شکایت از هرمس ممکن است شیوه فروش خاص‌ترین کیف‌دستی جهان را تغییر دهد

تقریبا غیرممکن است شما در اولین خرید خود از هرمس بتوانید یک کیف برکین بخرید

یک نمونه از کیف‌دستی چرم مدل برکین هرمس- Christie's

شکایت دو شهروند آمریکایی از شرکت فرانسوی هرمس ممکن است چگونگی فروش یکی از نمادین‌ترین کیف‌های جهان را تغییر دهد.

در دنیای مد کالاهایی هست که معیار به‌دست‌آوردنشان فقط پول نیست. مشتری محصولاتی نظیر کیف برکین و ساعت رولکس که صف مشتاقانشان طولانی است، و شاید به‌‌دست‌آوردنشان چند سالی طول بکشد، باید صبور باشد. معروف است که برای خرید کیف برکین، مشتری باید خریدار همیشگی و سخاوتمند برند هرمس باشد.

براساس گفته‌ها و تجربه‌های خریداران، شکایتی از هرمس در کالیفرنیا ثبت شده است. به گزارش رویترز، شاکیان مدعی شده‌اند که این شرکت صرفا به مشتریانی که «سابقه خرید کافی» دارند اجازه می‌دهد کیف‌ معروف برکین را بخرند، کاری که غیرقانونی به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاکیان، که سه‌شنبه ۱۹ مارس شکایتشان را ثبت کردند، مدعی شده‌اند که شرکت هرمس با «مرتبط کردن» فروش یک محصول به محصولی دیگر قانون «ضدانحصار» را نقض می‌کند.

در این دادخواست آمده است که فروشندگان هرمس به مشتریان فشار می‌آورند تا کفش، روسری، جواهرات و دیگر تولیدات این شرکت را بخرند، چراکه این خریدها «بختی برای خرید برکین» تلقی می‌شود، و با چنین کاری این شیوه فروش را پیش می‌برند.

در این دادخواست کیف‌‌دستی برکین «نماد مد» خوانده شده است. این محصول مدت‌هاست که نشان‌دهنده وضعیت مالی و جایگاه اجتماعی صاحبش به شمار می‌آید. 

شاکیان افزوده‌اند که مشتری امکان خرید آنلاین برکین را ندارد و این کیف چرمی دست‌دوز که هزاران دلار قیمت دارد در فروشگاه‌های این برند نیز موجود نیست.

در این دادخواست آمده است که «کیف‌دستی برکین معمولا (در یک اتاق خصوصی) فقط به مشتریانی نشان داده می‌شود که شایسته خرید آن‌اند.»

این شکایت افزوده است که فروشندگان هرمس سودی از فروش این کیف دریافت نمی‌کنند و دستور دارند که فروش این کیف را به «شیوه‌ای برای واداشتن مشتری به خرید دیگرمحصولات» مبدل کنند.

شاکیان گفته‌اند شکایتشان به دنبال دادخواهی جمعی (class action status) هزاران خریدار آمریکایی محصولات هرمس صورت گرفته، خریدارانی که مدعی‌اند از آن‌ها خواسته شده است که دیگر محصولات هرمس را بخرند تا بتوانند یک برکین داشته باشند. هرمس در ایالات‌ متحده ۴۳ فروشگاه دارد که ۸تای آن‌ها در کالیفرنیا است.

شاکیان می‌خواهند علاوه بر دریافت خسارت، دادگاه اقدامات رقابتی هرمس را محکوم کند، اقداماتی که هرمس مدعی است غیررقابتی‌اند.

جادوی برکین از کجا می‌آید؟

در نوامبر ۲۰۲۱، یک کیف برکین پوست تمساح در حراج کریستی ۳۹۰هزار دلار فروش رفت. خرید این کیف‌ در طول زمان حکم سرمایه‌گذاری بلند‌مدت را پیدا کرده است و رشد قیمت آن از طلا بیشتر است. ارزش این کیف طی ۳۵ سال گذشته ۵۰۰ درصد رشد کرده است.

کیف برکین با کف پهن و مسطح، لبه‌برگردان و دسته‌های کوتاه را به جین برکین، بازیگر مشهور بریتانیایی، مدیونیم که تابستان گذشته در ۷۶ سالگی درگذشت. جین که سه فرزند داشت، کیفی جادار می‌خواست. برکین در سال ۱۹۸۴ هنگام پرواز به لندن با ژان لوئی دوما، مدیر هرمس، هم‌سفر شد. دوما از او خواست طرحی از کیف رویایی‌اش به او بدهد. کیف براساس طرح‌های اولیه برکین تولید شد. جین برکین تا زمان مرگش حق امتیازی را که هرمس به او می‌پرداخت، به سازمان‌های خیریه اهدا می‌کرد.

چطور می‌توان برکین خرید؟

خرید کیف برکین در طول سال‌ها تغییر کرده است. می‌گویند فروشگاه‌های هرمس دیگر فهرست انتظار خرید ندارد، اما اینکه در اولین خریدتان از هرمس بتوانید یک برکین بخرید، تقریبا غیرممکن است.

به گزارش نشریه «بردی»(Birdy)، مسئولان هرمس براساس عواملی بی‌شمار و نامشخص تصمیم می‌گیرند که شما صلاحیت خرید برکین را دارید یا نه. بسیاری می‌گویند تنها راه برای اینکه امکان خرید کیف برکین یا کیف کلی به شما داده شود، این است که قبلا مبلغ مشخصی از هرمس خرید کرده باشید و «سهمیه» خرید نمونه‌های خاص را داشته باشید. اگر این موضوع در دادگاه ثابت شود، هرمس باید شیوه فروش خود را دست‌کم در ایالات متحده تغییر دهد.

تا لحظه تنظیم این گزارش هرمس و وکلای شاکیان به درخواست‌ رویترز برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

بیشتر از مُد و زیبایی