شهباز شریف در نامه‌ای به بایدن خواستار آزادی «بانوی القاعده» شد

عافیه صدیقی، معروف به «بانوی القاعده»، در آمریکا به اتهام فعالیت تروریستی به ۸۶ سال زندان محکوم شد است

ترکیبی از عکس‌های جو بایدن، شهباز شریف و عافیه صدیقی-POTUS/PakPMO/X@

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار آزادی عافیه صدیقی شد که به اتهام فعالیت تروریستی به ۸۶ سال زندان محکوم شده است.

آسوشیتد پرس،‌ روز جمعه ۲۷ مهرماه گزارش داد که نسخه‌ای از نامه شهباز شریف به جو بایدن را مرور کرده است. در این نامه آمده است که عافیه صدیقی ۱۶ سال از حبسش را سپری کرده است و باید آزاد شود.

عافیه صدیقی دانشمند عصب‌شناس پاکستانی است که در سال ۲۰۱۰ به اتهام تلاش برای قتل اتباع آمریکایی و چندین جرم دیگر مرتبط با تروریسم به ۸۶ سال زندان محکوم شد.

او در سال ۱۹۷۲ در پاکستان متولد شد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در رشته عصب‌شناسی از دانشگاه براندیس ماساچوست دکترا گرفت.

صدیقی پس از وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به‌دلیل ارتباطات احتمالی‌اش با گروه‌های تروریستی تحت نظر قرار گرفت. او پس از ترک ایالات متحده به پاکستان بازگشت و سپس با خواهرزاده خالد شیخ محمد، یکی از طراحان اصلی حملات ۱۱ سپتامبر، ازدواج کرد. در سال ۲۰۰۸، نیروهای آمریکایی در افغانستان او را بازداشت کردند. ادعا می‌شود که او در جریان بازداشت به سربازان آمریکایی شلیک کرده است، اما هیچ‌کس در این حادثه کشته یا مجروح نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عافیه صدیقی به یک چهره بحث‌برانگیز بدل شده است. برخی او را قربانی اشتباهات قضایی می‌دانند، در حالی که برخی دیگر او را به‌دلیل ارتباطات احتمالی‌اش با تروریسم محکوم می‌کنند. پرونده او همواره در پاکستان و در سطح بین‌المللی توجهات زیادی را به خود جلب کرده و دولت پاکستان چندین بار برای آزادی یا کاهش مجازات او درخواست کرده است.

شهباز شریف در نامه به جو بایدن نوشت که  توقع دارد موضوع آزادی عافیه صدیقی «با همدلی بررسی شود». شریف در این نامه افزود که در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از مقام‌های پاکستانی از عافیه صدیقی در زندان بازدید کرده‌اند و درمورد رفتارهایی که با او صورت گرفته است نگرانی‌هاشان را ابراز کرده‌اند. نخست‌وزیر پاکستان افزود که وضعیت عافیه صدیقی در زندان به‌شدت بر روان و سلامت جسمی او تاثیر گذاشته است.

در نامه نخست وزیر پاکستان آمده است که براساس ارزیابی مقام‌های پاکستانی، که با عافیه صدیقی ملاقات کرده‌اند، «این احتمال وجود دارد که او خودکشی کند».

او از بایدن خواست که درخواست عفو «خواهر عافیه صدیقی» را بپذیرد و دستور آزادی او را براساس دلایل انسانی صادر کند.

در نامه شهباز شریف آمده است: «خانواده صدیقی و میلیون‌ها نفر از هم‌وطنانم همراه من در جست‌وجوی دعای خیر شما برای نتیجه مثبت این درخواست هستند.»

خانواده عافیه صدیقی مدعی‌اند که او در سال ۲۰۰۳ از کراچی ناپدید شد و دولت پرویز مشرف را متهم می‌کنند که مخفیانه او را به مقام‌های آمریکایی تحویل داده است. مشرف زمانی در قدرت بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر پاکستان در جنگ با تروریسم به متحد ایالات متحده بدل شد. دولت او ده‌ها مظنون را دستگیر کرد و آنان را به واشینگتن تحویل داد.

شهباز شریف در حالی درخواست آزادی متهم به همکاری با القاعده را مطرح می‌کند که نگرانی از احیا و قدرت‌گیری دوباره القاعده در افغانستان و بخش‌هایی از آفریقا مطرح است. ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، در اواخر ژوئیه ۲۰۲۲ در خانه‌ای متعلق به سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله رژیم طالبان، در منطقه مرفه‌نشین وزیر اکبرخان در کابل در حمله هوایی ارتش آمریکا کشته شد. همچنین نگرانی‌هایی از حضور اعضای القاعده در مسندهای کلیدی و امنیتی رژیم طالبان و تلاش این گروه برای استفاده از چتر حمایتی طالبان در زمینه احیای تشکیلات نظامی وجود دارد که تهدیدی علیه منافع آمریکا و دولت‌های غربی است.

بیشتر از جهان