مصرف روزانه تخم‌مرغ در کاهش خطر ابتلا به فراموشی موثر است

موادغذایی مانند تخم‌مرغ که حاوی آنتی‌اکسیدان‌، کولین و اسیدهای چرب امگا ۳ است با کاهش التهاب، در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل تاثیر دارند

عکس تزیینی‌ــ تخم‌مرغ آب‌پز و خیار در ظرف‌ــ canva

تحقیقات جدید نشان می‌دهد احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که روزی یک تخم‌مرغ می‌خورند، کمتر از افرادی است که به‌صورت هفتگی یا ماهانه یک تخم‌مرغ می‌خورند. البته این نتیجه نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است، اما همانطور که از قبل می‌دانیم تخم‌مرغ منبع خوبی برای ویتامین ب، کولین، فولات و ویتامین دی است که برای محافظت در برابر بیماری‌ها موثرند. گذشته از همه این‌ها تخم‌مرغ حدود شش گرم پروتئین دارد که به احساس سیری و تقویت توده عضلانی کمک می‌کند.  

محققان در پژوهشی که در نشریه «مواد مغذی» (Nutrients) منتشر شد، ۲۳۳ نفر مبتلا به زوال عقل و ۲۳۳ نفر بدون زوال عقل را از طریق اطلاعات مراکز خدمات سلامت جامعه و سیستم مدیریت زوال عقل در گوانگژو، چین، به صورت تصادفی انتخاب کردند تا غذاهای مصرفی آن‌ها در دو سال گذشته و دیگر عوامل خطرزا برای بیماری‌های مزمن را بررسی کنند.

در مقایسه با افراد بدون زوال عقل، شرکت‌کنندگانی که مبتلا به زوال عقل بودند، بیشتر احتمال داشت مسن‌تر باشند، تحصیلات و درآمد خانوادگی پایین‌تری داشته باشند، بیوه یا طلاق‌گرفته/هرگز ازدواج‌نکرده باشند، سیگار بکشند، الکل مصرف نکنند یا کمتر بنوشند، بیماری عروق کرونر قلب یا سکته مغزی و سطوح بالایی از آسیب‌های سر، برونشیت مزمن، افسردگی، میگرن و بیماری پارکینسون داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها همچنین کمتر از گوشت مرغ، ماهی، سبزیجات و میوه‌ها مصرف می‌کردند و مصرف تخم‌مرغ در این گروه‌ها متفاوت بود؛ ۲.۸ درصد حداقل دو بار در روز تخم‌مرغ می‌خوردند، ۳۵ درصد روزانه و ۱۲ درصد یک بار در ماه و ۱۳.۵ درصد به‌ندرت تخم‌مرغ می‌خوردند یا اصلا تخم‌مرغ مصرف نمی‌کردند.

 طبق نتایج، احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل در میان افرادی که هفته‌‌ای یا ماهی یک بار تخم‌مرغ می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که روزانه تخم‌مرغ می‌خوردند،‌ به طور قابل‌توجهی افزایش یافت و خطر ابتلا به اختلالات شناختی در افرادی که تخم‌مرغ بیشتر مصرف می‌کردند، کمتر بود. نتایج به‌دست آمده نشان داد در افراد مبتلا به زوال عقل که ماهانه تخم‌مرغ می‌خوردند، این میزان در مقایسه با گروه کنترل ۱۵.۵ درصد در مقابل ۸.۶ درصد بود. اما زوال عقل در افرادی که روزانه تخم‌مرغ مصرف می‌کردند، کمتر و ۲۸.۳ درصد در برابر ۴۱.۶ درصد بود. 

در مورد ارتباط میان میزان مصرف تخم مرغ و زوال عقل مطالعات کمی انجام شده است. نتایج پژوهشی در چین نشان داد که بین مصرف تخم‌مرغ و زوال عقل در میان شرکت‌کنندگانی که به صورت ماهانه، هفتگی و روزانه تخم‌مرغ مصرف می‌کردند، ارتباط معنادار و معکوس وجود دارد. طبق نتایج به دست‌آمده، مصرف تخم‌مرغ بیش از دو بار در روز، با توجه به سطح بالای پروتئینی که دارد، بیماری تحلیل ماهیچه در افراد مسن (سارکوپنی) را به تاخیر می‌اندازد. همچنین یکی از موارد مشخص‌شده در آسیب‌شناسی زوال عقل التهاب مغز است و مواد غذایی مانند تخم‌مرغ آنتی‌اکسیدان‌، کولین و اسیدهای چرب امگا ۳ دارند که التهاب را کاهش می‌دهند و به این‌ ترتیب در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل تاثیر دارند.

تخم‌مرغ همچنین به دلیل همین خواص موجود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و در پی ‌آن زوال عقل را کاهش دهد. 

با وجود آنکه این مطالعه محدودیت‌هایی مانند تفاوت‌های سنی داشت، در مجموع ارتباط میان تاثیر مثبت مصرف روزانه تخم‌ و کاهش زوال عقل را در شرکت‌کنند‌گان نشان می‌دهد و بر همین اساس، محققان سالمندان را به افزایش مصرف تخم‌مرغ ترغیب می‌کنند. 

بیشتر از بهداشت و درمان