رئیس سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا: از ژانویه ۲۰۲۲، ۲۰ توطئه ایران را شناسایی کردیم

رئیس‌ ام‌ آی ۵ گفت که جمهوری اسلامی از قاچاقچیان موادمخدر و کلاهبرداران سطح پایین برای انجام عملیات خرابکارانه استفاده می‌کند

مک کالوم، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات داخلی بریتانیا، ام آی ۵ ـ وبسایت mi5.gov.uk

کن مک کالوم، رئیس سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا موسوم به ام آی ۵، روز سه‌شنبه هشتم اکتبر (هفدهم مهر) در مورد خطراتی که بریتانیا را تهدید می‌کند، به طرح‌های توطئه از سوی کشورهای روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. او همچنین درباره احتمال فعالیت‌های القاعده و داعش اظهار نگرانی کرد و نسبت به آنها هشدار داد.

به گزارش رویترز، مک کالوم در جریان سخنرانی در مرکز عملیات ضدتروریسم لندن، درباره طرح‌های توطئه جمهوری اسلامی ایران گفت: «از ژانویه ۲۰۲۲، ام آی ۵ و پلیس بریتانیا ۲۰ توطئه مورد حمایت جمهوری اسلامی را شناسایی کردند که تهدیدات بالقوه مرگباری برای شهروندان بریتانیایی و ساکنان این کشور بودند.»

او افزود که از زمان کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سپتامبر ۲۰۲۲، عملیات خرابکارانه از سوی جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک کالوم همچنین گفت که ایران و روسیه برای انجام طرح‌های توطئه خود از قاچاقچیان مواد مخدر و کلاهبرداران سطح پایین استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان امنیت و اطلاعات داخلی بریتانیا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که از زمان حمله مسکو به کی‌یف، بیش از ۷۵۰ دیپلمات روسی از اروپا اخراج شده‌اند که «اکثریت آنها جاسوس بوده‌اند.»

او گفت که این مسئله بر توانایی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه لطمه‌ای وارد کرده است.

مک‌کالوم همچنین گفت که چین نیز یک خطر مهم تلقی می‌شود، به ویژه تهدیدی که برای به دست آوردن اطلاعات حساس از کسب و کارها و دانشگاه‌ها از سوی پکن وجود دارد.

این مقام بریتانیایی افزود: «وضعیت چین مقداری متفاوت است و به دلیل روابط پیچیده چند لایه بریتانیا با پکن، نیاز به رویکرد ظریف‌تری دارد.»

اظهارات رئیس ام‌آی ۵ درباره عملیات خرابکارانه و طرح‌های ترور جمهوری اسلامی پس از آن منتشر می‌شود که در روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی درباره موجی از تلاش‌‌های تهران برای حمله و آدم‌ربایی در اروپا و آمریکا منتشر شده بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که از سال ۲۰۲۰ تاکنون دست‌کم ۳۳ تلاش برای ترور یا آدم‌ربایی در غرب صورت‌ گرفته است که به گفته مقام‌های محلی یا اسرائیلی، با جمهوری اسلامی مرتبط بوده است.

دیوید بارنیا، رئیس موساد هم سال گذشته گفته بود که اطلاعات اسرائیل با همکاری شرکای بین‌المللی ۲۷ گروه را که سعی داشتند حملاتی در خارج از کشور صورت دهند، و «از جانب ایران سازماندهی، هدایت و مدیریت شده بودند» شناسایی و خنثی کرده است.

در آمریکا نیز دادستانی از سال ۲۰۲۰ تاکنون دست‌کم پنج پرونده مرتبط با جمهوری اسلامی در زمینه ترور یا آدم‌ربایی مطرح کرده است که سه مورد طرح قتل با اجیر کردن قاتل بوده است.