یک بریتانیایی به جرم ارسال تجهیزات نظامی برای طالبان به هفت سال زندان محکوم شد

محمد چودری در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای طالبان قطعات تفنگ، دستگاه دید در شب و دوربین حرارتی فرستاده است

پلیس ضد تروریسم بریتانیا عکس محمد چودری و قطعات تفنگ را که به پاکستان ارسال شده بود، منتشر کرد‌ــ www.counterterrorism.police.uk

محمد چودری ۴۱ ساله، شهروند بریتانیا، به دلیل ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به طالبان به هفت سال زندان محکوم شد. چوردی که ساکن شرق لندن است، روز سه‌شنبه ۲۴ مهر، در دادگاه به جرمش اعتراف کرد.

بر اساس بیانیه پلیس ضد تروریسم بریتانیا، چوردی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، قطعات تفنگ، دستگاه‌های دید در شب و دوربین حرارتی برای طالبان فرستاده که از آن‌ها در جنگ علیه نیروهای دولت پیشین افغانستان و نیروهای ناتو استفاده شده است.

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، در سال ۲۰۱۸ یک بسته از قطعات تسلیحات پیشرفته که محمد چودری به پاکستان فرستاده بود، در فرودگاه هیترو کشف و پس از آن مشخص شد که چوردی چندین بار قطعات مشابه اسلحه را با هدف رساندن به دست طالبان افغانستان، به پاکستان ارسال کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد چودری به جمع‌آوری کمک با هدف حمایت از فعالیت‌های تروریستی نیز متهم شده است. اتهام او نقض قوانین مالیاتی و گمرکی بریتانیا و ارسال پول برای افراد و گروه‌های تروریستی خارج از بریتانیا اعلام شده است.

در بیانیه پلیس ضد تروریسیم بریتانیا آمده است: «محمد چودری پیش‌تر به تامین مالی و جمع‌آوری کمک برای تروریست‌ها اعتراف کرده بود. او روز سه‌شنبه، در دادگاه اولد بیلی به هفت سال حبس محکوم شد و یک سال پس از آن هم تحت نظارت ویژه خواهد بود.»

پلیس ضدتروریسم بریتانیا افزود که چودری اعتراف کرده که قطعات تفنگ، دستگاه‌های دید در شب و دوربین‌های حرارتی را که با هدف رسیدن به دست طالبان، به پاکستان فرستاده است.

گرت ریس، فرمانده موقت واحد مبارزه با تروریسم پلیس متروپولیتن، گفت: «این پرونده نمونه بارزی است که نشان می‌دهد فعالیت‌های تروریستی می‌توانند به اشکال مختلف رخ دهند.»

او اضافه کرد: «این پرونده‌ای منحصربه‌فرد بود که در آن، همکاران دولتی ما فعالیت‌های بالقوه مرتبط با تروریسم را شناسایی کردند و اطلاعات را با ما به اشتراک گذاشتند. تحقیقات بیشتر افسران واحد مبارزه با تروریسم به محکومیت و زندانی شدن چودری به دلیل جرائم مختلف تروریستی منجر شد.»

در بیانیه پلیس ضدتروریسم بریتانیا همچنین آمده که چودری دوربین‌های ویژه اسلحه تک‌تیرانداز را از تامین‌کنندگان قانونی تجهیزات شکار خریداری و در بازجویی‌ها اعتراف کرده است که گیرندگان و استفاده‌کنندگان نهایی این تجهیزات اعضای طالبان بودند.

طالبان از حدود سال ۲۰۱۶ که به سلاح‌های تک‌تیرانداز و دوربین دید در شب مجهز شدند، نیروهای امنیتی دولت پیشین و ناتو را در روستاها و شهرهای افغانستان بارها هدف قرار دادند. این سلاح‌ها در افزایش تلفات نیروهای دولت پیشین افغانستان نقش برجسته‌ای داشتند و در بسیاری از موارد سربازان را غافلگیر می‌کردند.

بیشتر از جهان