هزاران حیوان باغ‌وحش کی‌یف زیر سایه جنگ و در انتظار پناهگاه امن

حدود چهار هزار حیوان در باغ‌وحش کی‌یف باقی مانده‌اند که گفته‌ می‌شود فقط برای ۱۰ روز دیگر غذا دارند

به فیل‌ها و بعضی حیوانات دیگر داروهای آرامبخش می‌دهند تا هنگام انفجارها و شلیک بمب‌ در آن حوالی آرام باشند‌ـ SERGEI SUPINSKY/AFP

شش شیر، شش ببر، دو سیاهگوش و یک سگ وحشی آفریقایی از اوکراین جنگ‌زده نجات یافتند و به مکان امنی در لهستان منتقل شدند.

این حیوانات متعلق به یک پناهگاه نجات در کی‌یف نزدیک فرودگاهی بودند که صحنه درگیری‌های شدید بوده است.

اما با وجود تلاش کارکنان برای نجات تعداد بیشتری از ۸۰ حیوان این پناهگاه، ده‌ها حیوان دیگر جا مانده‌اند.

حدود چهار هزار حیوان در باغ‌وحش کی‌یف باقی مانده‌اند که گفته‌ می‌شود فقط برای ۱۰ روز دیگر غذا دارند چون حمله بی‌امان روسیه به شهر شدیدتر می‌شود.

ناتالیا پوپووا، که این پناهگاه را اداره می‌کند، نگران بود که حیوان‌هایش «در اثر بمباران یا از گرسنگی تلف شوند».

او به‌اجبار حیوان‌هایی را انتخاب کرد که برای زنده ماندن در سفر شانس بیشتری داشتند و برای ماموریت نجات، از باغ‌وحش پوزنان در غرب لهستان کمک خواست.  

باغ وحش لهستان گفت ویرانی ناشی از حملات روسیه در ژیتومیر، شمال غربی اوکراین و سایر مناطق بمباران‌شده به حدی بود که کاروان به‌اجبار مسیر طولانی‌تری پیمود.

مالگورزاتا کودیلا گفت: «آن‌ها بارها مجبور شدند به عقب برگردند چون همه جاده‌ها منفجر شده و پر از حفره بود، با چنین محموله‌ای عبور از آن مسیرها ناممکن بود، برای همین این‌قدر طول کشید. اما باورمان نمی‌شود که آن‌ها این‌جا هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین تلاش برای انجام این سفر زمانی با شکست مواجه شد که تانک‌های روسیه مسیر کامیون را مسدود کردند.

خانم کودیلا گفت که همه حیوانات از جمله توله ببر از این سفر طولانی جان سالم به در بردند، اما باغ وحش نگران یک ماده ببر ۱۷ ساله بود که بسیار خسته به نظر می‌رسید.

او گفت سه مرد مسن که هیچ تجربه‌ای از کار با حیوانات وحشی نداشتند به کاروان کمک کردند و اکنون برای دفاع از شهر، به کی‌یف بازگشته‌اند.

او در ادامه گفت که شاید حیوانات را به سمت غرب ببرند چون پناهگاهی در بلژیک پیشنهاد داده است که شیرها و سگ وحشی آفریقایی را می‌پذیرد.

با این‌ حال، جان چهار هزار حیوان باغ وحش کی‌یف ازجمله فیل، شتر و تنها گوریل اوکراین در خطر است.

این باغ وحش هنوز هیچ‌یک از حیواناتش را به مکانی امن نفرستاده است و می‌گوید فقط برای حدود ۱۰ روز دیگر غذا دارد.

به فیل‌ها و بعضی حیوانات دیگر داروهای آرامبخش می‌دهند تا هنگام انفجارها و شلیک بمب‌ در آن حوالی آرام باشند.

سایر حیوانات را به محوطه‌های سرپوشیده یا زیرزمین منتقل کرده‌اند.  

باغ وحش می‌گوید برق، آب، گرما و غذا دارد، اما فقط برای حدود ۱۰ روز.

این باغ وحش روز چهارشنبه در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «کارکنان باغ وحش، نگهبانان، دامپزشکان، مهندسان و دیگران هر روز تمام‌وقت در محل‌اند. به همه حیوانات غذا می‌دهیم و به‌خوبی از آن‌ها مراقبت می‌کنیم. روشنایی، گرما و آب هست.»

پیش‌تر، یکی از کارکنان نوشت: «حیوانات از شنیدن صدای بلند وحشت‌زده می‌شوند، اما دامپزشکان ما دائم وضعیت آن‌ها را زیر نظر دارند.»

سازمان «شبکه حیوانات» غذای حیوانات خانگی را به پناهگاهی در استاروکوستیاتینف می‌رساند که از حیوانات آواره از جنگ مراقبت می‌کند.

 ایندیپندنت در به راه انداختن کارزارهای ویژه حقوق اقشار بسیار آسیب‌پذیر، سابقه پرافتخاری دارد و نخستین کارزار استقبال از پناهندگان را در طول جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ اجرا کردیم. اکنون که کارزار خود را تجدید کردیم و این طومار را در پی پیدایش بحران اوکراین آغاز می‌کنیم، از دولت می‌خواهیم بیشتر و سریع‌تر پیش برود تا اطمینان حاصل کنیم که کمک‌ها به مقصد رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارزار استقبال از پناهندگان این‌جا کلیک کنید. برای امضای طومار این‌جا کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید، لطفا این‌جا کلیک کنید و به صفحه گو فاند می (Gofundme) بروید. 

© The Independent

بیشتر از جهان