هشدار شی جین‌پینگ به جو بایدن: ادامه رویارویی فاجعه‌بار خواهد بود

چین و آمریکا بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات با یکدیگر اختلاف نظر دارند

جو بایدن و شی جین‌پینگ در مورد اختلافات آمریکا و چین تلفنی گفتگو کردند - Paul J. RICHARDS / AFP

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به جو بایدن، همتای آمریکایی خود هشدار داده که ادامه رویارویی و روند فعلی برای هر دو ملت فاجعه‌بار خواهد بود. همزمان، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با رقیب خواندن چین و آمریکا، خواستار پایان این رقابت شده است.

به گزارش رویترز، رهبران ایالات متحده و چین، در اولین تماس تلفنی خود، به مجموعه‌ای از مباحث و موضوعات مورد اختلاف پرداختند.

آقای بایدن، روز پنجشنبه در جلسه‌ای درباره ضرورت به‌روزرسانی زیرساخت‌های ایالات متحده به یک گروه از سناتورهای آمریکایی گفت که ایالات متحده باید سطح بازی خود در مقابل چالش چین را بالا ببرد.

او گفت که روز چهارشنبه، دو ساعت با  با شی جین‌پینگ صحبت کرده و به این نتیجه رسیده است که «اگر ما حرکت نکنیم، آنها می‌خواهند سهم ما را تصاحب کنند. آنها میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند که طیف وسیعی از مسائل مربوط به حمل‌ونقل، محیط‌زیست و موارد دیگر را شامل می‌شود. ما فقط باید قدم برداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که بایدن به شی جین‌پینگ گفته است که حفظ یک اقیانوس هند و اقیانوس آرام و آزاد، منطقه‌ای که ایالات متحده و چین رقبای اصلی استراتژیک در آن هستند، اولویت ایالات متحده است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، آقای بایدن همچنین نسبت به اقدامات تجاری ناعادلانه پکن، مسائل حقوق بشری، از جمله سرکوب در هنگ کنگ و مسلمانان در سین کیانگ، و اقدامات چین در مورد تایوان ابراز نگرانی کرده است.

جن ساکی گفت که بایدن همچنین از عدم شفافیت چین در مورد ویروس کرونا انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه چین نیز درباره این گفتگو اعلام کرد:«شی جین‌پینگ رویارویی دو کشور را یک فاجعه خواند و گفت دو طرف باید دوباره ابزارهایی را برای جلوگیری از قضاوت‌های اشتباه  به کار گیرند.» 

بر اساس گزارشی که وزارت امور خارجه چین از این گفتگوی تلفنی منتشر کرده، شی جین‌پینگ در مورد هنگ‌کنگ، سین کیانگ و تایوان با لحنی تند به جو بایدن پاسخ داده و آنها را موضوعی در چهارچوب «حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» چین خوانده و اظهار امیدواری کرده است واشنگتن با احتیاط در این موارد موضع بگیرد.

این تماس اولین تماس رهبران چین و ایالات متحده از زمان صحبت شی جین‌پینگ با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق در تاریخ ٢٧ مارس گذشته، تقریباً ١١ ماه پیش بود. از آن زمان، روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان سردتر شده است. ترامپ، چین را مقصر شروع بیماری همه‌گیر کووید-١٩ دانست و دست به یک سری اقدامات علیه این کشور، از جمله جنگ تجاری و تحریم مقامات و شرکت‌های چینی زد.

شی در ماه نوامبر در پیامی دیرهنگام انتخاب بایدن به ریاست‌جمهوری ایالات متحده را تبریک گفت. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که تلاشی بین‌المللی برای مجازات و فشار بر چین را رهبری کند.

بیشتر از جهان