استاندار طالبان در پنجشیر، مروج خشونت و افراط‌گرایی دینی

محمد آغا حکیم از چهره‌های نزدیک به شبکه القاعده است

استاندار طالبان در پنجشیر- طراحی تصویر از ایندیپندنت فارسی

«عاملان زنا رجم (سنگسار) شوند، دست دزد باید قطع شود و قاتل باید قصاص شود»، این‌ها قسمتی از سخنرانی محمد آغا حکیم، یکی از افراد نزدیک به شبکه القاعده و استاندار طالبان در پنجشیر، است. 

او یکی از چهره‌های نزدیک به ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان است و از اردیبهشت سال گذشته تاکنون در سمت استاندار پنجشیر کار می‌کند. استاندار طالبان در پنجشیر فارسی‌زبان است و به همین دلیل، برخلاف مقام‌های پشتوزبان طالبان، با ساکنان پنجشیر رابطه و تماس برقرار کرده است. بیشتر مقام‌ها و نیروهای طالبان مستقر در پنجشیر با زبان محلی آشنایی ندارند و به همین دلیل مراوده آنان با مردم عادی به حداقل رسیده است. 

محمد آغا حکیم در بیشتر سخنرانی‌هایش بر تطبیق کامل «شریعت اسلامی» مورد نظر ملا هبت‌الله آخندزاده تاکید می‌کند و می‌گوید که در در مسیر تطبیق «شریعت اسلامی» هیچ نرمشی نباید صورت گیرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی محمد آغا حکیم به شهرستان شتل رفته است و در آنجا گفته است که با متفرق کردن شهروندان افغانستان پس از خروج اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۹۰ میلادی، کوشیده تا مانع برپایی «امارت» و «خلافت» شود. این در حالی است که طالبان توانسته‌اند دوباره به قدرت برسند. طالبان طی سه سال گذشته شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) و حزب‌التحریر را، که داعیه خلافت‌خواهی دارند، سرکوب کرده‌اند.  

استاندار طالبان در پنجشیر با تدابیر شدید امنیتی و خودروهای ضدگلوله از ساختمان مقام ولایت خارج می‌شود تا خطر حمله به کاروان خودروهایش را کاهش دهد.  

محمد آغا حکیم به شهرستان‌های پنجشیر سفرهای متعدد می‌کند و از ساکنان این استان می‌خواهد که از فرمان‌های ملا هبت‌الله آخندزاده حمایت کنند و به فرد و یا گروهی اجازه ندهند که علیه طالبان قیام کند.  

رژیم طالبان از گسترش مقاومت مسلحانه علیه این گروه نگران است و جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی، حمله‌های چریکی‌شان را علیه طالبان انجام می‌دهند. منابع مردمی به ایندیپدندنت فارسی گفته‌اند که محمد آغا حکیم در سخنرانی‌هایش به‌صراحت گفته است که عاملان «قیام علیه طالبان» به شدیدترین شکل سرکوب خواهند شد.  

در گزارش تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد درمورد تروریسم و تهدیدهای ناشی از آن، که بهمن سال گذشته منتشر شد، آمده بود که یک انبار اسلحه شبکه القاعده در پنجشیر وجود دارد. گمان می‌رود که این انبار اسلحه با آگاهی محمد آغا حکیم فراهم شده باشد، چراکه او مظنون به همکاری شبکه القاعده است.  

براساس توافقنامه دوحه آمریکا با طالبان که در فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، طالبان متعهد شدند که علیه شبکه القاعده مبارزه کنند و به هیچ گروه تروریستی اجازه استفاده از خاک افغانستان را ندهند، اما ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده، ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۲ در منطقه دیپلمات‌نشین «شیرپور» شهر کابل هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و کشته شد. 

محمد آغا حکیم می‌کوشد برای صفوف ارتش و پلیس طالبان از جوانان پنجشیر سربازگیری کند. طی یک سال گذشته، ده‌ها تن از جوانان پنجشیری به صفوف طالبان پیوسته‌اند.  

استاندار طالبان در پنجشیر برای رشد افراط‌گرایی دینی کوشش بسیار کرده است. او در بیشتر افتتاحیه‌های مدارس دینی شرکت می‌کند و در سخنرانی‌هایش از مردم می‌خواهد که کودکان و نوجوانانشان را به مدارس دینی بفرستند. او پیش‌تر مدعی شده بود که طی یک سال گذشته ۱۸ مدرسه دینی در پنجشیر افتتاح کرده‌اند.  

یکی از ساکنان پنجشیر، به شرط افشا نشدن هویتش، به ایندیپدنت فارسی گفت که طالبان در منابر مساجد مردم را تشویق می‌کنند که کودکان و نوجوانانشان را به مدارس دینی بفرستند تا مستحق کسب ثواب شوند.  

او افزود: «امام‌ها و خطیبان مساجد در پنجشیر به طالبان گرایش دارند و در خطبه‌های نمازجمعه بر افزایش شمار مدارس دینی تاکید می‌شود و از مردم خواسته می‌شود که فرزندانشان را برای یادگیری علوم دینی به مساجد و مدارس دینی بفرستند.» 

بیشتر ساکنان پنجشیر مخالف تفکر طالبانی‌اند، اما رفتن کودکان و نوجوانان به مدارس دینی تحت کنترل طالبان سبب می‌شود که نسخه افراطی از اسلام به آن‌ها آموزش داده شود تا در آینده به نیروی تازه‌نفس بدل شوند.  

طالبان در دو دهه جنگ و شورش علیه حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی‌ آن بخش عمده‌ای از نیروهایشان را از مساجد و مدارس دینی در افغانستان یا مناطق قبیله‌ای پاکستان، به‌ویژه ایالت خیبر پختون‌خوا، تامین می‌کردند، اما اینک محمد آغا حکیم به دستور رهبر این گروه می‌کوشد که بخشی از نیروهای مورد نیازشان را در مدارس دینی ازجمله مدارس پنجشیر تریبت کنند.  

پنجشیر یکی از استان‌های راهبردی افغانستان است. طالبان، برخلاف دوره نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، این بار توانستند کنترل این استان را به‌ دست گیرند. آن‌ها پاسگاه و ایست‌بازرسی‌های زیادی در پنجشیر ایجاد کرده‌اند و از این طریق می‌خواهند بر این استان کنترل بیشتری داشته باشند. بیشترین نیروهای ارتش و استخبارات (اطلاعات) طالبان در پنجشیر حضور دارند و طالبان با حضور نظامی پررنگ در پنجشیر می‌خواهند هر نوع تهدید احتمالی مخالفانشان را دفع کنند. آن‌ها به علمای پنجشیر فشار می‌آورند تا فتوا دهند که هر نوع مقاومت نظامی علیه طالبان «غیرشرعی» است و باید سرکوب شود.   

شمار زیادی از ساکنان پنجشیر از ترس بازداشت و شکنجه طالبان به خارج از افغانستان فرار کرده‌اند. منابعی در پنجشیر به ایندیپدنت فارسی گفتند که طالبان برخی خانه‌ها و باغ‌‌ها را به قرارگاه، مهمان‌خانه و محل اقامتشان بدل کرده‌اند. 

بیشتر از جهان