هفت اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی بازداشت شدند

اتهام این بازداشت‌شدگان جمع‌آوری اطلاعات درمورد پایگاه‌های نظامی اسرائیل گزارش شده است

تصویری از پرچم اسرائيل ـ‌ AFP

پایگاه خبری تایمز اسرائيل از بازداشت هفت شهروند اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش این رسانه، مظنونان همگی یهودی ساکن حیفا و شمال اسرائیل بوده و در میان آنها یک سرباز پیشین ارتش و همچنین دو فرد زیر سن قانونی وجود دارند. این مظنونان متهم‌اند که «صدها کار را برای تهران انجام داده‌اند.»

نام بازداشت‌شدگان بالغ به این شرح معرفی شده است؛ آزیس نیسانوف، الکساندر سادیکوف، ویاچسلاو گوشچین، یوگنی یوفه و یگال نیسان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش تایمز اسرائیل آمده است که مظنونان متهم به عکاسی و جمع‌آوری اطلاعات از پایگاه‌ها و تاسیسات ارتش اسرائیل از جمله مقر نظامی کریا در تل‌آویو و پایگاه‌های هوایی نواتیم و رمات دیوید و همچنین سیستم گنبد آهنین‌اند.

پایگاه نواتیم در هر دو حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری هدف قرار گرفت و رامت دیوید نیز هدف حملات حزب‌الله واقع شد.

در این گزارش به نقل از دادستان‌ها آمده است که پلیس و بازرسان شین‌بت دریافته‌اند که مظنونان یک سری وظایف مختلف را برای سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دادند و با ماموران ایرانی در تماس بودند.

به گفته بازرسان، در ازای اقدامات جاسوسی، به مظنونان صدها هزار دلار پرداخت شده که بخشی از آن به صورت ارز دیجیتال بوده است.

اعلام شده است که برخی از مظنونان به مدت دو سال برای جمهوری اسلامی ایران جاسوسی کرده‌اند و همه آنها از ابتدای جنگ غزه تاکنون به فعالیت‌های جاسوسی ادامه داده‌اند.

بنا به گفته دادستان‌های اسرائيلی، این یکی از جد‌ی‌ترین پرونده‌هایی است که در سال‌های اخیر بررسی شده است.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که قصد دارند روز جمعه علیه این هفت مظنون به اتهام جرایم امنیتی کیفرخواست تنظیم کنند و آنها تا پایان مراحل قانونی در بازداشت می‌مانند.

نهادهای امنیتی اسرائیل پیش از این نیز در چندین مورد از تلاش ماموران جمهوری اسلامی و به کار گرفتن افرادی برای جاسوسی از اسرائیل گزارش داده بودند.