‌استریت‌ ژورنال با انتشار یادداشتی به واکنش ایالات متحده آمریکا پس از حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اسرائیل پرداخت و نوشت که دولت جو بایدن به جای دفاع از متحدش اسرائيل، تلاش می‌کند از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران محافظت کند.

در این یادداشت آمده است: «جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۸۱ موشک بالیستیک به اسرائیل شلیک کرد و یک روز بعد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بلافاصله به اسرائیل دیکته کرد که در پاسخ چه کاری را نباید انجام دهد! بایدن روز چهارشنبه هم در پاسخ به این سوال که آیا از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند، پاسخ منفی داد. او در عین حال از رهبران کشورهای قدرتمند گروه ۷ خواست که با فشار بر بنیامین نتانیاهو، مانع از حمله شدید اسرائیل شوند و خواستار پاسخگویی تل‌آویو در حدواندازه‌ای متناسب شد.»

نویسنده وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت: «نکته جالب اینجا است که بایدن گفت با نتانیاهو درباره نحوه پاسخگویی اسرائیل به حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو خواهد کرد. اما لابی‌گری و فضاسازی عمومی با هدف محدود کردن تصمیم‌گیری تل‌آویو در پاسخ به حمله مستقیم نظامی به خاک خود را حتی پیش از این گفت‌وگو آغاز کرده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در ادامه این یادداشت اشاره شده است: «ایران برای دومین بار در شش ماه گذشته به اسرائیل حمله کرد، با این حال واکنش بایدن درواقع پیامی به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است؛ مبنی بر اینکه ایالات متحده به رژیم حاکم بر ایران کمک خواهد کرد تا از ارزشمندترین و تهدیدکننده‌ترین دارایی نظامی‌اش یعنی برنامه هسته‌ای محافظت کند.»

به اعتقاد نویسنده این یادداشت، واکنش‌های‌ کنونی و پیشین جو بایدن در برابر اقدام‌های مخرب جمهوری اسلامی، سبب شده است بازدارندگی واشینگتن در برابر تهران به‌شدت ضعیف شود و جمهوری اسلامی فرض را بر این بگیرد که با تکیه بر دفاع واشینگتن و جلوگیری دولت آمریکا از واکنش‌ها به اقدام‌های تجاوزگرانه‌اش، هر کاری خواست می‌تواند بکند.

در بخش دیگری از این دیدگاه آمده است: «بایدن در حالی از تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گوید که حتی تحریم‌های نفتی قبلی را درست اجرا نکرده است.»

نویسنده وال‌استریت‌ ژورنال در ادامه با طرح این پرسش که چرا جو بایدن در برابر تجاوزگری ایران، به جای مقابله با جمهوری اسلامی می‌خواهد اسرائیل را از پاسخ بازدارد، می‌نویسد: «شاید او از درگیر شدن بیشتر نیروهای نظامی آمریکا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده می‌ترسد. با این حال آنچه باید بداند این است که این واهمه کنترل تصمیم‌گیری برای تشدید درگیری‌ها و وخامت اوضاع خاورمیانه را در دست دشمن می‌گذارد.»

به اعتقاد تحلیلگر این رسانه، تفکرات حاکم بر دولت بایدن و احتیاط‌هایی که رئیس‌جمهوری آمریکا در پیش گرفته، تاکنون نتوانسته است حملات جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌ آن را کاهش دهد یا متوقف کند. درحقیقت، اسرائیل بزرگ‌ترین دستاوردهای نظامی و راهبردی خود را زمانی به دست آورد که توصیه‌های ایالات متحده را نادیده گرفت، مانند اقدام در حمله به حزب‌الله لبنان.

از این رو، در شرایطی که همه شواهد حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران همچنان به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شود تا جهان را بسیار خطرناک‌تر و اسرائیل را آسیب‌پذیرتر کند، اگر دولت بایدن از این فرصت برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران استفاده نمی‌کند، حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که اسرائیل را از اجرای اقدام‌های لازم برای دفاع از خود بازندارد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه