توفیق اجباری لغو میزبانی‌ها زیر سایه جنگ: «حداقل روی چمن خوب بازی می‌کنیم»

سعودی‌ها با صرف یک‌پنجم زمان سپری‌شده برای بازسازی سکوهای آزادی، مدرن‌ترین ورزشگاه خاورمیانه را ساختند

بخشی از رول چمن ورزشگاه آزادی تهران در مرحله بازسازی، مهر ۱۴۰۳‌ــ خبرگزاری دانشجو

تیم ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه ۱۹ مهر و در هفته سوم مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در تاشکند مهمان ازبکستان خواهد بود.

کسب سه امتیاز این دیدار سخت و دشوار برای شاگردان امیر قلعه‌نویی با دیگر تیم شش‌امتیازی گروه و یکی از قدرت‌های نوظهور فوتبال آسیا، می‌تواند مسیر صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا، کانادا و مکزیک را تا حد زیادی هموار کند.

در این میان به نظر می‌رسد تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در لغو میزبانی تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال ایران از رقبای آسیایی به دلیل احتمال افزایش تنش‌های نظامی در ایران و حمله گسترده اسرائیل، به یک توفق اجباری برای فوتبال ایران تبدیل شده است، زیرا بازیکنان و مربیان شاغل در فوتبال ایران در ماه‌های اخیر بارها از نبود حتی یک ورزشگاه استاندارد با چمن باکیفیت و هموار شکایت کرده بودند.

شماری از رسانه‌ها، خبرنگاران و هواداران فوتبال در ایران هم در ۲۴ ساعت گذشته بارها نمایش‌های دلچسب و موفقیت‌آمیز تیم‌های ملی و باشگاهی ایرانی روی چمن‌های مرغوب ورزشگاه‌های مدرن کشورهای عربی یا دیگر کشورهای آسیا را یادآوری کردند و نوشتند که باشگاه‌ها و تیم ملی ایران در شرایطی که زمان دقیق اتمام پروژه بازسازی ورزشگاه آزادی مشخص نیست، باید از اینکه مجبور نیستند روی چمن‌های عجیب و ناهموار ورزشگاه‌هایی همچون قلعه‌حسن‌خان و تختی در تهران، نقش‌ جهان و فولادشهر در اصفهان یا یادگار امام تبریز بازی کنند، خوشحال باشند.

بر اساس آخرین تصاویر منتشرشده از ورزشگاه تازه‌ساز امام رضا در مشهد، به نظر می‌رسد که برخلاف ادعاهای مسئولان ورزش ایران، چمن این ورزشگاه نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد و برگزاری مسابقه ایران و قطر در آنجا هم می‌توانست مانند ورزشگاه فولادشهر که میزبان مسابقه ایران و قرقیزستان در هفته اول انتخابی جام جهانی بود، به یک آبروریزی بزرگ دیگر برای فوتبال ایران تبدیل شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا صبح پنجشنبه و ساعتی پیش از‌ آغاز مسابقه ایران و ازبکستان، رسما اعلام کرد که به دلیل ناامنی‌ها و احتمال وقوع جنگ، تیم ملی فوتبال ایران در هفته چهارم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ از قطر در امارات متحده عربی میزبانی خواهد کرد.

ای‌اف‌سی دو روز قبل و پس از مخالفت قطری‌ها با درخواست ایران برای جابه‌جایی میزبانی و مهمانی در تقویم مسابقات، از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرده بود تا زمین بی‌طرف موردعلاقه‌اش را انتخاب کند که امارت به گزینه اصلی قلعه‌نویی و شاگردانش تبدیل شد. کشوری که مانند عربستان سعودی و قطر صاحب برخی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های فوتبال در جهان است و پنج ملی‌پوش ایرانی نیز به دلیل عضویت در باشگاه‌های این کشور، به جو ورزشگاه‌ها و شرایط آب‌وهوایی آن عادت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌هایی به باشگاه‌های استقلال تهران و تراکتور، نمایندگان ایران در لیگ نخبگان آسیا و جام باشگاه‌های این قاره، اعلام کرد که میزبانی این دو تیم از رقبای سعودی و تاجیکستانی در روزهای اول و دوم آبان نیز به دلیل شرایط بحرانی ایران لغو شده است تا فوتبال ایران از حضور ستارگان جهانی تیم النصر عربستان سعودی مانند کریستیانو رونالدو در تهران محروم شود.

در این شرایط و در صورت فروکش نکردن آتش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل تا هفته‌های آتی، بدون تردید میزبانی پرسپولیس از الغرافه قطر در روز ۱۴ آبان در لیگ نخبگان و همچنین میزبانی سپاهان از شارجه امارات در روز ۱۵ آبان در لیگ درجه دوم آسیایی نیز لغو خواهد شد؛ اتفاقی که نگاهی به آخرین سخنرانی‌های مقام‌های اسرائیلی درباره حمله تلافی‌جویانه قریب‌الوقوع به ایران، احتمال بروز آن‌ها را بیش از پیش تقویت می‌کند.

نبود حتی یک ورزشگاه استاندارد و بین‌المللی با چمن باکیفیت در شرایطی به یک بحران بزرگ ورزشی در ایران تبدیل شده است که روند بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی پس از گذشت بیش از ۲.۵ سال همچنان ادامه دارد، اما عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ ورزشگاه کینگدام آرنا را تنها ظرف شش ماه ساخت تا تبدیل به مدرن‌ترین ورزشگاه خاورمیانه و بزرگ‌ترین ورزشگاه سرپوشیده فوتبال در جهان شود.

روند ساخت کامل ورزشگاه فوتبال آزادی در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی هم با توجه به سطح تجهیزات و فناوری‌های آن روز جهان در دهه ۱۳۵۰، تنها ۱۸ ماه طول کشیده بود.

بیشتر از