کنعانی: دست‌بسته نیستیم و دست‌ و پای متجاوز را قطع می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه از پاسخ شفاف درباره نوع پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل خودداری کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری دوشنبه نهم مهرماه، اسرائیل را به «توبیخ و تنبیه» تهدید کرد و گفت که جمهوری اسلامی برای «جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران و محور مقاومت اقدام‌های متناسب و قاطع انجام می‌دهد».

سخنگوی وزارت امور خارجه به کشته شدن عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران، به همراه سید حسن نصرالله نیز واکنش نشان داد و افزود که «خون شهید نیلفروشان و شهدای دیگر هرگز هدر نخواهد رفت».

کنعانی از پاسخ شفاف به سوال خبرنگاران در مورد نوع پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل طفره رفت و تنها گفت که جمهوری اسلامی در مقابل «هرگونه اقدام ماجراجویانه» که امنیتش را هدف قرار می‌دهد، هیچ‌گاه دست‌بسته نبوده و دست‌بسته نخواهد ماند.

او با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی «جنگ‌طلب» نیست، به تهدیدهایش ادامه داد و افزود: «جمهوری اسلامی به کسانی که به منافع ملی تعدی کنند، پاسخ پشیمان‌کننده می‌دهد و دست‌ و پای متجاوز را قطع می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنعانی در حالی که چفیه دور گردن انداخته بود، تصریح کرد: «ما فرزندان الی بیت‌المقدسیم و اگر شرایط اقتضا بکند و اگر زمان آن برسد، الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا کرد که جمهوری اسلامی اهل شعار نیست و خود را در عمل نشان می‌دهد.

ناصر کنعانی در عین حال از اشاره به جزئیات بیشتر درباره نوع پاسخ به اسرائیل خودداری کرد و تنها گفت که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را خواستار شده و در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از این سازمان خواسته است که «برای توقف جنایت‌های اسرائیل اقدام عملی و جدی انجام دهد».

او با تایید تلویحی این موضوع که جمهوری اسلامی تنها در صورت حمله اسرائیل به ایران، مستقیم وارد جنگ خواهد شد، گفت که تهران خود را به حمایت از جریان موسوم به «مقاومت» پایبند می‌داند. سپس با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی نیروی نیابتی در منطقه ندارد، افزود: «ما از گروه‌های مقاومت ضدصهیونیست حمایت می‌کنیم و به این رویکردمان پایبند می‌مانیم.»

او نقش جمهوری اسلامی را در بی‌ثباتی و ناامنی منطقه هم انکار کرد و مدعی شد که حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت و کشته شدن فرماندهان حزب‌الله با بمب‌های آمریکایی انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به کنایه‌هایی که درباره «انتقام سخت» جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، تلویحا واکنش نشان داد و ادعا کرد: «طولانی شدن برخی اقدام‌ها برای پاسخگویی به معنای نادیده گرفتن اقدام‌های تجاوزکارانه نیست.»

او «پاسخ» به ترور اسماعیل هنیه در تهران را «قطعی و بدون تردید» خواند و گفت: «هیچ اقدام تجاوزکارانه‌ای از لیست جمهوری اسلامی حذف نمی‌شود.»

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی برای کمک به حزب‌الله نیروی کمکی به لبنان اعزام می‌کند، ادعا کرد که به اعزام نیروی کمکی نیازی نیست و کشورهای منطقه از جمله لبنان خود برای مقابله با «تجاوزگری‌ها» توانایی لازم را دارند.

سخنگوی وزارت خارجه از پاسخ به سوالی درباره بازداشت جاسوس مرتبط با جمهوری اسلامی برای ترور بنیامین نتانیاهو خودداری کرد و گفت که درباره «ادعاهای واهی» اظهارنظر نمی‌کند.

ناصر کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه، هرگونه ارتباط مذاکرات برجام با مسائل منطقه‌ای را رد کرد و با تایید تلویحی تمایل تهران برای بازگشت به مذاکرات، افزود: «فضای دیپلماتیک برای ادامه گفت‌وگوها برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است.»

او درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران نیز گفت که این موضوعی «بدیع» نیست و پیش از این نیز وجود داشته است. او در عین حال تایید کرد که بین محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با گروسی در وین و نیویورک گفت‌وگوهایی انجام شده است.

کنعانی در ادامه، توپ را در زمین آژانس انداخت و مدعی شد استمرار این گفت‌وگوها به «چارچوب حرفه‌ای و اراده جدی» در آژانس مشروط است.

او از پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر اخیر رافائل گروسی که پیشنهاد نسخه به‌روزشده برجام را مطرح کرده بود، خودداری کرد و گفت: «از خودشان بپرسید منظورشان از این سخنان چه بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه از پاسخ به سوالی درباره امضای توافق جامع همکاری ایران و روسیه نیز طفره رفت و گفت که امضای نهایی این سند مشروط به توافق دو کشور در تعیین سطح امضاکنندگان است.

پیش‌تر اعلام شده بود که سند جامع همکاری ایران و روسیه را روسای‌جمهوری دو کشور امضا می‌کنند. پیش‌نویس این سند در زمان ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی آماده شد. در حالی‌ که تصور می‌شد، سفر اخیر نخست‌وزیر روسیه به تهران با هدف پیگیری سند جامع همکاری انجام شده باشد، کنعانی گفت که موضوع این سفر روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و به‌خصوص بخش انرژی و حمل‌ونقل است.

کنعانی به سوالی درباره خواست مقام‌های فرانسه از جمهوری اسلامی برای آزادی شهروندان فرانسوی و فشار به حزب‌الله لبنان نیز گفت که جمهوری اسلامی «فشارپذیر» نیست.

پیش‌تر در خبرها آمده بود که رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با مسعود پزشکیان، آزادی سه شهروند فرانسوی را پیش‌شرط بهبود روابط با تهران اعلام کرده است.